Gå til innhold

Dere som kan noe om Bipolar lidelse! Bipolar og det å gå inn i usunne forhold med kjærester...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en i familien min som har vært i 2 "seriøse" forhold i løpet av livet. Det første forholdet var med en dame som har psykopatiske trekk; likte å være med hvis noen skulle avlive dyret sitt selv om hun ikke hadde noe forhold til dyrene, snakket om å putte små dyr i sokk og slenge små dyr inn i veggen så de døde. Det er masse masse masse hun gjorde som var helt sykt, løy, manipulerte, var aggressiv ut av det blå etc. Helt sprø. 

Hun er heldigvis long gone. 

MEN.. den personen i familien min hoppet rett inn i armene på en utlending som ikke kan mer enn 2 ord norsk engang ("god mat"). Jeg har ingenting imot utlendinger, jeg har noen i familien og er ikke etnisk norsk selv, men han her er mildt sagt kjent for å ta dårlige og ugjennomtenkte avgjørelser. Får maniske episoder med å shoppe shoppe shoppe og få panikk etterpå. Er plutselig aggressiv og sur. Så er litt bekymra for ho dama egentlig, de første 1-2 årene kan han spille et spill. At han er en annen enn hvem han er. Men så kommer det frem til slutt, og han kan være sur og grinete, hakkete, for så å være manisk og shoppe og finne på masse nye hobbyer som snart blir kastet i søpla. Både hobbyene og pengene. 

Det jeg tenker på er: Er vedkommende i stand til å gå inn i et forhold egentlig? Stod nemlig når jeg leste om Bipolar lidelse at det var typisk at de gikk inn i ugjennomtenkte og ev. usunne forhold fordi de er impulsive. 

Jeg ønsker dem alt godt, for all del! Men kjenner jeg bare blir sykt skeptisk.

Anonymkode: 53373...58f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På generelt grunnlag kan jeg si at bipolare er som alle andre mennesker. De er derimot ikke helt seg selv i sykdomsfaser, men det gjenvinnes raskt når fasen er over. De har derfor like gode forutsetninger for å gå inn i forhold som alle andre så sant de holder seg friske. Dette er på gruppenivå.

Hvordan det er akkurat for den personen du snakker om kan ingen av oss her vite. Da er vi nemlig  inne på individnivå.

Anonymkode: b69ad...584

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På generelt grunnlag kan jeg si at bipolare er som alle andre mennesker. De er derimot ikke helt seg selv i sykdomsfaser, men det gjenvinnes raskt når fasen er over. De har derfor like gode forutsetninger for å gå inn i forhold som alle andre så sant de holder seg friske. Dette er på gruppenivå.

Hvordan det er akkurat for den personen du snakker om kan ingen av oss her vite. Da er vi nemlig  inne på individnivå.

Ja, skjønner det. 

Men hva da, når sykdomsfasene kommer ofte? Og noen har jo bare dårlig dømmekraft, uten å kunne skylde på en diagnose... 

Anonymkode: 53373...58f

Skrevet

Jo oftere utbrudd av sykdommen, jo oftere og flere vansker vil personen ha. 

Som oss alle så spiller personlighet og andre faktorer inn på hvordan vi er som mennesker, uavhengig av sykdom/ikke sykdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...