Gå til innhold

Kan epilepsimed. gi hårvekst?-dr


Gjest skjegga

Anbefalte innlegg

Jeg har oppdaga at jeg får noen myke hår på hakespissen. Kjenner også et par handre på min alder (19) som har dette probleme. Grunnen til at jeg lurer på om epilepsimedisiner kan være årsaken er at de andre jeg kjenner med dette problemet også har dette problemet. Jeg bruker Lamictal 100mg/dag og de to andre jeg kjenner bruker Trimonil.

Takknemlig for svar! Jeg er redd for at det kan være noe alvorlig, og tør ikke gå til legen. Er så livredd for å måtte ta en eventuell GU!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til skjegga vedr. epilepsimedisin og hårvekst.

I felleskatalogen står det nevnt at Trimonil kan gi noe økt ansiktsbehåring, dette står ikke nevnt for Lamictal. jeg vil alikevel ikke utelukke at du kan ha fått litt problemer med dette på grunn av medisinen din. man vet ikke helt sikkert årsak, men det skyldes sannsynligvis en hormon-påvirkning.

Dersom du ikke ønsker GU, eller ikke har hatt samleie noen gang, skal ikke legen gjøre underlivssjekk. Jeg vil tro at en hormon-analyse i blodet og vanlig blodprøve vil være tilstrekkelig for å utelukke annen årsak til eventuell hormon-endring.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmenmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til skjegga ang kan epilepsimed gi hårvekst?-dr

Såvidt jeg har kunnet bringe på det rene står ikke "uønsket hårvekst" som noen bivirkning på Lamictal. Dog kan jeg ikke helt sikkert utelukke at dette stoffet kan påvirke leversystemet, og eventuelt innvirke noe på bl.a. kjønnshormoner.

Jeg synes du skal diskutere dette med legen din. En GU er ingen "vanlig" undersøkelse å gjøre i første omgang såvidt meg bekjent.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...