Gå til innhold

Krav om å møte opp i banken med pass for å unngå at konto og kort sperres


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er neppe mange som ikke har pass, selv om det finnes noen.  De som ikke har det må da skaffe seg det.  Verre er det ikke.

Anonymkode: 47763...dd4

Vel, her er det snakk om et eldre par (80+) som bor på en veiløs øy med lite båtanløp, de har overhode ikke bruk for pass. Om de skal rekke åpningstidene på passkontoret må de overnatte på fastlandet pga manglende båtanløp. Disse driver ikke å hvitvasker penger akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, laban skrev:

https://www.nordea.no/privat/kundeservice/opprette-og-avslutte-kundeforhold/krav-om-gyldig-legitimasjon.html

I rammen til høyre et stykke ned på siden, er det listet opp hva slags legitimasjon som godtas. Bl.a. førerkort som er nyere enn 1998.

Det er litt pussig, all den tid det kreves pass for å opprette bank-ID: https://www.finansnorge.no/aktuelt/nyheter/2019/01/bankid-og-kontroll-av-pass/

 

Men skjønner jo at det i enkelte tilfeller, som i @Lillemus' eksempel, kan bli nærmest urimelig å kreve at de skal skaffe seg pass for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, laban skrev:

https://www.nordea.no/privat/kundeservice/opprette-og-avslutte-kundeforhold/krav-om-gyldig-legitimasjon.html

I rammen til høyre et stykke ned på siden, er det listet opp hva slags legitimasjon som godtas. Bl.a. førerkort som er nyere enn 1998.

Her er hva Nordea svarer kundene sine uten pass på Facebook:

For de som har en BankID-avtale fra oss, og ønsker å beholde denne, så vil pass være eneste gyldige legitimasjon.

 

Anonymkode: 364a4...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Xtra skrev:

Det er litt pussig, all den tid det kreves pass for å opprette bank-ID: https://www.finansnorge.no/aktuelt/nyheter/2019/01/bankid-og-kontroll-av-pass/

 

Men skjønner jo at det i enkelte tilfeller, som i @Lillemus' eksempel, kan bli nærmest urimelig å kreve at de skal skaffe seg pass for dette.

Disse har ikke bank-id, men bruker brevgiro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, laban skrev:

https://www.nordea.no/privat/kundeservice/opprette-og-avslutte-kundeforhold/krav-om-gyldig-legitimasjon.html

I rammen til høyre et stykke ned på siden, er det listet opp hva slags legitimasjon som godtas. Bl.a. førerkort som er nyere enn 1998.

https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2019/11/21/195628292/full-forvirring-om-bankid-og-pass-hos-bankkunder

Hun forteller at da hun tok kontakt med banken, var de klare på at hun måtte legitimere seg med pass og at det ikke holdt med annen legitimasjon.

Anonymkode: 364a4...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun forteller at da hun tok kontakt med banken, var de klare på at hun måtte legitimere seg med pass og at det ikke holdt med annen legitimasjon.

Det viser at overskriften i ABCNyheter passer godt - full forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle far på nesten 80 måtte skaffe seg pass her i høst. Han hadde et gammelt utgått pass fra 80-tallet - bortsett fra de få turene vi hadde til utlandet da, har han bare vært i Sverige, tror jeg.

Vi har banken vår 50 mil hjemmefra, men har fått beskjed om at vi kan ta bilde av passet og sende det i bankmelding inne i nettbanken, da trenger vi ikke ha "rett kopi"-stempel på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt out of topic: Vi har en ganske rar holdning til pass her til lands. I årene som kommer vil stadig flere instanser etterspørre pass som legitimasjon, det er jeg helt sikker på. Årsaken er at andre ID-dokumenter er lettere å forfalske, og ID-tyveri er dessuten et økende problem. Det at vi i dag reagerer nesten med krenkelse på at "må jeg virkelig skaffe meg pass" er snedig, sett i et internasjonalt perspektiv. 

I veldig mange andre land er det vanlig å bære passet på seg, slik vi bærer førerkort eller bankkort på oss i dag. Dette henger sammen med at dette er eneste godkjente dokumentasjon om man skal legitimere seg, og det må man gjerne gjøre hyppig i land utenfor Skandinavia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kayia skrev:

 

I veldig mange andre land er det vanlig å bære passet på seg, slik vi bærer førerkort eller bankkort på oss i dag. Dette henger sammen med at dette er eneste godkjente dokumentasjon om man skal legitimere seg, og det må man gjerne gjøre hyppig i land utenfor Skandinavia. 

