Gå til innhold

Jeg er en « naver».

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, det er ikke vanskelig å forstå hva ISW mener. Tro det eller ei, men det finnes faktisk ungdommer/unge mennesker (og sikkert godt voksne også) som synes at det er mer bekvemmelig å gå hjemme og motta penger enn å være ute i jobb. Disse jeg tenker på da er ikke reelt syke andre steder enn i vilja. Og det er vel den gruppen mennesker ISW også tenker på, antar jeg. 

Anonymkode: c2234...21c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er ikke vanskelig å forstå hva ISW mener. Tro det eller ei, men det finnes faktisk ungdommer/unge mennesker (og sikkert godt voksne også) som synes at det er mer bekvemmelig å gå hjemme og motta penger enn å være ute i jobb. Disse jeg tenker på da er ikke reelt syke andre steder enn i vilja. Og det er vel den gruppen mennesker ISW også tenker på, antar jeg. 

Men det finnes også en mellomting mellom dette og det å være dødssyk.

Anonymkode: 02ad7...861

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det finnes også en mellomting mellom dette og det å være dødssyk.

Ja, det er det vel ingen som har protestert mot?

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da er det viktig å generalisere, så vi kan skjære alle over én kam.

Det er KUN dét slik stigmatisering fører til.

Skrevet
1 time siden, Anothertry skrev:

Ja, det er det vel ingen som har protestert mot?

Men hvor går grensen?

Skrevet
1 time siden, Hodestups skrev:

Og da er det viktig å generalisere, så vi kan skjære alle over én kam.

Det er KUN dét slik stigmatisering fører til.

Jeg vet at ISW er flink til å forklare seg og forsvare seg selv, men siden du siterte meg (anonym 21c), så vil jeg gjerne svare deg.

Jeg regner med at det er ISW som du mener har generalisert og skjært alle over en kam, men da anbefaler jeg deg å lese innlegget hans en gang til. Det er ingen generalisering der så vidt jeg kan se. Han kommer med et par eksempler på hvem/hvilke grupper mennesker han gladelig støtter med sine skattepenger, og hvem/hvilke grupper han ikke er så glad for å støtte. Begge typer ytterpunkter av mennesker/grupper finnes, men selv om han ikke direkte skrev at det også finnes mange mellom, så vet han selvfølgelig det!

Man trenger ikke med vilje å misforstå og tolke ting galt og i verste mening.  

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor går grensen?

Det er det heldigvis ikke jeg som skal avgjøre! ;)

Skrevet

Men kanskje 19-åringen i Odalen har sosial angst så han ikke tør å gå utenfor døra og heller ikke har turt å fortelle det til noen.  Vi vet ikke og så lett er det ikke å få penger fra NAV i disse dager.

Skrevet
9 timer siden, Anothertry skrev:

Jeg vet at ISW er flink til å forklare seg og forsvare seg selv, men siden du siterte meg (anonym 21c), så vil jeg gjerne svare deg.

Jeg regner med at det er ISW som du mener har generalisert og skjært alle over en kam, men da anbefaler jeg deg å lese innlegget hans en gang til. Det er ingen generalisering der så vidt jeg kan se. Han kommer med et par eksempler på hvem/hvilke grupper mennesker han gladelig støtter med sine skattepenger, og hvem/hvilke grupper han ikke er så glad for å støtte. Begge typer ytterpunkter av mennesker/grupper finnes, men selv om han ikke direkte skrev at det også finnes mange mellom, så vet han selvfølgelig det!

Man trenger ikke med vilje å misforstå og tolke ting galt og i verste mening.  

Ja, selvfølgelig! Alt er en selvfølge! Alt i hele verden. Man trenger ikke å skrive noe :P

Skrevet
8 timer siden, Dorthe skrev:

Men kanskje 19-åringen i Odalen har sosial angst så han ikke tør å gå utenfor døra og heller ikke har turt å fortelle det til noen.  Vi vet ikke og så lett er det ikke å få penger fra NAV i disse dager.

Nettopp.

Pragmatikeren
Skrevet
10 timer siden, Dorthe skrev:

Jeg har i min jobb truffet mange som ligner denne kasuistikken, der sosial angst er så heftig at hele livet er satt på vent. Jeg har inntrykk av at særlig unge menn har mye skam relatert til sin situasjon, og de hever ikke stemmen for å korrigere det feilaktige inntrykket av dem. Alle som en har hatt drømmer om et liv med jobb, egen bolig, eventuelt kjæreste osv. 

Skrevet

Tror ikke det er lett i nave i dag hvis man er frisk,jeg kan ikke huske å ha fått noen negative kommentarer. 

