Gå til innhold

Nyrebekkenbetennelse


signy

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har vært i full jobb i hele sommer i et vikariat. De siste to ukene av jobben klarte jeg og bra da jeg gikk på viljen. I to måneder har jeg vært slapp og initiativløs og hatt smerter i ryggen. Var hos allmenlegen min som ikke fandt noen ting, men begynte å spørre meg ut om min psyke da han vet jeg har hatt kontakt med psyk poliklinikk. Jeg har ikke hatt noe særlig feber, men vært slapp. En kveld tisser jeg blod, og på legevakta var de ikke i tvil om hva det var. Det måtte en massiv overtalelse til fra en venninde før jeg tørte å gå dit, da jeg var redd de skulle si det var noe psykisk. Jeg fikk heldigvis en grundig undersøkelse der med klar konklusjon. Når en tidligere har vært borte i psykiatrien opplever jeg at helsepersonell som vet om det først tenker på dette og ikke undersøker en grundig. Hvor lenge kan en regne med å gå slapp og initiativløs med noe slikt. Går på kur nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Signy vedr. nyrebekkenbetennelse. Dessverrer er det endel pasienter som opplever at fysiske plager ikke blir tatt på alvor dersom man har hatt enkelte typer psykiske lidelser. Vil gi deg et råd for fremtiden med å være åpen om dette, og si klart ifra dersom du selv føler at den aktuelle sykdommen ikke har noe med tidligere psykiske plager å gjøre. Nyrebekkenbetennelse kan være en vanskelig diagnose å stille, særlig fordi noen kun har slapphet som symptom, og ikke kjenner noe fra urinveiene. Dersom du har vært slapp lenge, kan du som hovedregel regne med at det tar noe lenger tid enn varigheten av antibiotika-kuren før du blir bra. Rikelig hvile er viktig.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmenmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til signy ang nyrebekkenbetennelse

En nyrebekkenbetennelse kan ofte komme "snikende" og er typisk en såkalt oppadstigende infeksjon fra blæra. Blodfarget urin og eventuelt smerter baktil under ribbeina, slapphet og feber er vanlige symptomer.

Behandlingen varer ofte 7-10 dager og det er viktig at man tar det rolig i denne fasen.

Den såkalte restitusjonsfasen etter at behandlingen er avsluttet kan vare noen tid, og ofte er man ikke helt pigg før det har gått flere uker.

Vanligvis bør du levere en urinprøvekontroll etter avsluttet antibiotikakur for å være sikker på at du er kvitt infeksjonen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...