AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 Skrevet 13. september 2019 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/JoqPqb/Den-sikreste-veien-mot-uforhet-er-a-vise-at-du-ikke-fungerer--Lege-Bjorn-B-Hansen Ferden mot uførhet starter på sykemeldingens første dag når du går du til legen og henter deg en sykmelding. Sykmelding er i praksis selvbetjening til tross for at loven stiller klare vilkår. Hvis du er på AAP og viser at du kan få til noe, så kan du være uheldig å miste ytelsen. Den sikreste veien mot uførhet er derfor å vise at du ikke fungerer, selv om du skulle ha en restfunksjon. For de fleste handler funksjonstapet selvfølgelig om ulike helseplager, men også at det ikke ligger noen belønning i å vise at man får til noe. Ferden mot uføretrygden blir å foretrekke. Hva mener du, er det for lett å bli sykemeldt og få uføre? Anonymkode: fe182...d77 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 Skrevet 13. september 2019 Jeg tror det er for vanskelig for dem som trenger det. Slik har det alltid vært tror jeg. Anonymkode: ad06e...c39 0 Siter
kupton Skrevet 13. september 2019 Skrevet 13. september 2019 Bjorn B har dessverre helt rett. 0 Siter
Fionys Skrevet 13. september 2019 Skrevet 13. september 2019 Jeg har aldri fått sykemelding lett når jeg har hatt behov for det . Etter en bentransplantasjon og en plastikkirurgisk operasjon så dro jeg til legen for å forlenget sykmelding slik jeg hadde fått beskjed om fra sykehuset. Dro til legen klarte så vidt å gå pga. smerter etter at de hadde tatt bein fra hofta, med 39-40 i feber, jeg var skikkelig syk, men legen mente jeg skulle dra på jobb. Da jeg sa at det var greit og at jeg skulle ringe sykehuset der jeg ble operert for å få sykmelding snudde han helt om å lurte på hvor lang sykemelding jeg trengt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 Skrevet 13. september 2019 9 minutter siden, Fionys skrev: Jeg har aldri fått sykemelding lett når jeg har hatt behov for det . Etter en bentransplantasjon og en plastikkirurgisk operasjon så dro jeg til legen for å forlenget sykmelding slik jeg hadde fått beskjed om fra sykehuset. Dro til legen klarte så vidt å gå pga. smerter etter at de hadde tatt bein fra hofta, med 39-40 i feber, jeg var skikkelig syk, men legen mente jeg skulle dra på jobb. Da jeg sa at det var greit og at jeg skulle ringe sykehuset der jeg ble operert for å få sykmelding snudde han helt om å lurte på hvor lang sykemelding jeg trengt. Ja, det er mange leger nå for tiden som går ut offentlig både til sine pasienter og til mediene og sier: "Jeg er ingen sykemeldings-lege". Hva som ligger i det kan man jo tenke seg til. Anonymkode: 389e6...8f2 0 Siter
laban Skrevet 13. september 2019 Skrevet 13. september 2019 Jeg vet ikke noe om tersklene for å få sykemelding og trygd - jeg har ikke inntrykk av at det er lett å få uføretrygd nå. Men jeg tror AAP-ordningen kan være uheldig for de yngste, særlig i de store byene der NAV ikke har noen mulighet for å følge opp den enkelte. Den kan føre til at ungdom som har kommet litt skjevt ut (og som kanskje egentlig trenger et lite spark bak, hjelp til å fullføre skolen eller arbeidstrening), i stedet får en sykdomsdiagnose fordi systemet krever det. Dette betyr ikke at jeg mener at alle på AAP er i den situasjonen. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 Skrevet 13. september 2019 Jeg tror også det er svært vanskelig for de aller fleste. Alt er ikke bare å ha rett man må også få rett. Anonymkode: ad06e...c39 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.