Gå til innhold

Deprimert og eupf

Anbefalte innlegg

Alwaysfeeling
Skrevet (endret)

Hei dere, jeg skriver her igjen. Finn så god og ærlig respons sist.

Jeg har vært under utredning i flere måneder nå. Og nå er det slutt. De gikk bort i fra bipolar 2, har kun hatt en hypoman periode og det er ingen i familien som har dette. Endte opp med tilbakevendende depresjoner med eupf- trekk. Skal starte med Dbt- terapi. Hvordan er det?? Vet ikke om gruppeterapi er noe for meg?? Synes det er veldig vanskelig å snakke om personlige ting. Er det sånn at man skal komme med eksempler fra vanskelige perioder i livet, tanker og følelser??

Endret av Alwaysfeeling
Videoannonse
Annonse
Skrevet
46 minutter siden, Alwaysfeeling skrev:

Hei dere, jeg skriver her igjen. Finn så god og ærlig respons sist.

Jeg har vært under utredning i flere måneder nå. Og nå er det slutt. De gikk bort i fra bipolar 2, har kun hatt en hypoman periode og det er ingen i familien som har dette. Endte opp med tilbakevendende depresjoner med eupf- trekk. Skal starte med Dbt- terapi. Hvordan er det?? Vet ikke om gruppeterapi er noe for meg?? Synes det er veldig vanskelig å snakke om personlige ting. Er det sånn at man skal komme med eksempler fra vanskelige perioder i livet, tanker og følelser??

Hvis jeg husker rett så er dbt adferdsterapi som ofte blir gitt til eupf, men husker ikke helt sikkert. 

Jeg har vært i stabiliseringsgruppe i forbindelse med kompleks ptsd. Trodde også grupper ikke var noe for meg, det var hardt å møte opp, men jeg fikk faktisk mye igjen for det. Det som kanskje var best var å møte folk som hadde opplevd det samme som meg. Vi delte ikke kjempe mye men kom med erfaringer vi hadde gjort oss.

Alwaysfeeling
Skrevet

Ja- det er atferdsterapi. Få kontroll over tanker og følelser som leder til en atferd. Mitt problem er at jeg ikke klarer å holde fast på tankene mine. Er det vanlig? Jeg vet jo ikke hva tenker men jeg vet veldig godt hva jeg føler. Noen som kjenner seg igjen?

Skrevet

Det kan hjelpe deg med å gradvis klare å ta et skritt tilbake og tenke lenger enn de fleste impulsive tankene og handlingene slik at du lærer å håndtere ting på en mer hensiktsmessig måte. Jeg får kun individuell terapi da jeg har en annen diagnose som utelukker bruk av gruppeterapi, men det har altså vær fokus på å holde ut følelsene og ikke aggere så voldsomt på dem. For to år siden var jeg et fullstendig ustabilt vrak som handlet på følelsene ukentlig. Det siste året har jeg bare selvskadet to ganger, hatt ett selvmordsforsøk og en episode med masse alkohol og tull på byen med politi involvert. Så for min del har det vært en drastisk framgang. Selv om jeg enda har et stykke igjen å gå. Har det like tungt følelsesmessig, men blitt flinkere til å tåle det. 

Jeg skal sannsynligvis utredes for bipolar 2 i tillegg da til at jeg har personlighetsforstyrrelse, så det gjenstår jo å se. 

Jeg har for øvrig vært i gruppebehandling i et annet behandlingsopplegg og der var det noen som alltid bidro veldig mye og noen som bidro av og til og de som kun sa noe når de ble spurt direkte. Dette var på langvarig institusjon så alle bodde jo i lag og da vil jeg tro det blir lettere å være personlig da man blir kjent på alle plan. 

Skrevet
3 timer siden, Glitter skrev:

Det kan hjelpe deg med å gradvis klare å ta et skritt tilbake og tenke lenger enn de fleste impulsive tankene og handlingene slik at du lærer å håndtere ting på en mer hensiktsmessig måte. Jeg får kun individuell terapi da jeg har en annen diagnose som utelukker bruk av gruppeterapi, men det har altså vær fokus på å holde ut følelsene og ikke aggere så voldsomt på dem. For to år siden var jeg et fullstendig ustabilt vrak som handlet på følelsene ukentlig. Det siste året har jeg bare selvskadet to ganger, hatt ett selvmordsforsøk og en episode med masse alkohol og tull på byen med politi involvert. Så for min del har det vært en drastisk framgang. Selv om jeg enda har et stykke igjen å gå. Har det like tungt følelsesmessig, men blitt flinkere til å tåle det. 

Jeg skal sannsynligvis utredes for bipolar 2 i tillegg da til at jeg har personlighetsforstyrrelse, så det gjenstår jo å se. 

Jeg har for øvrig vært i gruppebehandling i et annet behandlingsopplegg og der var det noen som alltid bidro veldig mye og noen som bidro av og til og de som kun sa noe når de ble spurt direkte. Dette var på langvarig institusjon så alle bodde jo i lag og da vil jeg tro det blir lettere å være personlig da man blir kjent på alle plan. 

Kan jeg spørre hva slags institusjon dette var?

Anonymkode: 068a5...9da

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva slags institusjon dette var?

Anonymkode: 068a5...9da

Rusbehandling. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...