Gå til innhold

Krav om å møte opp i banken med pass for å unngå at konto og kort sperres


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Trine skrev:

Det er kun pass som er gyldig.

Mannen min brukte sertifikatet i banken, neste gang måtte han ha pass sa de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Trine skrev:

Det er kun pass som er gyldig.

«Kravet om fremleggelse av pass kan fravikes dersom deltager er sikker på personens identitet, og

  • vedkommende etablerte sitt kundeforhold hos deltager før 1. mars 2007, eller
  • kravet om fremleggelse av pass vil innebære en urimelig merbelastning for vedkommende, grunnet alder, helse eller andre særlige forhold.

https://www.bankid.no/globalassets/dokumenter/apne-sider/regler-om-bankid/regler-om-bankid-22.11.2018.pdf

Anonymkode: 364a4...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2019 den 18.47, Nicklusheletida skrev:

Jeg fikk det av min lokalbank. Det holdt at jeg sendte kopi av passet på mail.

Vil tro den fremgangsmåten bare går når folka i banken kjenner deg godt og vet at det der deg som er avbildet på passet. ;) De trenger kun kopien til sitt arkiv som dokumentasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, jeg har valgt å bruke lokalbanken på det stedet jeg vokste opp.  Når jeg ringer til banken, treffer jeg på folk som kjenner meg . Både hyggelig og praktisk 🙂

Jeg gjorde også det - lenge. Jeg hadde nesten vokst opp i den banken; mor jobbet det og vi stakk vel innom etter skoletid så og si daglig for å si hei. Pluss deltok på juletrefesten etc. Min mor gikk av med pensjon, men fortsatt var jeg jo godt kjent blant de ansatte. Så ble filialen nedlagt, og et år eller to etter det kjøpte jeg ny bolig da ble jeg skilt. Så da tenkte jeg: NÅ er det på tide å skifte bank! Haha! Det var mitt lengste forhold, bortsett fra til mor&søstre: 41+ år! 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
41 minutter siden, morsan skrev:

Vil tro den fremgangsmåten bare går når folka i banken kjenner deg godt og vet at det der deg som er avbildet på passet. ;) De trenger kun kopien til sitt arkiv som dokumentasjon. 

Ja, jeg har 2 venninner i banken som har jobbet der i årevis. Hvis jeg treffer på noen som ikke kjenner meg i banken, spør jeg om å få snakke en av de to 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
32 minutter siden, morsan skrev:

Jeg gjorde også det - lenge. Jeg hadde nesten vokst opp i den banken; mor jobbet det og vi stakk vel innom etter skoletid så og si daglig for å si hei. Pluss deltok på juletrefesten etc. Min mor gikk av med pensjon, men fortsatt var jeg jo godt kjent blant de ansatte. Så ble filialen nedlagt, og et år eller to etter det kjøpte jeg ny bolig da ble jeg skilt. Så da tenkte jeg: NÅ er det på tide å skifte bank! Haha! Det var mitt lengste forhold, bortsett fra til mor&søstre: 41+ år! 😆

Begge mine 2 menn i livet har begge gått over til den banken, takket være at jeg dro de med på banktreff i Oslo .

Den banken har mye å takke meg for 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Begge mine 2 menn i livet har begge gått over til den banken, takket være at jeg dro de med på banktreff i Oslo .

Den banken har mye å takke meg for 😃

Og alle mine 3 unger bruker også den banken 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Begge mine 2 menn i livet har begge gått over til den banken, takket være at jeg dro de med på banktreff i Oslo .

Den banken har mye å takke meg for 😃

Artig :) Ja, jeg fikk dratt eksen over i banken min hva gjaldt boliglån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, stjernestøv skrev:

Mannen min brukte sertifikatet i banken, neste gang måtte han ha pass sa de. 

Sikkert fordi dere bor på landet 😅 Men "neste gang", hva betyr det? Neste gang han er innom banken? Like greit å vise pass med engang da, så er man ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lillemus skrev:

Det er litt pussig for det er jo mange som ikke har pass. 

