Gå til innhold

Vrangforestillinger versus livsløgn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker ofte at hadde jeg ikke hatt noen vrangforestillinger så hadde jeg bare brutt sammen. Da hadde jeg kanskje erkjent eller " forstått" tapet av de nærmeste. Men tankene flyrofte  litt avhengig av helsa og hva som skjer i " den ytre verden". Jeg mener kanskje våre vrangforestillinger også " er der for noe" liksom. Beskytter oss liksom men er jo ikke alltid bra for oss og ofte slett ikke noe praktisk.Kanskje rett frem et sykdomstegn. Men kan jo også være helt naturlige reaksoner på hendelser i ens liv som kanskhe verken er så lett å snakke om med noen eller man faktisk har mulighet til.Det er kanskje helst eldre personer man snakker om livsløgn hos. Livsløgn er man kanskje mer bevisst selv? Ingen av delene kan man kanskje bare " velge bort" ?

Hva tror dere? Hva er deres syn?

Anonymkode: aa770...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har eksempelvis ganske sikkert mange vrangforestillinger i eksempelvis faget fysikk men nå trenger jo ikke jeg akkurat nobelpris i noe men bør selvsagt ikke delta i sånne ting heller.

Men livsløgn snakker vi noe annet kanskje mer grunnleggende.

Anonymkode: aa770...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo.

Men vanskelig å begeistres  liksom for noe man selv ikke trenger eller et liv man uansett ikke har sjanse til å ta del i. Å forestille seg eller " keep smiling" er ikke alle gitt som alternativ da det kan kjennes bare ødeleggene på en selv eller identitesoppfattelse. Vanskelig å assosiere seg selv med noe som kanskje får " alle varselklokker til å ringe" i ens egen lille verden. Men man kan jo så meget vel forstå en slik følelse eller virkelighetsoppfatning også hos andre. Kanskje et aldri så lite demokratisk dilemma.

Anonymkode: aa770...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo.

Men vanskelig å begeistres  liksom for noe man selv ikke trenger eller et liv man uansett ikke har sjanse til å ta del i. Å forestille seg eller " keep smiling" er ikke alle gitt som alternativ da det kan kjennes bare ødeleggene på en selv eller identitesoppfattelse. Vanskelig å assosiere seg selv med noe som kanskje får " alle varselklokker til å ringe" i ens egen lille verden. Men man kan jo så meget vel forstå en slik følelse eller virkelighetsoppfatning også hos andre. Kanskje et aldri så lite demokratisk dilemma.

Anonymkode: aa770...193

Jeg fikk tidlig diagnosen identitetsusikker, og vet enda ikke hvem jeg er. Det er vel et av de store spørsmålene i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...