AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 Skrevet 7. november 2019 Jeg har bla kptsd som bla gir utslag i utmattelse, som for meg er det dette som er verst. Jeg møtte totalt veggen og har vært sykemeldt og nå på aap i ca 2 år. Jeg går i traumebehandling, psykomotorisk fysioterapi, og jeg prøver meg på div hverdagslige sysler og det er her det svikter. Noen dager er bra og jeg kan få gjort ting i huset, dusjet, kanskje luftet meg litt.. Mannen er super og står for handling og den slags, skal jeg noe mer enn å ha et brød så må jeg ha følge. Hodet kobler helt ut med en gang jeg er ute og ser og kanskje må prate med noen, det er det verste, altså å være ute og omgås andre. Jeg vil så gjerne bli litt bedre, få litt mer energi og bli litt mer som før. Anonymkode: ff55a...629 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 Skrevet 7. november 2019 wellbutrin Anonymkode: 7c756...7d0 0 Siter
Alwaysfeeling Skrevet 7. november 2019 Skrevet 7. november 2019 Ja, medisiner kan hjelpe deg. I tillegg til det er det vel det å prøve seg frem i hverdagen. Ha små mål og gjennomføre det. Prøve å ikke gå helt med hvis man ikke klarer det, for da prøver man igjen. Veldig vanskelig men verdt å prøve! Lykke til🙂 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 Skrevet 7. november 2019 Takk for svar! Jeg holder faktisk på å trappe ned for å seponere wellbutrinen, den tok det verste av uroen og angsten, men den gjorde ikke mer enn det. Så nå når det er mye bedre så trenger jeg ikke den.. Jeg prøver meg på div som å være med på handlesenter ol, men er jeg ute på noe så er jeg helt kake etter toppen to timer og er helt lammet resten av dagen. Jeg gir ikke opp, men det blir mange nederlag, som igjen gjør meg trist, sint og redd for at jeg kommer til å alltid være som dette. Anonymkode: ff55a...629 0 Siter
kupton Skrevet 7. november 2019 Skrevet 7. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøver meg på div som å være med på handlesenter ol Tror det vil være et bedre valg å starte med andre aktiviteter, (de finnes faktisk), som gåturer i parker, turstier , skog og mark der det blir et større innslag av mosjon og mindre trengsel av folk. 3 Siter
Hodestups Skrevet 7. november 2019 Skrevet 7. november 2019 Ingenting. Sliter med intoleranser og allergier og psykologen har bestemt at jeg ikke har rett på psykisk helsehjelp før jeg er frisk av den fysiske sykdommen, siden det tynger meg ned såpass at jeg blir uhelbredelig psykisk. Noen ting må man bare lære seg å leve med, og takle, rett og slett. Dessverre, det er livets harde fakta. 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. november 2019 Skrevet 7. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøver meg på div som å være med på handlesenter ol, men er jeg ute på noe så er jeg helt kake etter toppen to timer og er helt lammet resten av dagen. Anonymkode: ff55a...629 Jeg er frisk og rask psykisk, men to timer på et kjøpesenter gjør meg helt pumpa! Støtter Kupton i at du heller bør velge roligere arenaer enn det altså. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 Skrevet 7. november 2019 47 minutter siden, Hodestups skrev: Ingenting. Sliter med intoleranser og allergier og psykologen har bestemt at jeg ikke har rett på psykisk helsehjelp før jeg er frisk av den fysiske sykdommen, siden det tynger meg ned såpass at jeg blir uhelbredelig psykisk. Noen ting må man bare lære seg å leve med, og takle, rett og slett. Dessverre, det er livets harde fakta. Hvilken fysisk sykdom? Anonymkode: e7526...525 0 Siter
frosken Skrevet 7. november 2019 Skrevet 7. november 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bla kptsd som bla gir utslag i utmattelse, som for meg er det dette som er verst. Jeg møtte totalt veggen og har vært sykemeldt og nå på aap i ca 2 år. Jeg går i traumebehandling, psykomotorisk fysioterapi, og jeg prøver meg på div hverdagslige sysler og det er her det svikter. Noen dager er bra og jeg kan få gjort ting i huset, dusjet, kanskje luftet meg litt.. Mannen er super og står for handling og den slags, skal jeg noe mer enn å ha et brød så må jeg ha følge. Hodet kobler helt ut med en gang jeg er ute og ser og kanskje må prate med noen, det er det verste, altså å være ute og omgås andre. Jeg vil så gjerne bli litt bedre, få litt mer energi og bli litt mer som før. Anonymkode: ff55a...629 På nettsiden til Recovery Norge, har folk som har blitt friske av ME skrevet om seg selv. Kanskje du kan finne noen tips der, selv om du ikke har ME: https://www.recoverynorge.org/ 0 Siter
Joanas Skrevet 7. november 2019 Skrevet 7. november 2019 Traumeterapi med EMDR og psykomotorisk fysioterapi klarte til slutt å ta "knekken" på angst og flashbacks hos meg. Nå har jeg vært 100% angstfri siden 2015. Men stressdelen av PTSD sitter fortsatt igjen. Det kan nærmest beskrives som allergi mot stress, og jeg har ikke klart å komme tilbake til jobb. Men jeg fungerer godt i hverdagen (uten jobb), så lenge jeg klarer å gjøre ting i rolig tempo, og så lenge jeg får nok hvile. Utover terapi, EMDR og psykomotorisk (som jeg fortsatt går til) så har jeg hatt god erfaring med å fjerne medisiner ( i samråd med lege) + så mye som mulig turgåing i skogen. Men aller viktigst for meg har det vært å akseptere at livet ikke blir som før + å tilpasse aktiviteter til rett nivå (Google aktivitetstilpasning). Gjennom aktivitetstilpasning har jeg over lang tid klart å gjøre tålegrensen større. 0 Siter
