Gå til innhold

Psykologen er seksuell tiltrukket av meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, kupton skrev:

Hvordan ser du for deg at "stirring" skal behandles i en "sak"? Selv om vi lever i en metoo-tid, må det finnes et snev av objektivitet.

Det hadde også vært interessant om noen kunne teste ut denne beskrivelsen:

Det er 2 speil der så jeg har fersket han flere ganger i å se på min «bakre del».

Det kreves en "bak" en "Stirrer" og to speil. Hvor sikkert kan det observeres med to speil at det faktisk er baken det stirres på. Og hvordan skille stirring fra "se på"?

 

"Vi satt på kontoret hannes husker jeg og da kom han bort til meg og hvisket inni øre mitt at jeg var nydelig. Han ser også en del på min rumpe og bryst i timene. Han har stilt meg spørsmål som onanerer du i dusjen ? Hvor liker du å bli tatt på osv. Ganske urelevante spørsmål so, ikke har noe med selve behandlingen å gjøre."

Dette avsnittet står i startinnlegget.  Det handler om mye mer enn stirring.  Denne psykologen har ifølge denne beskrivelsen gått langt utover etiske grenser.

Anonymkode: f558b...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne psykologen har ifølge denne beskrivelsen gått langt utover etiske grenser.

Ja. Men hvordan ville du føre denne saken i retten om du var aktor?

P: "Han stirret på puppene mine".

B: "Som behandler ser jeg selvsagt på henne. Med 3 meter avstand vil mitt synsfelt dekke alt fra langt over hodet hennes til godt under fotsålene. Brystene er inne i dette synsfeltet". osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, elina777 skrev:

Du vet ikke en dritt om hvilke antrekk TS går i og uansett skal en behandler være profesjonell

Jeg er enig med deg i dette. Samtidig har vi kvinner også et ansvar overfor vår egen kropp. Selv om jeg kan springe rundt på stranden i bikini. Vil jeg foretrekke å kle meg anstendig hos en behandler der jeg sitter en times tid og snakker om følelser. 

Men i dette tilfelle har det ikke vært snakk om antrekk. Så jeg skriver det bare på generelt grunnlag at det ikke skader om vi også tenker litt selv. 

Anonymkode: e266f...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Ja. Men hvordan ville du føre denne saken i retten om du var aktor?

P: "Han stirret på puppene mine".

B: "Som behandler ser jeg selvsagt på henne. Med 3 meter avstand vil mitt synsfelt dekke alt fra langt over hodet hennes til godt under fotsålene. Brystene er inne i dette synsfeltet". osv osv

Jeg hadde antageligvis spurt pasienten om det var noe mer.  Ifølge startinnlegget så var det mye mer, og det er der jeg snakker om etiske grenser f.eks. "Han hvisket i øret mitt at jeg var helt nydelig", "Han spurte om jeg onanerte i dusjen og hvor jeg likte å bli tatt på".  Psykologen sier selvsagt at det er en misforståelse, men da er det aktors oppgave å vurdere.

Jeg kan ikke vite noe om bakgrunnen for behandlingen og evt. sykdomsbilde, men "aktor" ville antageligvis få vite mer.  Jeg er godt klar over at det er lite konkret, og aktorer er som regel mest glad i det konkrete.

Anonymkode: f558b...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Trist at denne tråden sporet av i en diskusjon i kvinners påkledning, som er totalt irrelevant.

Metoo, uansett hva man måtte synes om det, er også irrelevant. Denne saken ville vært like stygg i 1980 som i dag. Hvordan man blir sett på er subjektivt, men som andre peker på er det hva psykologen har hvisket til trådstarter og fokus på seksualitet som ikke virker relatert til behandlingen som er problemet.

Trådstarter bør uten tvil bytte behandler, og hun bør også vurdere å klage inn psykologen til Fagetisk råd i Psykologforeningen, eller annen instans. https://www.psykologforeningen.no/publikum/klage-paa-psykolog/klage-til-psykologforeningens-fagetiske-raad

Når en psykolog opptrer uetisk mot én pasient er sjansen stor for at han også gjør det mot andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord, nok en gang, fra motorPrøysen. 

Og en kommentar ifht. påkledning: en profesjonell behandler vil se på en utfordrende klesstil/framtoning som et symptom - ikke en invitasjon. 

Anonymkode: 94d0b...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, motorPrøysen skrev:

Trist at denne tråden sporet av i en diskusjon i kvinners påkledning, som er totalt irrelevant.

Metoo, uansett hva man måtte synes om det, er også irrelevant. Denne saken ville vært like stygg i 1980 som i dag. Hvordan man blir sett på er subjektivt, men som andre peker på er det hva psykologen har hvisket til trådstarter og fokus på seksualitet som ikke virker relatert til behandlingen som er problemet.

Trådstarter bør uten tvil bytte behandler, og hun bør også vurdere å klage inn psykologen til Fagetisk råd i Psykologforeningen, eller annen instans. https://www.psykologforeningen.no/publikum/klage-paa-psykolog/klage-til-psykologforeningens-fagetiske-raad

Når en psykolog opptrer uetisk mot én pasient er sjansen stor for at han også gjør det mot andre.

 

Nettopp. Fagetisk råd. Å dra inn advokater og ta det hele til retten er et feilspor. I retten skal en ikke bare ha rett, en må også få rett. Det vil hun ikke få her, og da vil pasienten stå igjen som taperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, kupton skrev:

Nettopp. Fagetisk råd. Å dra inn advokater og ta det hele til retten er et feilspor. I retten skal en ikke bare ha rett, en må også få rett. Det vil hun ikke få her, og da vil pasienten stå igjen som taperen.

