Gå til innhold

Nærpsykotiske symptomer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan nærpsykotiske symptomer komme og forsvinne, for så å komme tilbake igjen over en periode på flere uker? 

Jeg spør fordi jeg har hatt store problemer med at folk hvisker om meg når jeg går i byen. Jeg vet at jeg ikke skal tro på dette, men det er ubehagelig å høre å hviskingen. Det er bare negative ting som «Du er så stygg» eller «Æsj...» eller «Æsj at du orker å gå her så ekkel som du er». 

Jeg hører også en stemme som snakker til meg, bak meg. Hun kjefter, eller er svært hånlig og nedlatende mot meg. Ler av meg. Men av og til når jeg har det skikkelig fælt kan hun være snill i stemmen, og prøve å friste meg til å drukne meg selv. Da sier hun f.eks «Bare bli med meg du, du skal få det godt nå, jeg skal vise deg. Tenk på hvor deilig det blir å bare forsvinne i vannet». Andre ganger er hun mer kommanderende, da sier hun at alle andre hater meg, at jeg må dø fordi jeg er patetisk og mislykket, og at hun skal passe på at jeg ikke kommer til å lykkes med noe uansett hvor mye jeg prøver. 

Jeg kan også få en veldig sterk følelse av at alle plutselig er ute etter å ta meg, og at det er ingen trygge steder å hjemme seg. 

Dette har bygget seg sakte opp etter en livskrise i 2017. Jeg har ikke en psykoserelatert diagnose, kun PTSD og ADHD. I begynnelsen slet jeg mye med derealisasjon og depersonalisering, og har vært innlagt i 4 uker to ganger på grunn av alvorlig depresjon og angst. Før livskrisen i 2017 var alt bra, så disse symptomene har kommet etter 2017. 

Jeg lever under et veldig stort press akkurat nå, og har et veldig høyt stressnivå fordi jeg skal fullføre mastergraden min. Jeg har i tillegg fått store konsentrasjonsproblemer, og problemer med å følge tankerekker. Jeg får ikke sove eller jeg sover svært lite. Jeg har lagt merke til at disse psykose-lignende symptomene kommer når jeg har sovet lite, dvs. at de ofte er der periodevis. Er dette vanlig? Kan dette skje på grunn av høyt stress og lite søvn siden jeg ikke har psykoserelaterte diagnoser? Jeg er fortvilet på grunn av dette, men har bare såvidt nevnt det til min behandler av frykt for at det skal høres verre ut enn det er. Min hvis det er en måte å bli kvitt dette på så er jeg veldig takknemlig for råd. 

Anonymkode: a9609...07b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de kan komme og gå. Og som du har observert, god søvn er viktig. Søvnløshet senker psykoseterskelen. Hos de fleste er den fra før så høy at de forblir upsykotiske også ved dårlig søvn. Men hos disponerte kan terskelen bli så mye senket at psykosesymptomer oppstår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...