Fionys Skrevet 7. november 2019 Skrevet 7. november 2019 Nå har jeg ikke akkurat blitt bedre, men søvn, mat og mosjon i riktige mengder er bra. 0 Siter
frosken Skrevet 7. november 2019 Skrevet 7. november 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bla kptsd som bla gir utslag i utmattelse, som for meg er det dette som er verst. Jeg møtte totalt veggen og har vært sykemeldt og nå på aap i ca 2 år. Jeg går i traumebehandling, psykomotorisk fysioterapi, og jeg prøver meg på div hverdagslige sysler og det er her det svikter. Noen dager er bra og jeg kan få gjort ting i huset, dusjet, kanskje luftet meg litt.. Mannen er super og står for handling og den slags, skal jeg noe mer enn å ha et brød så må jeg ha følge. Hodet kobler helt ut med en gang jeg er ute og ser og kanskje må prate med noen, det er det verste, altså å være ute og omgås andre. Jeg vil så gjerne bli litt bedre, få litt mer energi og bli litt mer som før. Anonymkode: ff55a...629 Har du prøvd å begynne med regelmessig styrketrening? Hvis du ikke er vant til det, så kan det være greit å få noen til å instruere de første gangene. 0 Siter
Hodestups Skrevet 9. november 2019 Skrevet 9. november 2019 På 7.11.2019 den 10.53, AnonymBruker skrev: Hvilken fysisk sykdom? Anonymkode: e7526...525 Det vet de ikke enda, men jeg hovner opp og blir nummen av ting jeg omgås og spiser, og det er ingen som vet hvorfor. Det er ikke "vanlig allergi". 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 Skrevet 9. november 2019 1 time siden, Hodestups skrev: Det vet de ikke enda, men jeg hovner opp og blir nummen av ting jeg omgås og spiser, og det er ingen som vet hvorfor. Det er ikke "vanlig allergi". Det kan ikke være en form for allergi eller overfølsomhet for noe mer i form av angioødem (men det gir vel større hevelser). Men at immunsystestemet er involvert på et aller annet vis, på allergisk eller ikke-allergisk vis. Kan jo bare være noe som går over etter en tid. Dette ble et veldig diffust svar, men har du prøvd allergitabletter for å se om det hjelper? Det hjelper mot ikke-allergiske reaksjoner som elveblest fordi histaminer er involvert i slike reaksjoner uansett om den er forårsaket av allergi eller f.eks kulde. Det kan høres ut som om du har noe i samme gate som de tingene jeg har nevnt over her. Anonymkode: e7526...525 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 Skrevet 9. november 2019 Altså elveblest kan komme enten av ting personen er allergisk mot eller av ting som kulde som ikke er et allergen Anonymkode: e7526...525 1 Siter
Hodestups Skrevet 11. november 2019 Skrevet 11. november 2019 På 9.11.2019 den 20.00, AnonymBruker skrev: Det kan ikke være en form for allergi eller overfølsomhet for noe mer i form av angioødem (men det gir vel større hevelser). Men at immunsystestemet er involvert på et aller annet vis, på allergisk eller ikke-allergisk vis. Kan jo bare være noe som går over etter en tid. Dette ble et veldig diffust svar, men har du prøvd allergitabletter for å se om det hjelper? Det hjelper mot ikke-allergiske reaksjoner som elveblest fordi histaminer er involvert i slike reaksjoner uansett om den er forårsaket av allergi eller f.eks kulde. Det kan høres ut som om du har noe i samme gate som de tingene jeg har nevnt over her. Anonymkode: e7526...525 Nei, det kan ikke det... Jeg har vært under utredning i snart 4 år. Men takk for at du kommer med tips, setter pris på det Jeg går på 4 allergitabletter daglig, det hjelper ikke tilstrekkelig (men du kan jo tenke deg hvor dårlig jeg er hvis jeg skulle slutta på dem). Jeg lever et forferdelig liv, i går satt jeg og grein og holdt på å få panikkanfall fordi livet mitt er så fælt. Og ingen bryr seg om å hjelpe meg, legene ser iskaldt på meg før de konstaterer hva som ikke feiler meg (istedet for å hjelpe meg på veien videre). Det er en helt sinnssyk kamp man må gjennom, og jeg sa til mannen min i går at jeg vet ikke om jeg orker mer. 0 Siter
Hodestups Skrevet 11. november 2019 Skrevet 11. november 2019 På 9.11.2019 den 20.03, AnonymBruker skrev: Altså elveblest kan komme enten av ting personen er allergisk mot eller av ting som kulde som ikke er et allergen Anonymkode: e7526...525 Jepp. Vet. Men elveblest er utslett og angioødem oppstår ofte på 1 side av kroppen. De har tatt MR av meg for å se på nakken etc., fordi jeg er nummen. Ikke noe feil der, det er rett og slett mastcellene som bryter barrieren i hjernen og kødder med nervene. Amerikansk forskning har kommet milevis lenger på det området, men det vet selvfølgelig ingen av legene jeg snakker med og skulle jeg finne på å printe ut forskningsrapporter o.l., er det selvfølgelig ingen som ville lest det. Sånt har jeg prøvd før 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.