Gå til innhold

"Også behandling hos psykolog kan gi bivirkninger"

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Verdt å lese: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/4qlvOR/ogsaa-behandling-hos-psykolog-kan-gi-bivirkninger-joergen-flor

"Forskningsstudier viser at ca. 5–15 prosent av alle pasienter blir dårligere i løpet av psykologisk behandling."

Det er en utbredt myte at psykologisk behandling er fri for bivirkninger, og helsemyndighetene står passivt på sidelinjen, skriver debattanten.

Hvert år går flere enn to hundre tusen voksne mennesker til behandling i psykisk helsevern i Norge. De færreste, inkludert behandlerne selv, er klar over at anslagsvis minst 20.000 av disse opplever å bli dårligere i løpet av behandlingen.

Jørgen Flor er forfatter av boken Skadelige samtaler – myten om bivirkningsfri terapi.

Endret av Admin
Innlegget er ryddet for brudd på opphavsrett.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så nå menes det at samtaleterapi også skal skjæres ned på? For det er det dette betyr i ytterste konsekvens. "Man har ikke godt av terapi, derfor må tilbudet reduseres".

Anonymkode: e50f0...040

Skrevet
12 minutter siden, XbellaX skrev:

"Forskningsstudier viser at ca. 5–15 prosent av alle pasienter blir dårligere i løpet av psykologisk behandling."

Fjernet innhold Egmont ikke vil assosieres med fra sitatet mitt ;) Om modsa finner det ut kommer de og tar deg ;) (ikke lov å sitere hele artikler) ;) 

Men, fra alvor til spøk:

Har ikke overskudd til å lese de 200 sidene i forskningsrapporte(e) kanskje det står der, men det første som slår meg er at de burde kommentert hvor mange av dem som ville blir dårligere uten psykologisk behandling også, og hvilke tidsperioder vi sammenligner, ellers blir det litt vanskelig å forholde seg til slike tall.

Kanksje 6% blir dårligere etter 1 år uten behandling, mens 7% ble dårligere etter ett år med behandling, da snakker vi 1% nedside som da er ubetydelig, for eksempel, sier ikke at det er slik, sierbare at slike tall bør man komme med så leserne forstår, pasientene kan jo ikke lese alle disse forskningsrapportene da må en presentere fakta på en god måte, ikke bruke så mange ord da faller ihvertfall jeg ut

Anonymkode: 4f390...3b1

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så nå menes det at samtaleterapi også skal skjæres ned på? For det er det dette betyr i ytterste konsekvens. "Man har ikke godt av terapi, derfor må tilbudet reduseres".

Anonymkode: e50f0...040

https://psykiskhelse.no/bladet/2018/terapi-flor

Skrevet

Konsekvensen av denne mangelfulle kunnskapen er at pasientene (og i verste fall også behandlerne og samfunnet for øvrig) tror det er de selv som svikter behandlingen der behandlingen svikter pasientene 

Et sitat fra artikkelen som treffer meg midt i hjertet. 

Anonymkode: 56031...8f0

Skrevet

Tusen, tusen takk for at noen tar dette opp!!!!! Jeg kjenner meg sånn igjen og har vært så fortvilet. Ingen å snakke med om dette, selv ikke på dette forumet blir man hørt eller trodd ang dette. 

Anonymkode: 56031...8f0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...