Gå til innhold

Psykisk overgrep


Glitter

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg var i et ni år langt forhold hvor jeg ble psykisk mishandlet. Oppi dette ble jeg også tvunget til sex. Når han mente han ikke fikk nok sex så ble han aggressiv og sint, han truet meg med å gå ut på byen og finne seg andre (noe han også gjorde), han kjeftet meg opp og sa masse stygge ting og han sa at når han han ikke fikk nok sex så bygde testosteronet seg opp i han og da var det min feil at han ble stygg og jævlig mot meg. At det måtte jeg bare finne meg i. 

På grunn av dette hadde jeg i mange år et konstant stress i meg for å passe på at han fikk nok sex (unngikk at han klagde når jeg klarte å opprettholde 3-4 ganger i uken) til tross for at jeg på grunn av all mishandlingen for øvrig hadde mistet lyst til å ha sex med han. Det ble veldig negativt for meg. Samtidig var det jo greit når vi først kom i gang selv om jeg for det første alltid ønsket å være fort ferdig og jeg ble ofte fylt av skam og vonde følelser når det var over. 

Ble alltid lettet når jeg fikk mensen for da fikk jeg en ukes pause. Og samme med når jeg var ferdig med mensen så kom stresset og de vonde følelsene tilbake for da var det 3-4 nye uker med plikter. 

Han brukte aldri fysisk makt mot meg, men svært mye psykisk. Dette var et tema i samlivsterapi, men jeg forstod ikke hvor mye dette skadet meg før jeg kom meg vekk fra han. I 1,5 år var jeg i total sølibat. Så begynte jeg å ruse meg fordi jeg slet sånn ellers i livet. Da ruset jeg vekk all angsten og de ekle følelsene jeg har rundt sex. Nå er jeg rusfri og det er tilbake igjen. 

Jeg klarer ikke tanken på sex. Jeg blir kvalm og jeg føler skam. Jeg tørr ikke tenke på å involvere meg med en mann igjen fordi da vet jeg at jeg må ha sex. Det er svært sjeldent jeg tilfredsstiller meg selv for jeg kjenner på skam og nedverdigelse da. 

På samme tid kjenner jeg på sterk skam rundt å ha disse følelsene. Han holdt meg jo ikke fast. Hvorfor har jeg tanker og følelser som vil være naturlig for et ordentlig overgrepsoffer? 

Har jeg blitt utsatt for overgrep eller har jeg ikke? Jeg trenger å forstå følelsene mine, jeg trenger å gi slipp på skyldfølelsen. Jeg trenger å bearbeide dette hvis jeg noen gang skal få et trygt og godt forhold med en mann igjen. Hvordan bli i stand til å ønske og nyte sex igjen? 

Jeg blir på gråten og kvalm av å skrive alt dette. Er det noen som kan kjenne seg igjen? Som ikke faktisk har blitt fysisk tvunget? 

Føler liksom ikke jeg kan snakke om dette som overgrep fordi det blir å spytte på andre som har blitt holdt fast og fysisk voldtatt. Likevel kjenner jeg igjen mye av tanker og følelser andre overgrepsoffer sitter med... 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er selvfølgelig overgrep og like alvorlig som å bli tvunget fysisk. Tankene dine er helt normale. Jeg håper du får hjelp. En behandler vil kunne hjelpe deg med å håndtere både skyld og skam.

Anonymkode: 3eb3b...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (På 12.9.2019 den 21.19):

Dette er selvfølgelig overgrep og like alvorlig som å bli tvunget fysisk. Tankene dine er helt normale. Jeg håper du får hjelp. En behandler vil kunne hjelpe deg med å håndtere både skyld og skam.

Anonymkode: 3eb3b...c0d

Så må vi se på kjønnet vi er. Vi må ha en dumhet i hjernen vår siden vi ikke kan styre oss når det kommer til menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (2 timer siden):

Så må vi se på kjønnet vi er. Vi må ha en dumhet i hjernen vår siden vi ikke kan styre oss når det kommer til menn. 

Hva er dette for noe tull. Skjerp deg!

Anonymkode: 02269...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er dette for noe tull. Skjerp deg!

Anonymkode: 02269...de9

Men jeg finner ingen annen logikk. Leste ikke hele innlegget til Ts men la merke til at hun er en kvinne som opplever psykisk vold. Jeg blir så deprimert av at menn er så onde. De blir ikke forelsket i oss. De later bare som så vi skal bli forelsket så går vi rundt med vrangforestillinger.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (Akkurat nå):

Men jeg finner ingen annen logikk. Leste ikke hele innlegget til Ts men la merke til at hun er en kvinne som opplever psykisk vold. Jeg blir så deprimert av at menn er så onde. De blir ikke forelsket i oss. De later bare som så vi skal bli forelsket så går vi rundt med vrangforestillinger.. 

hva vet du om det når du ikke tar kontakt?

Anonymkode: 02269...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

hva vet du om det når du ikke tar kontakt?

Anonymkode: 02269...de9

Man kan da føle slik på noen? Men okkuperer ikke jeg en tråd nå? Jeg kom ikke hit for at det skulle begynne å handle om meg. Kontakt meg gjerne i mine andre tråder :) jeg tar ikke kontakt med en mann slik? Jeg får hjertebank når han er nær. Klarer ikke se på eller snakke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (4 timer siden):

Så må vi se på kjønnet vi er. Vi må ha en dumhet i hjernen vår siden vi ikke kan styre oss når det kommer til menn. 

Startinnlegget her er nesten to år gammelt. Jeg synes du skal la være å gå gjennom overgrepsforumet og svare "det er din egen skyld siden du er kvinne" på de alvorlige temaene som tas opp her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
laban skrev (4 minutter siden):

Startinnlegget her er nesten to år gammelt. Jeg synes du skal la være å gå gjennom overgrepsforumet og svare "det er din egen skyld siden du er kvinne" på de alvorlige temaene som tas opp her. 

Det er ikke ens skyld at en blir voldtatt. Jeg mene ikke at hun har skyld i det. Voldtekt er uakseptabelt. Men hun skriver om at hun ble sammen med en fyr så jeg tenkte dette er en kjæreste hun falt for. Men nei jeg mener ikke at noen fortjener et overgrep. Men jeg merket meg ordet psykisk vold 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...