Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Lett ST-senkning inferolateralt.

Recommended Posts

AnonymBruker

Tok ekg. fikk som svar Lett ST-senkning inferolateralt, sannsynlig uten klinisk betydning. Fikk dette på ekg etter rekvisisjon fra DPS. Bør jeg snakke med Fastlege om det? Hva vil dette si? Overvektig, normalt blodtrykk og kolesterol. Mann 45. Røyker ikke.

Hva kan jeg Evnt gjøre for å få det bedre? Jeg har begynt å mosjonere. Psykiateren var usikker på om dette var noe eller ikke.

Anonymkode: f3857...0f9

Fortsetter under...

ISW

Hvis du har dette på et EKG i hvile ville jeg ikke vektlagt det. Da er det nok et normalfunn for deg. Man har ofte ST-depresjoner i det området på EKG og det er som regel normalt. 

Hadde du hatt disse funnene som forverret seg ved aktivitet på et arbeids-ekg hadde det vært noe annet. Spesielt hvis du samtidig utviklet brystsmerter

Edited by issomethingwrong

AnonymBruker
3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvis du har dette på et EKG i hvile ville jeg ikke vektlagt det. Da er det nok et normalfunn for deg. Man har ofte ST-depresjoner i det området på EKG og det er som regel normalt. 

Hadde du hatt disse funnene som forverret seg ved aktivitet på et arbeids-ekg hadde det vært noe annet. Spesielt hvis du samtidig utviklet brystsmerter

Det var vanlig vile ja. Jeg var til og med mer avslappet en vanlig. Så takk for svar ISW :) Da skal jeg ikke bekymre meg om det. Supert! Ps fastlege har fått kopi fra DPS også.

ISW
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var vanlig vile ja. Jeg var til og med mer avslappet en vanlig. Så takk for svar ISW :) Da skal jeg ikke bekymre meg om det. Supert! Ps fastlege har fått kopi fra DPS også.

Bare hyggelig :) 

Jeg tror ikke jeg ville gjort noe med dette. Skulle du hatt trange blodårer til hjertet som årsak og du fikk dette på et hvile-EKG, hadde du ikke hatt sjans til å mosjonere. Ofte sees slike funn som følge av hvordan hjertet ligger i brystkassen. Er man overvektig, presses ofte hjertet litt oppover, uten at dette har noen som helst praktisk betydning. 

En annen grunn til lette ST-depresjoner kan av alle ting være nervøsitet og hyperventilering. Nevner det bare som en fun fact :) 

AnonymBruker

Jeg var hos Fastlege i dag, og tok nytt EKG. De knotet for å få det til, prøvde 3 ganger, før de fikk det til. Så nå blir jeg sendt til hjertespesialist, fordi det var litt "halvdårlig" men det kunne også komme av att elektrodene var festet litt for høyt. Huff, dette var en dårlig start på helgen.

Kan man være hjertesyk, uten symptomer?

AnonymBruker

Jeg lurer fælt, men når jeg tenker på det så tok hun og prøvde 1 gang, så kom det ikke noe på utskriften, så prøvde hun en gang til med mer festemidler, så gikk hun og hentet legen mens jeg lå med elektrodene samme sted, og da spente jeg meg endel. Så dette kan vel ikke være ett gyldig EKG? I de 1 og en halv månedene mellom det førstnevnte EKG og nå, kan jeg vel ikke ha blitt hjertesyk? Når jeg i denne perioden har gått ned flere kilo (slanket meg), og også gått mer tur.

Jeg er jo i god form nå bank i bordet, kondisen er bedre enn på lenge, og jeg går tur hver dag, på 30 min med mange bakker.

Jeg skal jo selvfølgelig uansett møte opp hvis jeg får time hos kardiolog. Men har ikke hørt noe enda.

Annonse

ISW
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer fælt, men når jeg tenker på det så tok hun og prøvde 1 gang, så kom det ikke noe på utskriften, så prøvde hun en gang til med mer festemidler, så gikk hun og hentet legen mens jeg lå med elektrodene samme sted, og da spente jeg meg endel. Så dette kan vel ikke være ett gyldig EKG? I de 1 og en halv månedene mellom det førstnevnte EKG og nå, kan jeg vel ikke ha blitt hjertesyk? Når jeg i denne perioden har gått ned flere kilo (slanket meg), og også gått mer tur.

Jeg er jo i god form nå bank i bordet, kondisen er bedre enn på lenge, og jeg går tur hver dag, på 30 min med mange bakker.

Jeg skal jo selvfølgelig uansett møte opp hvis jeg får time hos kardiolog. Men har ikke hørt noe enda.

Det er litt vanskelig å mene noe om et EKG uten å ha sett det. Mange ting kan bli feil på et EKG hvis elektrodene er festet feil, det vanligste er tegn som kan etterligne et gammelt hjerteinfarkt. Det hadde du nok visst om du hadde hatt.

Ta timen hos kardiolog hvis du får den, men dette ville jeg neppe stresset med. Hjertet forandrer seg ikke bare plutselig.

AnonymBruker
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det er litt vanskelig å mene noe om et EKG uten å ha sett det. Mange ting kan bli feil på et EKG hvis elektrodene er festet feil, det vanligste er tegn som kan etterligne et gammelt hjerteinfarkt. Det hadde du nok visst om du hadde hatt.

Ta timen hos kardiolog hvis du får den, men dette ville jeg neppe stresset med. Hjertet forandrer seg ikke bare plutselig.

Takk for svar :)