Gå til innhold

Hvordan foregår din samtaleterapi med psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan starter dere samtalen? Hvordan foregår det? Hva snakker dere om? Er det psykologen som stiller spørsmål og du svarer eller forteller du ting mens hun bare nikker? Styrer psykologen samtalen eller er det mest du?

I de første timene med psykolog fortalte du bare sånn kort om alle problemene du hadde eller tok du opp 1 problem pr gang mens dere snakket grundig igjennom dette ene problemet?

Anonymkode: 0c3a3...8ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Hvordan starter dere samtalen?

2. Hvordan foregår det?

3. Hva snakker dere om?

4. Er det psykologen som stiller spørsmål og du svarer eller forteller du ting mens hun bare nikker?

5.Styrer psykologen samtalen eller er det mest du?

6. I de første timene med psykolog fortalte du bare sånn kort om alle problemene du hadde eller tok du opp 1 problem pr gang mens dere snakket grundig igjennom dette ene problemet?

1. Hun spør alltid hvordan jeg har det, og hvordan ting har vært siden sist.

2. Vi sitter på skrå ovenfor hverandre med et lite rundt bord mellom oss. Jeg med kaffekopp i hånda.

3. Alt mulig som jeg er opptatt av.

4. Begge deler.

5. Begge. Noen ganger hun, andre ganger jeg.

6. Jeg tok opp hovedtrekkene i hva jeg sliter med, og hva jeg ønsker hjelp med. Noen ganger bruker vi mer tid på ett tema eller en problemstilling og snakker grundig om det. Andre ganger kan det være mest overfladisk. Det spørs hva som er vanskeligst der og da. 

Anonymkode: 4044e...5e6

Skrevet

Psykologen lar meg først roe meg litt alene før hun kommer inn. Jeg blir veldig stresset av situasjonen, så det hjelper meg å "lande". 

Så starter vi med å ta utgangspunkt i et følelsesmessig problem, det er ikke alltid jeg klarer å formulere det. Da jobber vi med relasjonen vår som utgangspunkt, det trigger alltid masse sinne og forsvar mot sinne i form av angst hos meg. 

Videre handler det om at hun peker på alt jeg gjør for å unngå å kjenne på følelser knyttet til det vi snakker om. Etterhvert klarer jeg kanskje å komme til bunns og kjenne følelsen. Hver gang jeg kommer utenfor toleransevinduet gjenfortelle hun hva som gjorde at jeg havnet der mens jeg jobber med å komme innenfor igjen. 

Psykologen inntar en nokså aktiv rolle, hun kan gjerne avbryte meg hvis jeg bare prater rundt grøten for eksempel, eller hvis jeg smiler når jeg forteller noe trist. 

Anonymkode: 1b78e...2d7

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jobber vi med relasjonen vår som utgangspunkt, det trigger alltid masse sinne og forsvar mot sinne i form av angst hos meg. 

Kan du utdype?

Skrevet

Jeg hadde veldig vanskelig for å prate og dele de første timene. Så jeg sa ikke så mye fritt men svarte på spørsmål han stilte. 
etterhvert har jeg blitt tryggere på han og jeg snakker mer åpent om vanskene mine. Jeg får som regel starte timen med tema jeg selv vil prate om. Om jeg sitter fast (ikke finner ord) stiller han hellet spørsmål. 

Skrevet
1 time siden, MiaMaia skrev:

Kan du utdype?

Vi jobber med de følelsene som oppstår i, eller på grunn av, terapirelasjonen. Relasjonen vekker kvalme, forvirring, synsforstyrrelser, stress og diverse reaksjoner hos meg. I følge metoden vi jobber etter er alle disse reaksjonene variasjoner av forsvar for den egentlige følelsen som vekkes i relasjonen. Så ved at psykologen stadig peker på mine (innlærte) forsvarsmekanismer som jeg mer og mindre bevisst bruker for å unngå følelser, står jeg til slutt igjen med kun følelsen. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi jobber med de følelsene som oppstår i, eller på grunn av, terapirelasjonen. Relasjonen vekker kvalme, forvirring, synsforstyrrelser, stress og diverse reaksjoner hos meg. I følge metoden vi jobber etter er alle disse reaksjonene variasjoner av forsvar for den egentlige følelsen som vekkes i relasjonen. Så ved at psykologen stadig peker på mine (innlærte) forsvarsmekanismer som jeg mer og mindre bevisst bruker for å unngå følelser, står jeg til slutt igjen med kun følelsen. 

