Gå til innhold

Epikrise : Funn ved innkomst :


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Madelenemie skrev:

🙂

Da kan jeg bekrefte at du i hvertfall er tiltrekkende og pen, og jeg er litt yngre enn deg enda da 👩

Men til selve saken, jeg syns likevel det er litt malplassert beskrivelse.

Jeg var selv alvorlig syk for litt over ett år siden, kom brått og uventet og, bokstavelig talt over natten, hele sykdommen... men  sånne typer beskrivelser i journal slapp jeg, selv om jeg oppdaget at da jeg våknet, var jeg svært frisk for den avdelingen, enten rullet de ut døde, med gråtende familiemedlemmer på slep, eller de var fra svært overvektige, (jeg vet ikke horfor så mange var i den forfatning..kankskje ligget lenge i respirator) generelt var alle på den avdelingen alvorlig syke.

Jeg var jo selv det, veldig syk,...men fra jeg våknet hadde jeg lyst på livet, leve, være ute, komme meg ut, så da gikk det ikke så lang tid som de forespeilet mine pårørende, jeg kom meg både ut av respirator og ut av hele sykehuset fortere enn noen trodde.

Jeg måtte svare deg..fordi jeg husker så godt, når jeg ikke kunne snakke pga av respirator, men etter noen uker, greide skrive på papir så de forstod, og greide mase meg til gåtur med respirator og gåstol,  i gangen. Jeg trodde jeg var lam, så da jeg kjente gulvet under bena begynte jeg å gråte. Så da gråt jeg, mens jeg gikk, med gåstol og respirator gjennom gangen.

Da så jeg inn i de andre rommene, alle de forferdelig syke menneskene som lå der, i rom etter rom, da visste jeg at jeg ville leve og at jeg bare måtte komme meg fortest mulig hjem. Så jeg startet trene, og vips så slo jeg deres prognose også kom jeg hjem.

Håper du kommer deg fort hjem, mine tanker og ønsker om det til deg!

 

Hva var det som feilte deg?

Anonymkode: db2a7...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Funn ved innkomst : 53 år gammel kvinne med utseendet svarende til alder 😁 😢🤔

Hæææ ? Skal jeg le eller gråte ? De kunne heller ha gitt meg litt oppmuntring og pyntet litt på den der, synes jeg  😠

Litt irriterende, men litt komisk også. 

Hva bruker de slike « funn»  til ? Diagnose: Lumbago.

Skriver de sånt fordi det er en avdeling for eldre ? Ser bare eldre er rundt meg her

Trodde det bare var i psykiatrien de omtalte utseende etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres så rart ut. Jeg har lest i min journal: Møtte presis, pent kledd, høflig, ikke så pratsom osv. osv.

Ikke bare fra psykiatrien.

Endret av Fionys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fionys skrev:

Synes det høres så rart ut. Jeg har lest i min journal: Møtte presis, pent kledd, høflig, ikke så pratsom osv. osv.

Ikke bare fra psykiatrien.

Enig i at det føles rart. Gransket, vurdert og funnet normal, men av hvem og hvilke kriterier og hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var det som feilte deg?

Anonymkode: db2a7...f7f

ARDS uten noen sykdom og disposisjon for sykdom før alvorlige pusteproblemer. Var på lang skogstur med hundene hele søndagen uten tegn på sykdom eller følelse av nedsatt allmenntilstand , så ble tungpustet på natten, og kl 07.30 ca kjørt i ambulanse og lagt med respirator . Det var sjokkerende , forløpet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Madelenemie skrev:

ARDS uten noen sykdom og disposisjon for sykdom før alvorlige pusteproblemer. Var på lang skogstur med hundene hele søndagen uten tegn på sykdom eller følelse av nedsatt allmenntilstand , så ble tungpustet på natten, og kl 07.30 ca kjørt i ambulanse og lagt med respirator . Det var sjokkerende , forløpet..

Det hørtes dramatisk ut :wacko:

Anonymkode: db2a7...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annamaria

De har skrevet at utseendet var tilsvarende alder i 7 år, men siste to innleggelser skriver de at jeg ser yngre ut enn alder tilsier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Annamaria skrev:

De har skrevet at utseendet var tilsvarende alder i 7 år, men siste to innleggelser skriver de at jeg ser yngre ut enn alder tilsier :)

Det kan jo være både positivt og negativt. 