Selv om du drar inn en advokat så betyr det ikke at du tar det hele til retten. En advokat kan hjelpe deg med for eksempel å finne ut hvilke rettigheter du har hvis du ikke orker eller klarer å finne ut av det selv. En annen mulighet er å spørre en venn eller andre som har kjennskap til slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Nettopp. Fagetisk råd. Å dra inn advokater og ta det hele til retten er et feilspor. I retten skal en ikke bare ha rett, en må også få rett. Det vil hun ikke få her, og da vil pasienten stå igjen som taperen.

Det første skrittet er vanligvis å kontakte advokat.  Det er siden advokaten som må vurdere hva bør gjøres.  I mange tilfeller lønner det seg å få en advokat til å skrive brev om ikke noe annet.   Å dra en mann til retten fordi han stirret på puppene på en dame er nok ingen advokat villig til.  Det er noe annet når det er snakk om seksuelle bemerkninger da blir det mer konkret.  Det er klageinstanser som Fylkeslegen f.eks som kommer før domstoler.

Anonymkode: f558b...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, emilie321 skrev:

Eller kontakte pasientombudet. De er gode på hva en bør gjøre og hvilke rettigheter en har

Min erfaring av dem er at man må sitte og stå akkurat som de ønsker.  Hvis de er uenig med deg så hjelper de ikke.  De viser ikke sympati eller empati, men er kalde og ufølsomme.  De kan sikkert bla opp i regelverket, men pasientombudet er typisk institusjon i dagens Norge som er gratis for de som bruker dem og de trenger ikke å vise noen resultater.  Der kan de høyt utdannede få jobb som gir status.  Noe skal man gjøre med alle mastersgradene.

Anonymkode: f558b...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring av dem er at man må sitte og stå akkurat som de ønsker.  Hvis de er uenig med deg så hjelper de ikke.  De viser ikke sympati eller empati, men er kalde og ufølsomme.  De kan sikkert bla opp i regelverket, men pasientombudet er typisk institusjon i dagens Norge som er gratis for de som bruker dem og de trenger ikke å vise noen resultater.  Der kan de høyt utdannede få jobb som gir status.  Noe skal man gjøre med alle mastersgradene.

Anonymkode: f558b...543

Jeg har en helt annen erfaring.  De var utrolig dyktige og hjelpsomme 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring av dem er at man må sitte og stå akkurat som de ønsker.  Hvis de er uenig med deg så hjelper de ikke.  De viser ikke sympati eller empati, men er kalde og ufølsomme.  De kan sikkert bla opp i regelverket, men pasientombudet er typisk institusjon i dagens Norge som er gratis for de som bruker dem og de trenger ikke å vise noen resultater.  Der kan de høyt utdannede få jobb som gir status.  Noe skal man gjøre med alle mastersgradene.

Anonymkode: f558b...543

Jeg har ikke denne erfaringen. Fikk mye hjelp og råd i forbindelse med klage på det psykiske helsetilbudet jeg fikk fra kommunen der jeg bodde før.

Jeg anbefaler derfor å kontakte Pasient- og brukerombudet i fylket der du bor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg har en helt annen erfaring.  De var utrolig dyktige og hjelpsomme 

Samme her. Vant til og med frem med saken min. 

Anonymkode: 95a15...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Vant til og med frem med saken min. 

Anonymkode: 95a15...08d

Så bra. Det ble en tilsynssak pga klagen og hjelpen jeg fikk av pasientombudet.  De sto virkelig på og var helt suverene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Jeg går jo inn og ut av kontoret, blir jo ikke sittende på en stol resten av dagen. Må jo hjem og liksom. Det er 2 speil der så jeg har fersket han flere ganger i å se på min «bakre del». Han ser ikke bare han stirrer. Nei det er bare oss to, ingen gruppesamtaler. Han fjerner ikke øynene sine fra brystene mine enda han ser at jeg ser hva han ser på. 

Anonymkode: 3c884...dae

Det gale her er jo det han sier til deg! Han gir utrykkelig beskjed om hva han syntes. Det rare er jo det at han tør. 

En ting er at du føler han kikker på deg. Det kan ikke bevises. De ordene han sier kan du faktisk ta opp på bånd. 

Jeg hadde en kjekk, ung lege for et par år siden. Jeg følte hver gang jeg gikk ut fra kontoret at han så på hele meg, inkl rumpa. Men jeg vet ikke sikkert. Gjorde uansett ingenting siden jeg likte godt denne fantastiske legen. ☺

Anonymkode: 5fcb7...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, kupton skrev:

Dette er ikke en advokatsak. Det er alt for lite til å ta det den veien. Når TS ikke er komfortabel med psykologen, er det ikke annet å gjøre enn å avslutte og finne en annen.

Helt enig med advokatsak, men jeg ville også passet på å nevnt hvorfor jeg valgte å bytte psykolog.

Anonymkode: 9d63d...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med advokatsak, men jeg ville også passet på å nevnt hvorfor jeg valgte å bytte psykolog.

Anonymkode: 9d63d...7c4

Jeg ser heller ikke hvor en advokat kommer inn i bildet. Hvis hun varsler og krever ny behandler har hun gjort sin del, så får andre ta saken videre. Jeg kan ikke se at hun står i en type tvist som gjør at hun trenger advokathjelp.

Uansett er det litt på siden av poenget. Poenget er at en psykolog ikke bør hviske til en pasient at hun er nydelig. Det er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gargamel skrev:

Uansett er det litt på siden av poenget. Poenget er at en psykolog ikke bør hviske til en pasient at hun er nydelig. Det er ikke greit.

Enig. Det at en behandler går så langt som å si det, sier ganske mye om han. 

Anonymkode: 5fcb7...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...