Da må man skaffe seg pass. Jeg måtte ordne pass bare for å få en papirlapp (schengen-attest) på at jeg lovlig hadde med amfetamin til Sverige. Det var et passnummer apoteket måtte ha for å kunne skrive ut en sånn resept. Jeg vurderte å gi faen og satse på at de svenske tollerene forsto at det var medisiner til meg. Men så sa hun ene i ambulerende tjenester "det er uansett greit å ha et pass, vi drar på politistasjonen". Jaha, jeg drar jo aldri lenger enn til Sverige, kanskje til nød Danmark. Trenger ikke pass noen av stedene. Men dette er nå to år siden og jeg har trengt passet to ganger etter det. Da jeg mistet førerkortet (altså, det forsvant, det ble ikke tatt 😅 ) og jeg ikke har annen legitimasjon. Da trengte jeg det både for å få nytt førerkort og for å få hentet ut medisiner. Og nå, som banken plutselig ville ha pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Kravet om fremleggelse av pass kan fravikes dersom deltager er sikker på personens identitet, og

  • vedkommende etablerte sitt kundeforhold hos deltager før 1. mars 2007, eller
  • kravet om fremleggelse av pass vil innebære en urimelig merbelastning for vedkommende, grunnet alder, helse eller andre særlige forhold.

https://www.bankid.no/globalassets/dokumenter/apne-sider/regler-om-bankid/regler-om-bankid-22.11.2018.pdf

Anonymkode: 364a4...cde

Ingen regler uten unntak! Man skal altså kjenne den bankansatte godt og hatt konto i banken siden før 2007, eller være dausyk, ev. 90 år og plassert på hjem. Stjernestøv er ikke helt der enda 😂 Det kan hende hun kjenner de bankansatte, men å sende kopi av annen legitimasjon, uten at det engang er stemplet med rett kopi, skal ikke være godkjent, ihvertfall ikke i hennes tilfelle. Men hun bor på landet, det kan hende hun er en god kjenning av banken.

 

11 timer siden, morsan skrev:

Vil tro den fremgangsmåten bare går når folka i banken kjenner deg godt og vet at det der deg som er avbildet på passet. ;) De trenger kun kopien til sitt arkiv som dokumentasjon. 

Du kan sende kopi av pass dersom du får kopien stemplet med rett kopi. Jeg kjenner ingen i banken, men bor 10 mil unna, så det virket noe ufornuftig å skulle dra dit bare for å vise pass. Jeg fikk politiet til å kopiere og stemple kopien, også sendte jeg det på mail. Da er det godkjent. Men du kan ikke bare ta en kopi hjemme og sende den avgårde, med mindre du er en god kjenning av banken da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Trine skrev:

Sikkert fordi dere bor på landet 😅 Men "neste gang", hva betyr det? Neste gang han er innom banken? Like greit å vise pass med engang da, så er man ferdig med det.

Vet ikke hva neste gang betyr jeg, vi har ikke pass men må vel skaffe oss det. Sikkert fordi vi bor på landet ja :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Lillemus skrev:

Det er litt pussig for det er jo mange som ikke har pass. 

Det er neppe mange som ikke har pass, selv om det finnes noen.  De som ikke har det må da skaffe seg det.  Verre er det ikke.

Anonymkode: 47763...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er neppe mange som ikke har pass, selv om det finnes noen.  De som ikke har det må da skaffe seg det.  Verre er det ikke.

Anonymkode: 47763...dd4

Da er det ikke så gjennomtenkt av banken å sette en 14 dagers frist på å ordne dette. Mange steder i landet er det lange ventetider på å få pass. Dette kunne Nordea ærlig talt ha informert om tidligere.

Anonymkode: 364a4...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2019 den 11.12, stjernestøv skrev:

Jeg sendte bilde av sertifikatet og et bilde av meg via sparebanken på nett. Det håper jeg holder. 

 

17 timer siden, Trine skrev:

Det er kun pass som er gyldig.

 

14 timer siden, Lillemus skrev:

Det er litt pussig for det er jo mange som ikke har pass. 

Bankenes formuleringer til kundene har medført unødvendig mange henvendelser, så finanstilsynet har nå publisert hva som er godkjent legitimasjon i Norge. Bankene kan ikke kreve at pass anskaffes, dersom vedkommende kan legitimere seg via annet gyldig ID-dokument.

https://www.finanstilsynet.no/nyhetsarkiv/nyheter/2019/feil-informasjon-i-media-om-krav-til-gyldig-legitimasjon/

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kayia skrev:

 

 

Bankenes formuleringer til kundene har medført unødvendig mange henvendelser, så finanstilsynet har nå publisert hva som er godkjent legitimasjon i Norge. Bankene kan ikke kreve at pass anskaffes, dersom vedkommende kan legitimere seg via annet gyldig ID-dokument.

Prøv å få Nordea til å godta det... 🙄

Anonymkode: 364a4...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Prøv å få Nordea til å godta det... 🙄

Anonymkode: 364a4...cde

Du tror banken(e) overprøver lovverket? Think not.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, Nordea gjør det.

Anonymkode: 364a4...cde

Da angriper du dette konstruktivt, dvs viser til Finanstilsynets presisering.

En ting til - jeg er helt sikker på at dersom du har bestilt time for å få pass, og fått time etter to-ukersfristen, så vil du kunne få avtale om å komme senere.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...