Anonymkode: 633a1...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Annamaria skrev:

De har skrevet at utseendet var tilsvarende alder i 7 år, men siste to innleggelser skriver de at jeg ser yngre ut enn alder tilsier :)

Heldig du er! Jeg fikk nettopp utseende tilsvarer alder. Var fornøyd med det. Han som skrev det var så innmari søt.

Endret av cathlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er hvis man ser yngre ut - det er jo bare fint. Men det kan jo være en rimelig viktig observasjon hvis man faktisk ser mye eldre ut enn det man er, det kan knyttes til sykdomsbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Glitter skrev:

Det er en helt vanlig ting å skrive. Samme med normalt hold, normalvektig, undervektig etc. :)

Jeg har mange epikriser, ALDRI hørt noe om utseendet mitt.. annet enn vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hodestups skrev:

Jeg har mange epikriser, ALDRI hørt noe om utseendet mitt.. annet enn vekt

Har noen titalls epikriser og innkomstjournaler jeg også, og det er ganske vanlig. Utseende svarende til alder, evt normalvektig, overvektig etc. Kanskje mest fra det somatiske sykehuset, men har også lest det i notater fra psykiatrien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Glitter skrev:

Har noen titalls epikriser og innkomstjournaler jeg også, og det er ganske vanlig. Utseende svarende til alder, evt normalvektig, overvektig etc. Kanskje mest fra det somatiske sykehuset, men har også lest det i notater fra psykiatrien. 

Høres merkelig ut. Hva skal de med det? "utredes for blodpropp, utseendet er en 6/10"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Hodestups skrev:

Jeg har mange epikriser, ALDRI hørt noe om utseendet mitt.. annet enn vekt

Jeg har sett det med alder mange ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min innledet med «trivelig dame» i beskrivelsen av meg og min tilstand i henvisning til psykolog og uttalelse til Nav. Litt rart, men syns det var fint på samme tid, å ikke bare bli beskrevet som psyk. 

Anonymkode: cc5f7...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hodestups skrev:

Høres merkelig ut. Hva skal de med det? "utredes for blodpropp, utseendet er en 6/10"

Det har vel ikke noe om en er pen eller ikke, men om en ser yngre, eldre eller lik som den alderen en er. Det kan bla ha med hvordan en tar vare på seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, emilie321 skrev:

Det har vel ikke noe om en er pen eller ikke, men om en ser yngre, eldre eller lik som den alderen en er. Det kan bla ha med hvordan en tar vare på seg selv

Ja, mtp rus kan det det... Men det blir jo en helt sykt subjektiv påstand om et annet menneske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen min innledet med «trivelig dame» i beskrivelsen av meg og min tilstand i henvisning til psykolog og uttalelse til Nav. Litt rart, men syns det var fint på samme tid, å ikke bare bli beskrevet som psyk. 

Anonymkode: cc5f7...3c0

Snodig, ja! 

Men, faktisk, en gang ifbm allergiutredning mente allergilegen at jeg er MIMIKKLØS... :P Javel? Kanskje jeg er lamma i ansiktet, da.

De tar det ikke videre heller, vet du, de skal bare skrive det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Hodestups skrev:

Høres merkelig ut. Hva skal de med det? "utredes for blodpropp, utseendet er en 6/10"

Er ikke for å rangere hvor pen man er (det er jo ikke avhengig av alder i grunn), men for å si noe om den generelle tilstanden til pasienten. Som kan være nyttige opplysninger i diverse sammenhenger. 

14 minutter siden, Hodestups skrev:

Snodig, ja! 

Men, faktisk, en gang ifbm allergiutredning mente allergilegen at jeg er MIMIKKLØS... :P Javel? Kanskje jeg er lamma i ansiktet, da.

De tar det ikke videre heller, vet du, de skal bare skrive det. 

Hehe, det var jo merkelig hos en konsultasjon for allergier da. I psykiatrien er det derimot helt vanlig da det å være mimikkløs kan være på grunn av alt fra depresjon, psykose, Asperger syndrom og sikkert mer. Samme med når de beskriver motorisk retardasjon, senket/monotont stemmeleie, latenstid osv. Det er jo opplagt at det er gode og viktige opplysninger. Hva allergilegen ville med det derimot skjønner ikke jeg. 😛 Men noen har det sikkert innarbeidet å vurdere hele pasienten uansett hva det gjelder. Jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...