I relasjonen til terapeuten?

Skrevet
2 minutter siden, MiaMaia skrev:

Ja

Skrevet
2 minutter siden, MiaMaia skrev:

Ja

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat slik jobber jeg med min behandler også - vi får nok samme behandlingsmetode. Fungerer veldig godt! 

Anonymkode: b283b...015

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat slik jobber jeg med min behandler også - vi får nok samme behandlingsmetode. Fungerer veldig godt! 

Istdp? Ja den er veldig effektiv, glad jeg traff på en som praktiserte den. 

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Istdp? Ja den er veldig effektiv, glad jeg traff på en som praktiserte den. 

Ja, istdp. Heftig og utfordrende og vanskelig, men effektiv! 

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, istdp. Heftig og utfordrende og vanskelig, men effektiv! 

Veldig bra oppsummering av istdp, kan slutte meg til den. Grusom og fantastisk. Får lyst å smelle hele tarapeuten ut av vinduet og samtidig takke av hele mitt hjerte 😂

Skrevet

Psykologen min starter hver samtale med samme spørsmål: "Hva vil du snakke om i dag?" Dersom jeg ikke stiller forberedt med noe tema, har psykologen min lite å ta opp og jeg får ingenting ut av timen. Jeg har derfor selv fullt ansvar for å fylle min egen behandling med innhold. Psykologen har uttalt at han er guiden med verktøyene, men jeg selv bestemmer innholdet og hva jeg ønsker å ta opp. Vi fokuserer lite på livet mitt her og nå. Det klarer jeg stort sett å mestre selv. Det må i så fall være når fortiden krasjer med nåtiden at jeg trenger bistand, som når jeg møter på overgriper i jobben o.l. Vi fokuserer mye på traumer og fortid og bearbeiding av disse. Jeg er ferdig med stabiliseringsterapi og trenger dette nå i liten grad.

De første samtalene ble brukt til at jeg gjennomgikk oppveksten min. Vi delte opp oppveksten i tre timer hvor jeg først fortalte om barndommen, deretter ungdomsårene og deretter voksenlivet. Vi begge har vel innsett nå med snart 4 år med traumeterapi at jeg trolig ubevisst pyntet en del på sannheten under den fremstillingen. Vi hadde deretter noen timer med utredning av diagnose. Deretter fikk jeg tilbud om langvarig traumeterapi.

Skrevet
1 time siden, Eva Sofie skrev:

Psykologen min starter hver samtale med samme spørsmål: "Hva vil du snakke om i dag?" Dersom jeg ikke stiller forberedt med noe tema, har psykologen min lite å ta opp og jeg får ingenting ut av timen. Jeg har derfor selv fullt ansvar for å fylle min egen behandling med innhold. Psykologen har uttalt at han er guiden med verktøyene, men jeg selv bestemmer innholdet og hva jeg ønsker å ta opp. Vi fokuserer lite på livet mitt her og nå. Det klarer jeg stort sett å mestre selv. Det må i så fall være når fortiden krasjer med nåtiden at jeg trenger bistand, som når jeg møter på overgriper i jobben o.l. Vi fokuserer mye på traumer og fortid og bearbeiding av disse. Jeg er ferdig med stabiliseringsterapi og trenger dette nå i liten grad.

De første samtalene ble brukt til at jeg gjennomgikk oppveksten min. Vi delte opp oppveksten i tre timer hvor jeg først fortalte om barndommen, deretter ungdomsårene og deretter voksenlivet. Vi begge har vel innsett nå med snart 4 år med traumeterapi at jeg trolig ubevisst pyntet en del på sannheten under den fremstillingen. Vi hadde deretter noen timer med utredning av diagnose. Deretter fikk jeg tilbud om langvarig traumeterapi.

Er det dps du har gått til i 4år?

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det dps du har gått til i 4år?

Nei, privat med offentlig driftstøtte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...