Skrevet

For ordens skyld:

Jeg snakker i mitt eksempel ikke om de som har sosial angst, men de som ikke gidder å jobbe. Og jo - de finnes. 

Hadde det ikke vært for disse menneskene kunne de som var reelt syke fått langt mer verdige ytelser. 

Skrevet
9 minutter siden, issomethingwrong skrev:

For ordens skyld:

Jeg snakker i mitt eksempel ikke om de som har sosial angst, men de som ikke gidder å jobbe. Og jo - de finnes. 

Hadde det ikke vært for disse menneskene kunne de som var reelt syke fått langt mer verdige ytelser. 

Det blir som med muslimer. Noen utskudd ødelegger for alle. Nettopp derfor er det viktig at ekstremister og snyltere blir adressert og irettesatt. De er unntakene, ikke regelen, men de finnes. 

Anonymkode: 14f56...22d

Skrevet
På 5.11.2019 den 9.49, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever saken som nå er i nyhetene ang NAV som veldig ubehagelig. Tenkte alltid på NAV som et sikkerhetssystem som skulle hjelpe meg hvis livet skulle gå galt. Jobbet trofast i mange år og ingenting var mer fjernt enn å bli en trygdemottaker. Det vanskelige er å se hvordan mennesker i en vanskelig livssituasjon ble behandlet som alvorlig kriminelle. At en holdning til en gruppe mennesker ble avgjørende for hvordan de ble behandlet. Trodde Norge var et land som dømte etter loven og ikke etter personlige følelser og holdninger. Problemet er at hele samfunnet dømmer « navere» ut fra holdninger og personlige følelser. Da jeg gikk på AAP var jeg i arbeidsutprøving. Jeg skulle sette meg inn i en ny arbeidsplass samtidig som jeg skulle prøve ut medisiner og gikk i terapi. Bekymret meg for hvor jeg skulle finne ny jobb samtidig som jeg hadde fullt opp med unger hjemme. Jeg var fullstendig utslitt da jeg gikk på AAP. DPSen var bekymret for meg fordi jeg ble mye dårligere psykisk. I går leste jeg at politikere mener at det er viktig å være streng med de som går på AAP. De skal jobbe hardt hele tiden med å komme seg ut i jobb ol. Ikke ha ferie men være i tett kontakt ned NAV. Jeg var psykisk syk mor som trengte en uke ferie med familien. Som hadde godt av å komme bort fra det hele. Min angst for NAV og tvangstanker for hva de kunne gjøre gjorde at familien min reiste alene på ferie uten meg. Jeg satt hjemme uten noen tiltak og ble enda psykere. Jeg er så trøtt av folks holdninger og generalisering til « slike som meg». Jeg opplevde at de som skulle hjelpe meg i min nød stod med penger i en hånd og pisk i den andre. Jeg opplevde at naboer og venner jeg trodde ville vise medmenneskelighet og støtte kom med spydige kommentarer. Typisk var:» jeg er også lei av jobben min og kunne tenkt meg å få penger uten å jobbe. Mye kjekt jeg har lyst å gjøre heller enn å jobbe» eller « jeg er også litt syk/ psyk men strever og står på. Har vondt både her og der men trosser ubehaget og stiller på jobb» eller « du ser jo så frisk ut». I en periode falt jeg for fristelsen å utlevere all min elendighet for at folk skulle tro meg. Nå sier jeg ikke mer, har sminken på og smiler hyggelig til folk. Jeg har lært mer å tåle at folk dømmer meg og samtidig slått meg til ro med å være en annenrangs borger som ufør. 

Anonymkode: 69d1b...f26

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg fikk mer angst av å være i systemet. Angst for meldekort og brev. Men jeg hadde mange gode saksbehandlere som er årsaken til at jeg klarte å komme tilbake i jobb. Likevel reagerte jeg på systemet som ikke gav meg rett på noe ferie. Noe friske er pliktet til. Mange andre ting i systemet som gjorde det vanskelig for meg å komme tilbake i jobb. Angst og depresjon ble verre.  Men med løsningsorienterte saksbehandlere som jobbet for at det skulle gå, og min egen vilje til å fungere, så er jeg i jobb i dag.

Anonymkode: 1f98b...693

Skrevet
På 5.11.2019 den 18.47, issomethingwrong skrev:

At det sitter en 19-åring i Odalen og finner det mer bekvemt å ligge hjemme i joggebuksa og onanere framfor å gå på jobb, er forskjellig fra en som er reelt syk og ikke KAN jobbe. Den ene har jeg veldig store problemer med å bruke «mine» skattepenger på, men ikke den andre.

Pass nå bare godt på pengene dine, du 🙂 Før onani-gjengen fra Odalen kommer å tar dem, lol. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...