I de fleste andre land (i hvertfall i EU) har man et godkjent ID-kort, og trenger ikke bære passet med seg til enhver tid. Det har jo vært snakk om å innføre slikt ID-kort i Norge i flere tiår, kfr. f.eks. https://www.dinside.no/okonomi/nye-pass-og-id-kort-ytterligere-forsinket/71492395

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kayia skrev:

Helt out of topic: Vi har en ganske rar holdning til pass her til lands. I årene som kommer vil stadig flere instanser etterspørre pass som legitimasjon, det er jeg helt sikker på. Årsaken er at andre ID-dokumenter er lettere å forfalske, og ID-tyveri er dessuten et økende problem. Det at vi i dag reagerer nesten med krenkelse på at "må jeg virkelig skaffe meg pass" er snedig, sett i et internasjonalt perspektiv. 

I veldig mange andre land er det vanlig å bære passet på seg, slik vi bærer førerkort eller bankkort på oss i dag. Dette henger sammen med at dette er eneste godkjente dokumentasjon om man skal legitimere seg, og det må man gjerne gjøre hyppig i land utenfor Skandinavia. 

Hm... Har ikke tenkt på det sånn. Passet er så stort og stivt, og jeg tenker at det er så "hellig" at jeg ikke kan ha det med meg til daglig 😄 Skal bare tas ut av huset i nødsfall og på utenlandsreiser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, påskelilje skrev:

Hm... Har ikke tenkt på det sånn. Passet er så stort og stivt, og jeg tenker at det er så "hellig" at jeg ikke kan ha det med meg til daglig 😄 Skal bare tas ut av huset i nødsfall og på utenlandsreiser....

Ja sånn er vi vant til at det er, men der er vi nok en gang annerledesfolket i annerledeslandet :) Vi omtales faktisk som litt naive og godtroende utenfor landegrensene våre, og grunnleggende strukturer og systemer har mange sikkerhetshull å tette de kommende årene. Praksis og handling er faktisk ofte uregulert og basert på tillit,og det er ikke kriminalitetsforebyggende nok i møte med nye internasjonale trender. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kayia skrev:

 

 

Bankenes formuleringer til kundene har medført unødvendig mange henvendelser, så finanstilsynet har nå publisert hva som er godkjent legitimasjon i Norge. Bankene kan ikke kreve at pass anskaffes, dersom vedkommende kan legitimere seg via annet gyldig ID-dokument.

https://www.finanstilsynet.no/nyhetsarkiv/nyheter/2019/feil-informasjon-i-media-om-krav-til-gyldig-legitimasjon/

Men hvis banken velger å kreve pass, har man da egentlig noe valg? Kan jo bytte bank da, så klart. Eller er det sånn at banken ikke har lov til å kreve pass? I banken jeg har, står det " Vi anbefaler at alle kunder legitimerer seg med gyldig pass. Førerkort e.l er gyldig legitimasjon for å registrere kundeforholdet, men for å ha bankID er kravet om pass ufravikelig. Legitimasjonen kan ikke være utgått på dato og nødpass godtas ikke. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Kayia skrev:

Ja sånn er vi vant til at det er, men der er vi nok en gang annerledesfolket i annerledeslandet :) Vi omtales faktisk som litt naive og godtroende utenfor landegrensene våre, og grunnleggende strukturer og systemer har mange sikkerhetshull å tette de kommende årene. Praksis og handling er faktisk ofte uregulert og basert på tillit,og det er ikke kriminalitetsforebyggende nok i møte med nye internasjonale trender. 

Også leste jeg resten, og fikk svar på det jeg lurte på. Banken kan godt kreve pass selv om det ikke er et krav fra finanstilsynet. Så da hjelper det jo ikke dersom banken krever pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trine skrev:

Men hvis banken velger å kreve pass, har man da egentlig noe valg? Kan jo bytte bank da, så klart. Eller er det sånn at banken ikke har lov til å kreve pass? I banken jeg har, står det " Vi anbefaler at alle kunder legitimerer seg med gyldig pass. Førerkort e.l er gyldig legitimasjon for å registrere kundeforholdet, men for å ha bankID er kravet om pass ufravikelig. Legitimasjonen kan ikke være utgått på dato og nødpass godtas ikke. "

Det vet jeg ikke, men jeg ser at feks Nordea sier at de ønsker å møte kundene på en løsningsorientert måte, selv om de i utgangspunktet foretrekker pass. Jeg er usikker på om bankene kan kreve pass og med det underkjenne annen godkjent legitimasjon, men det vil overraske meg om de kan gjøre det. 

Selv har jeg forståelse for at dette er ønskelig fra bankens side, og kommer til å vise pass om jeg får et sånt spørsmål selv. Jeg syns det er bra at bankene skjerper rutinene for å unngå hvitvasking av penger eller annen kriminell virksomhet, selv om dette innebærer en ekstra tur i banken for min del.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trine skrev:

Også leste jeg resten, og fikk svar på det jeg lurte på. Banken kan godt kreve pass selv om det ikke er et krav fra finanstilsynet. Så da hjelper det jo ikke dersom banken krever pass.

