Gå til innhold

Krav om å møte opp i banken med pass for å unngå at konto og kort sperres


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, slabbedask skrev:

Det er i utgangspunktet kunder som har fått bankid etter 1. mars 2007 som legitimere seg med pass. Reglene presiserer at det ikke kreves etterkontroll av pass for eksisterende BankID-brukere som etablerte sitt kundeforhold før 1. mars 2007 (selv om noen banker gjør det).

https://www.finansnorge.no/aktuelt/nyheter/2019/01/bankid-og-kontroll-av-pass/

Ok, da er det to grunner til at jeg ikke trenger å legitimere meg. 👍

Anonymkode: 533ef...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
23 timer siden, Lillemus skrev:

Takk. Jeg startet mitt kundeforhold i DnB i 2003 tror jeg. Jeg mener jeg en gang fikk beskjed om at jeg ikke trengte å vise pass, når jeg tenker meg godt om.

Jeg har hatt mitt kundeforhold i banken siden tidlig 90- tall. Fikk likevel krav om å sende kopi av passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har hatt mitt kundeforhold i banken siden tidlig 90- tall. Fikk likevel krav om å sende kopi av passet.

jeg og.

Anonymkode: dcc3d...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2019 den 23.27, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fått noe krav om det. Kom det på mail? 

Anonymkode: 533ef...966

Jeg har hverken fått mail eller sms. Så det tilfeldigvis på nettsiden til banken.

 

Dersom man sender kopi av passet, skal det stemples med rett kopi.

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har hatt mitt kundeforhold i banken siden tidlig 90- tall. Fikk likevel krav om å sende kopi av passet.

Men har du hatt bankid like lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Muligens ikke, men alternativet var å møte opp i banken. Da måtte jeg reise over 50 mil og det var uaktuelt 🙂

Det var da svært så langt det var til banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hodestups skrev:

Det var da svært så langt det var til banken.

Noen tenker økonomi og velger derfor ikke lokalbanken 🙂 Jeg har bare ca 10 mil til banken da, så det er jo nesten lokalbank sammenlignet med Nicklusheletida. Men jeg bryr meg ikke om hvor banken ligger, bare den gir meg lav rente på boliglånet, og gjerne noe rente på sparekontoen. Også at den er seriøs og alt det der, så klart. Og samarbeidsvillig. Jeg bytta glatt bank da den forrige banken ikke ville gi mellomfinansiering før jeg hadde solgt. Jeg ville jo kjøpe først og selge etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, frosken skrev:

Jeg bruker DnB og har ikke fått noen beskjed om at jeg må legitimere meg med pass. 

Du har kanskje vist passet i DNB tidligere?

 

Jeg bruker også DNB og husker jeg syntes det var litt ergerlig og bakstreversk at jeg virkelig måtte innom banken med pass da jeg opprettet konti for noen år siden. Jeg forstod ikke hvorfor dette ikke bare kunne gjøres online, men fikk til svar at det var et krav fra myndighetene i forbindelse med hvitvaskingsregler etc. Antar det var i forkant av det som skjer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Du har kanskje vist passet i DNB tidligere?

 

Jeg bruker også DNB og husker jeg syntes det var litt ergerlig og bakstreversk at jeg virkelig måtte innom banken med pass da jeg opprettet konti for noen år siden. Jeg forstod ikke hvorfor dette ikke bare kunne gjøres online, men fikk til svar at det var et krav fra myndighetene i forbindelse med hvitvaskingsregler etc. Antar det var i forkant av det som skjer nå.

Nei, jeg har aldri måttet vise pass i DnB. Har hatt samme konto i svært mange år, men vet ikke om det har betydning. Ser at heller ikke niesen min har blitt bedt om å vise pass, hun ble nylig bedt om å bekrefte adresseopplysningene i nettbanken med bruk av bankid, men ikke noe mer enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, frosken skrev:

Nei, jeg har aldri måttet vise pass i DnB. Har hatt samme konto i svært mange år, men vet ikke om det har betydning. Ser at heller ikke niesen min har blitt bedt om å vise pass, hun ble nylig bedt om å bekrefte adresseopplysningene i nettbanken med bruk av bankid, men ikke noe mer enn det. 

Samme her, men jeg mener at jeg en gang fikk beskjed om at det ikke var nødvendig - uten at jeg skal si det 110% sikkert. Om jeg viste pass den gangen jeg opprettet kundeforholdet i 2003 husker jeg overhodet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
1 time siden, Hodestups skrev:

Det var da svært så langt det var til banken.

Ja, jeg har valgt å bruke lokalbanken på det stedet jeg vokste opp.  Når jeg ringer til banken, treffer jeg på folk som kjenner meg . Både hyggelig og praktisk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg fant frem mailen jeg fikk i februar

Det er dessverre slik at ID-tyveri og økonomisk kriminalitet brer om seg, og det er derfor for din egen sikkerhet at vi ønsker å oppdatere informasjonen vi har om deg. I utgangspunktet er fysisk oppmøte nødvendig, og vi håper du kan ta med passet til et av våre kontorer så snart som mulig. Skanning av passet er gjort på er øyeblikk, så stikk innom så får du det ordnet. 

Dette var en generell mail. Jeg slapp å møte opp da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Du har kanskje vist passet i DNB tidligere?

Jeg har aldri vist passet hos DNB, har spurt og fått beskjed om at det ikke er nødvendig å relegitimere meg nå. Men har vært kunde der siden forrige årtusen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, jeg har valgt å bruke lokalbanken på det stedet jeg vokste opp.  Når jeg ringer til banken, treffer jeg på folk som kjenner meg . Både hyggelig og praktisk 🙂

Åja, det finnes ikke sånt her jeg bor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

Noen tenker økonomi og velger derfor ikke lokalbanken 🙂 Jeg har bare ca 10 mil til banken da, så det er jo nesten lokalbank sammenlignet med Nicklusheletida. Men jeg bryr meg ikke om hvor banken ligger, bare den gir meg lav rente på boliglånet, og gjerne noe rente på sparekontoen. Også at den er seriøs og alt det der, så klart. Og samarbeidsvillig. Jeg bytta glatt bank da den forrige banken ikke ville gi mellomfinansiering før jeg hadde solgt. Jeg ville jo kjøpe først og selge etterpå.

Jeg ser den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg sendte bilde av sertifikatet og et bilde av meg via sparebanken på nett. Det håper jeg holder. 

Det er kun pass som er gyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...