Gå til innhold

Lett ST-senkning inferolateralt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tok ekg. fikk som svar Lett ST-senkning inferolateralt, sannsynlig uten klinisk betydning. Fikk dette på ekg etter rekvisisjon fra DPS. Bør jeg snakke med Fastlege om det? Hva vil dette si? Overvektig, normalt blodtrykk og kolesterol. Mann 45. Røyker ikke.

 

Hva kan jeg Evnt gjøre for å få det bedre? Jeg har begynt å mosjonere. Psykiateren var usikker på om dette var noe eller ikke.

Anonymkode: f3857...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har dette på et EKG i hvile ville jeg ikke vektlagt det. Da er det nok et normalfunn for deg. Man har ofte ST-depresjoner i det området på EKG og det er som regel normalt. 

Hadde du hatt disse funnene som forverret seg ved aktivitet på et arbeids-ekg hadde det vært noe annet. Spesielt hvis du samtidig utviklet brystsmerter

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvis du har dette på et EKG i hvile ville jeg ikke vektlagt det. Da er det nok et normalfunn for deg. Man har ofte ST-depresjoner i det området på EKG og det er som regel normalt. 

Hadde du hatt disse funnene som forverret seg ved aktivitet på et arbeids-ekg hadde det vært noe annet. Spesielt hvis du samtidig utviklet brystsmerter

Det var vanlig vile ja. Jeg var til og med mer avslappet en vanlig. Så takk for svar ISW :) Da skal jeg ikke bekymre meg om det. Supert! Ps fastlege har fått kopi fra DPS også.

Anonymkode: f3857...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var vanlig vile ja. Jeg var til og med mer avslappet en vanlig. Så takk for svar ISW :) Da skal jeg ikke bekymre meg om det. Supert! Ps fastlege har fått kopi fra DPS også.

Anonymkode: f3857...0f9

Bare hyggelig :) 

Jeg tror ikke jeg ville gjort noe med dette. Skulle du hatt trange blodårer til hjertet som årsak og du fikk dette på et hvile-EKG, hadde du ikke hatt sjans til å mosjonere. Ofte sees slike funn som følge av hvordan hjertet ligger i brystkassen. Er man overvektig, presses ofte hjertet litt oppover, uten at dette har noen som helst praktisk betydning. 

En annen grunn til lette ST-depresjoner kan av alle ting være nervøsitet og hyperventilering. Nevner det bare som en fun fact :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos Fastlege i dag, og tok nytt EKG. De knotet for å få det til, prøvde 3 ganger, før de fikk det til. Så nå blir jeg sendt til hjertespesialist, fordi det var litt "halvdårlig" men det kunne også komme av att elektrodene var festet litt for høyt. Huff, dette var en dårlig start på helgen.

 

Kan man være hjertesyk, uten symptomer?

Anonymkode: f3857...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fælt, men når jeg tenker på det så tok hun og prøvde 1 gang, så kom det ikke noe på utskriften, så prøvde hun en gang til med mer festemidler, så gikk hun og hentet legen mens jeg lå med elektrodene samme sted, og da spente jeg meg endel. Så dette kan vel ikke være ett gyldig EKG? I de 1 og en halv månedene mellom det førstnevnte EKG og nå, kan jeg vel ikke ha blitt hjertesyk? Når jeg i denne perioden har gått ned flere kilo (slanket meg), og også gått mer tur.

Jeg er jo i god form nå bank i bordet, kondisen er bedre enn på lenge, og jeg går tur hver dag, på 30 min med mange bakker.

 

Jeg skal jo selvfølgelig uansett møte opp hvis jeg får time hos kardiolog. Men har ikke hørt noe enda.

Anonymkode: f3857...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer fælt, men når jeg tenker på det så tok hun og prøvde 1 gang, så kom det ikke noe på utskriften, så prøvde hun en gang til med mer festemidler, så gikk hun og hentet legen mens jeg lå med elektrodene samme sted, og da spente jeg meg endel. Så dette kan vel ikke være ett gyldig EKG? I de 1 og en halv månedene mellom det førstnevnte EKG og nå, kan jeg vel ikke ha blitt hjertesyk? Når jeg i denne perioden har gått ned flere kilo (slanket meg), og også gått mer tur.

Jeg er jo i god form nå bank i bordet, kondisen er bedre enn på lenge, og jeg går tur hver dag, på 30 min med mange bakker.

 

Jeg skal jo selvfølgelig uansett møte opp hvis jeg får time hos kardiolog. Men har ikke hørt noe enda.

Anonymkode: f3857...0f9

Det er litt vanskelig å mene noe om et EKG uten å ha sett det. Mange ting kan bli feil på et EKG hvis elektrodene er festet feil, det vanligste er tegn som kan etterligne et gammelt hjerteinfarkt. Det hadde du nok visst om du hadde hatt.

Ta timen hos kardiolog hvis du får den, men dette ville jeg neppe stresset med. Hjertet forandrer seg ikke bare plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det er litt vanskelig å mene noe om et EKG uten å ha sett det. Mange ting kan bli feil på et EKG hvis elektrodene er festet feil, det vanligste er tegn som kan etterligne et gammelt hjerteinfarkt. Det hadde du nok visst om du hadde hatt.

Ta timen hos kardiolog hvis du får den, men dette ville jeg neppe stresset med. Hjertet forandrer seg ikke bare plutselig.

Takk for svar :)

 

 

Anonymkode: f3857...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg var hos kardiolog i dag. Sykehuset jeg sokner til hadde dårlig kapasitet og hadde kjøpt noen plasser på ett privat senter, så. jeg fikk time veldig raskt. Opprinnelig var min frist for å få time den 12.02 neste år.

 

Jeg tok både stresstest og ultralyd, og det var ikke noe galt. Ultralyden var perfekt. Ved stresstesten var det ikke noe tegn til forkalkning, men jeg fikk veldig høyt blodtrykk under testen, så jeg må begynne på blodtrykksmedisin. Men kardiologen fastslo att det ikke  var noe farlig med hjertet. Så nå er jeg fornøyd. I morgen begynner jeg på en blodtrykksmedisin. Håper det ikke gir for mye bivirkninger. Har glemt hvilken type det var. 

 

Takk for svar i tråden ISW.

Anonymkode: f3857...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...