Gå til innhold

Forstyrret venninne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som jeg tror har seriøse problemer. Det er ekstremt slitsom å være sammen med henne for hun er meget kontrollerende, vanskelig å forklare, men skal prøve på det. Hun prøver hele tiden på å bestemme hva man skal snakke om, hvem som skal snakke og hysjer på enkelte. Hun vil også bestemme hva som skal gjøres og hvem som skal gjøre det. Hun liker ikke at man har ulike meninger enn henne. Hun vil bestemme hva man skal spise, hvem som skal spise og hvem som skal lage mat. Hun blir veldig lett sur/irritert/ sint hvis ikke det blir akkurat slik hun tenkte, da kan hun skjelle ut folk og bli meget ubehagelig helt uten grunn. Det er synd på henne, ingen vil høre på henne osv. Det virker som hun hele tiden vipper på kanten til å bli sur, vi prøver å ta hensyn til en hvis grad og noen ganger så føles det ut som om vi lister oss rundt henne for at det ikke skal bli dårlig stemning. Mange ganger så gruer vi oss til å være sammen med henne.

Hun må seriøst slite med et eller annet for dette er virkelig unormalt, og har foregått over år. Er det noen som har vært borti noe sånt? Hva kan man gjøre? Det er utrolig frustrerende.

Anonymkode: af773...7a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ta en prat med henne om alle disse tingene du never over her og prøve å forklare at hun ikke kan bestemme alt og at dere også har deres meninger om ting. Sannsynligvis vil det ikke hjelpe eller så blir hun vel sur.

Anonymkode: 765bc...67e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ta en prat med henne om alle disse tingene du never over her og prøve å forklare at hun ikke kan bestemme alt og at dere også har deres meninger om ting. Sannsynligvis vil det ikke hjelpe eller så blir hun vel sur.

Anonymkode: 765bc...67e

Har hatt mange samtaler med henne i årenes løp uten at det hjelper, hun ber om unnskyldning også er det i gang igjen. Det virker som hun ikke har kontroll på dette. 

Skrevet

Hun lider åpenbart av en eller annen personlighetsforstyrrelse. Ikke noe dere kan gjøre noe med for å endre dessverre. Hun må være villig til å endre seg selv. Men først må hun innse problemene hun skaper for andre ved sin væremåte. Hun trenger nok hjelp fra det offentlige. 

Anonymkode: 3deb4...a06

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun lider åpenbart av en eller annen personlighetsforstyrrelse. Ikke noe dere kan gjøre noe med for å endre dessverre. Hun må være villig til å endre seg selv. Men først må hun innse problemene hun skaper for andre ved sin væremåte. Hun trenger nok hjelp fra det offentlige. 

Anonymkode: 3deb4...a06

Hvorfor er det alltid automatisk personlighetsforstyrrelse bare fordi noen oppfører seg dårlig? Som om det er automatikk i at personlighetsforstyrrelse er = å oppføre seg dårlig mot andre. Jeg oppfører meg aldri dårlig mot andre selv om jeg har PF. Det kunne aldri falle meg inn å oppføre meg slik som TS beskriver sin venninne. Det KAN være at denne venninna har en eller annen PF, men det er ikke ÅPENBART. Er mange andre mulige forklaringer på hvorfor hun er som hun er. 

Skrevet
Akkurat nå, kupton skrev:

Hvilke andre?

Kanskje hun har vokst opp i en familie hvor det er normalt å reagere sånn, kanskje hun bare har en dårlig personlighet, Kanskje hun har Asperger syndrom og sliter med å tilpasse seg andre og ellers plutselige endringer. Jeg kan ikke se at det ÅPENBART er PF kun ut fra et innlegg på nettet. For min handler det nå mest om at det blir feil at man automatisk skal tenke at noen som oppfører seg dårlig har en PF for det vil jo gjøre at folk automatisk tenker at de med en slik diagnose alltid er ufine mot andre. Slik er det jo ikke. 

Skrevet
14 minutter siden, Glitter skrev:

Kanskje hun har vokst opp i en familie hvor det er normalt å reagere sånn, kanskje hun bare har en dårlig personlighet,

Det er det som kalles PF.

14 minutter siden, Glitter skrev:

Kanskje hun har Asperger syndrom

Det kan det være, men sannsynligheten for PF er langt større.

15 minutter siden, Glitter skrev:

For min handler det nå mest om at det blir feil at man automatisk skal tenke at noen som oppfører seg dårlig har en PF for det vil jo gjøre at folk automatisk tenker at de med en slik diagnose alltid er ufine mot andre. Slik er det jo ikke. 

Det er mange måter å oppføre seg dårlig på. Slik det beskrives her, er det en person som får andre til "å gå på gummisåler". Da er det neste alltid eupf.

Skrevet
52 minutter siden, kupton skrev:

Det er det som kalles PF.

Det kan det være, men sannsynligheten for PF er langt større.

Det er mange måter å oppføre seg dårlig på. Slik det beskrives her, er det en person som får andre til "å gå på gummisåler". Da er det neste alltid eupf.

Det kan være. Jeg har ikke kompetanse slik du har. Jeg bare vet at jeg er ikke på den måten mot andre...

Skrevet
2 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg bare vet at jeg er ikke på den måten mot andre...

Du har helt rett. Det er ikke typisk for de som har PF å være slik. Men det er typisk for de som er slik at de oftest har PF.

En kan ikke trekke det begge veier: Alle elgokser har gevir, men ikke alle som har gevir er elgokser.

Skrevet
11 minutter siden, kupton skrev:

Du har helt rett. Det er ikke typisk for de som har PF å være slik. Men det er typisk for de som er slik at de oftest har PF.

En kan ikke trekke det begge veier: Alle elgokser har gevir, men ikke alle som har gevir er elgokser.

Ååja. Ja når du sier det på den måten så skjønte jeg det bedre. :) Takk for oppklaring. 

Skrevet

Tror det er lite sannsynlig at hun har asperger syndrom, tror heller at hun har en form for personlighetsforstyrrelse. Kan man gjøre noe med personlighetsforstyrrelse for å få det bedre?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er lite sannsynlig at hun har asperger syndrom, tror heller at hun har en form for personlighetsforstyrrelse. Kan man gjøre noe med personlighetsforstyrrelse for å få det bedre?

Ja med behandling kan man bli bedre, men det er hardt og tidkrevende arbeid. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...