Gå til innhold

Hva tenker egentlig psykologer om at man gråter ? Hvordan stoppe gråten ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 19.11.2019 den 0.34, frosken skrev:

Jeg har vært nærmeste pårørende til flere som har vært alvorlig syke somatisk. Min erfaring var at det ble vist mye mindre omsorg, trøst og medfølelse i den situasjonen, enn det er vanlig i psykiatrien. I psykiatrien legger man jo opp til å la pasientene få snakke om hvordan de har det i et ganske stort omfang, noe som ikke nødvendigvis er tilfellet ved somatisk sykdom. Jeg synes ganske ofte at mennesker med psykiske vansker har en overdreven forestilling om hvor mye omtanke og omsorg somatisk syke mennesker møter i helsevesenet. 

Var nylig innom en somatisk lege. Da jeg akkurat følte at jeg hadde kommet inn og fått satt meg til rette i stolen og svart på noen raske spørsmål, trodde jeg vi endelig vi skulle begynne å snakke mer inngående om hva som feilte meg. Da sa han brått at Nå er du ferdig. Du kan gå. Det var litt vanskelig å godta at jeg allerede skulle gå når jeg trodde vi akkurat var kommet i gang. Samtidig komisk når jeg så meg selv utenfra. Da merker man at man har blitt bortskjemt med mye tid i psykiatrien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, cathlin skrev:

Jeg tror noen av dem blir ødelagte av å stenge av følelsene sine i for stor grad. 

Vet ikke. Hvorfor tror du det? De skrur dem jo på igjen med en gang de er private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, cathlin skrev:

Jeg tror noen av dem blir ødelagte av å stenge av følelsene sine i for stor grad. 

Vil ikke si at man direkte blir ødelagt av det, men man kan få enkelte problemer. Jeg har affektfobi og stenger av for enkelte følelser eller bytter de ut med andre følelser. Selv om jeg har affektfobi så har jeg fremdeles følelser, det er ikke slik at jeg er helt følelsesløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Fionys skrev:

Vil ikke si at man direkte blir ødelagt av det, men man kan få enkelte problemer. Jeg har affektfobi og stenger av for enkelte følelser eller bytter de ut med andre følelser. Selv om jeg har affektfobi så har jeg fremdeles følelser, det er ikke slik at jeg er helt følelsesløs.

Da kan du kanskje nytte av BET?

Anonymkode: 07933...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du kanskje nytte av BET?

Anonymkode: 07933...cbb

Vet ikke hva det er. 

Etter flere år med terapi så er jeg ferdig i denne omgang, nå skal jeg klare meg selv. Trenger en pause fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Fionys skrev:

Vet ikke hva det er. 

Etter flere år med terapi så er jeg ferdig i denne omgang, nå skal jeg klare meg selv. Trenger en pause fra det.

BET står for Basal eksponeringsterapi. Hensikten er å utsette seg selv for følelsene sine uten å ty til unnvikelse.

Anonymkode: 07933...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

BET står for Basal eksponeringsterapi. Hensikten er å utsette seg selv for følelsene sine uten å ty til unnvikelse.

Anonymkode: 07933...cbb

Er det hensiktsmessig for traumepasienter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hodestups skrev:

Vet ikke. Hvorfor tror du det? De skrur dem jo på igjen med en gang de er private.

Kanskje jeg tok hardt i med å si ødelagt. Hvis de kan skru dem på igjen på privaten. Syns likevel det er synd med altfor mye avstengthet, menneskeligheten blir litt borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...