Dette skaper store problemer for Olga på 92 fra Gokk som har dårlig helse, ikke har internett, og har problemer med å reise 10 til nærmeste politistasjon for pass, og så 30 mil til banken hun har vært kunde i 50 år for å legitimere seg.

Anonymkode: 364a4...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2019 den 16.37, AnonymBruker skrev:

Dette skaper store problemer for Olga på 92 fra Gokk som har dårlig helse, ikke har internett, og har problemer med å reise 10 til nærmeste politistasjon for pass, og så 30 mil til banken hun har vært kunde i 50 år for å legitimere seg.

Anonymkode: 364a4...cde

Problemet hadde ikke vært noe mindre om hun kunne vist annen legitimasjon. Hun måtte fortsatt reist 30 mil til banken. Men jeg tipper Olga på 92 år kan få hjelp av kommunen til å få sendt en kopi av pass/annen id til banken. Og jeg tipper banken, som hun har vært kunde i i alle år, kan nøye seg med annen id. Men om Olga ikke har internett, trenger hun ikke bankID. Problem løst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2019 den 16.35, Kayia skrev:

Det vet jeg ikke, men jeg ser at feks Nordea sier at de ønsker å møte kundene på en løsningsorientert måte, selv om de i utgangspunktet foretrekker pass. Jeg er usikker på om bankene kan kreve pass og med det underkjenne annen godkjent legitimasjon, men det vil overraske meg om de kan gjøre det. 

Selv har jeg forståelse for at dette er ønskelig fra bankens side, og kommer til å vise pass om jeg får et sånt spørsmål selv. Jeg syns det er bra at bankene skjerper rutinene for å unngå hvitvasking av penger eller annen kriminell virksomhet, selv om dette innebærer en ekstra tur i banken for min del.

Ja, nå sto det at de kunne det. Jeg leste bare ikke langt nok ned første gangen. Men om man ikke har pass og man informerer banken om at annen id er godkjent i følge finanstilsynet, ville det være rart om de mener du skal skaffe pass. Da hadde ihvertfall jeg sterkt vurdert å bytte bank.

Enig, det var ikke akkurat rare jobben å sende en kopi av passet, sånn bortsett fra at jeg kanskje burde valgt biblioteket eller nav for å få stemplet kopien. Politimannen var ekstremt skravlesyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Trine skrev:

Enig, det var ikke akkurat rare jobben å sende en kopi av passet, sånn bortsett fra at jeg kanskje burde valgt biblioteket eller nav for å få stemplet kopien. Politimannen var ekstremt skravlesyk.

Jeg syns også det er grei skuring å gjøre denne lille jobben for at det skal bli sikrere for alle. Litt som med vaksine - man gjør det ikke nødvendigvis for seg selv, men for at hverdagen skal bli tryggere for fellesskapet. Litt ubehag en liten stund er en liten pris å betale for dette syns jeg :) 

Ps. Politimannen skravlet sikkert fordi han syns du så hyggelig ut :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg syns også det er grei skuring å gjøre denne lille jobben for at det skal bli sikrere for alle. Litt som med vaksine - man gjør det ikke nødvendigvis for seg selv, men for at hverdagen skal bli tryggere for fellesskapet. Litt ubehag en liten stund er en liten pris å betale for dette syns jeg :) 

Ps. Politimannen skravlet sikkert fordi han syns du så hyggelig ut :) 

Ja, enig.

Haha, han hang seg opp i fødested i passet. Jeg er jo innflytter. Han syns det var rart han ikke hadde sett meg før, når jeg hadde bodd her i så mange år. Altså, jeg prøver å ikke oppsøke politiet. Syns det er greit å leve minst mulig kriminelt. Tror jeg sa noe om at det sikkert var fordi jeg stort sett bare er i skogen. Og da skulle vi snakke om fisking ja. Ja, jeg har da ikke tålmodighet til fisking. Men jegt burde kanskje få det, for det virker som at folk forventer at jeg driver enten med jakt eller fiske. Men neida, jeg flyr rundt med hunder og kamera. Jeg ble reddet av bring. Du får ta imot pakke du, hade! Også spant jeg ut døra. Jeg tror nok at å sitte på politistasjonen i denne kommunen, er ganske lite spennende. Her skjer det ikke stort. Så det var nok derfor han skravlet sånn. Og jeg vet jo ikke hvordan jeg skal få dratt da, så sånn sett er jeg et bra offer for skravlere 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...