Gå til innhold

Trening etter by-pass


Gjest bypassed

Anbefalte innlegg

Gjest bypassed

65 år bypass-operert 1 mnd siden. Trente før 2 ganger rolig jogg/gå og 2 dager styrketrening i uken.

Hvor lang tid kan det ta før jeg kan trene som før? Hvordan bør jeg gå frem?

Hva slags trening kan belaste såret?

Hva skal jeg unngå? Hva skal jeg tenke på?

Jeg vet det er vanskelig å si noe spesielt, men kanskje spesielt. Mange leger er redde for å la oss trene for hardt. Har de rett eller er de litt "feige" i sine råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Også bypass

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk lov til å løft/bære mere enn 2 kilo (jevnt belastet)inntil brystbenet hadde grodd sammen. I den tiden skulle det heller ikke trenes annet en helt rolig gange som kunne økes gradvis til hurtig gang etter noen uker.

I samme perioden skulle jeg bruke hosteteknikken som fysioterapeuten hadde lært meg, når jeg skulle hoste.

Etter at brystbenet var grodd kunne jeg gjøre hva jeg ville. Det er like sterkt og sikkert sterkere enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doktor Online, Redaksjonen

Kjære bypassed.

Du har en stor fordel ved at du er vant til å trene. Da vet du hva som ligger i begrepene oppvarming, treningsdoser, belastning, osv.

Splitting av brystbenet er å betrakte som et brudd som skal gro. Brystbenet er rel. "svampete" og gror ganske fort, sammenlignet med f.eks. en rørknokkel som lårbenet. Dog tar det noen uker før det er skikkelig stabilt.

I løpet av 6-8 uker vil du kunne starte lett belastning, og etter ca. 12 uker burde du kunne gjenoppta treningen som tidligere, men husk at du har mistet mye muskulatur og styrke, slik at du starter fra bunnen og bygger deg opp igjen.

Rent kondisjonsmessig bør du etter få uker (3-4) starte opptreningen ved flere økter daglig. I begynnelsen korte turer med litt hvile innimellom. Deretter øker du distansen, deretter tempo og belastning (motbakker). I løpet av 3-4 måneder bør du kunne være i fin form

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...