Gå til innhold

Hva hvis man får lite effekt av litium og lamictal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med depresjoner som kanskje noen har fått med seg. Diagnoser kompleks ptsd og bp2

Hvis man får lite eller ingen effekt av litium og lamictal kan det være feil at jeg har bp2? Har prøvd 3 forskjellige AD uten særlig virkning, er ikke anbefalt at jeg skal ta det siden jeg blir helt følelsesmessig flat. Har tatt litium i ca. 2 år der høyeste dose ble målt til 0,9, hadde litt effekt, klarte ikke ta de lenger på grunn av bivirkninger så sluttet i samråd. Ble dårligere så startet opp igjen, nå tar jeg litium (0,6) og har i tillegg startet med lamictal. 

Vil slike medisiner virke hvis jeg ikke har bp2?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan godt ha bp2 og være godt medisinert for den, men likevel oppleve tunge dager og perioder mtp at du har k-ptsd. Tror jeg, da. 

Anonymkode: f2d6d...57b

Skrevet

Medisiner kan nok ikke ta bort følelsene du har etter traumer. 

Skrevet
1 time siden, Fionys skrev:

Sliter med depresjoner som kanskje noen har fått med seg. Diagnoser kompleks ptsd og bp2

Hvis man får lite eller ingen effekt av litium og lamictal kan det være feil at jeg har bp2? Har prøvd 3 forskjellige AD uten særlig virkning, er ikke anbefalt at jeg skal ta det siden jeg blir helt følelsesmessig flat. Har tatt litium i ca. 2 år der høyeste dose ble målt til 0,9, hadde litt effekt, klarte ikke ta de lenger på grunn av bivirkninger så sluttet i samråd. Ble dårligere så startet opp igjen, nå tar jeg litium (0,6) og har i tillegg startet med lamictal. 

Har du prøve seroquel i middels høy dose?

Anonymkode: 45124...deb

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medisiner kan jo gjøre deg apatisk/følelseskald.

Anonymkode: 8a129...f58

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan godt ha bp2 og være godt medisinert for den, men likevel oppleve tunge dager og perioder mtp at du har k-ptsd. Tror jeg, da. 

Ja dette forstår jeg, men jeg har hatt vedvarende depresjon i lengere tid uten at noe har hatt nevneverdig virkning. Jeg kan være en rask tur innom mild depresjon før jeg igjen blir moderat til alvorlig deprimert.

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Traumene har jeg fått ganske god kontroll på etter traumeterapi så de preger stort sett ikke hverdagen min. 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøve seroquel i middels høy dose?

Anonymkode: 45124...deb

Nei det har jeg ikke. Det er psykiater som styrer hvilke medisiner jeg skal ta. 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medisiner kan jo gjøre deg apatisk/følelseskald.

Anonymkode: 8a129...f58

AD gjør meg så følelsesmessig flat så det er ikke heldig for meg å ta AD. Har prøvd 3 forskjellige og hver gang så har jeg følt meg  følelsesmessig dø, slik at jeg har tenkt at jeg like gjerne kunne vært dø. 

Skrevet
3 timer siden, Fionys skrev:

Respons på medikamenter skal ikke brukes som selvstendig grunnlag for diagnose. 

Lamictal virker for mange med BP 2 på gruppenivå. Noen opplever lite/ingen bedring. Dette kan man ikke vite på forhånd. Akkurat din reaksjon på denne medisinen skal altså ikke føre til at diagnosen forkastes.

For å oppheve en bipolar diagnose, må man gjennomgå sykehistorien din på nytt og konkludere med at du ikke innfrir kriteriene for depressive og hypomane episoder. 

Anonymkode: 94cb9...795

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Respons på medikamenter skal ikke brukes som selvstendig grunnlag for diagnose. 

Lamictal virker for mange med BP 2 på gruppenivå. Noen opplever lite/ingen bedring. Dette kan man ikke vite på forhånd. Akkurat din reaksjon på denne medisinen skal altså ikke føre til at diagnosen forkastes.

For å oppheve en bipolar diagnose, må man gjennomgå sykehistorien din på nytt og konkludere med at du ikke innfrir kriteriene for depressive og hypomane episoder. 

Det betyr egentlig ikke så mye om jeg har diagnosen eller ikke på papiret, det som betyr noe for meg er at jeg får riktig type hjelp. 

Skrevet
15 minutter siden, Fionys skrev:

Det betyr egentlig ikke så mye om jeg har diagnosen eller ikke på papiret, det som betyr noe for meg er at jeg får riktig type hjelp. 

Riktig type hjelp henger uløselig sammen med riktig diagnose. Denne diagnosen må stå på "papiret". 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...