Gå til innhold

Flere som hater politiet her?

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 minutter siden, ISW skrev:

Prøv å flytte til Oslo. Maktmisbruk er vel et nokså treffende begrep. 

Å si at vektere og dørvakter er til for å skape trygghet for gjester og besøkende er som å si at inkassobransjen skal hjelpe skyldnere med økonomien sin eller at bankenes hensikt er å hjelpe folk til å kjøpe bolig. Jeg vil si at 99% av fokuset for vektere er å hjelpe oppdragsgiveren sin i forhold til skjenkebevilling, verdier, etc.

Jeg hater ikke vektere som personer, men jeg hater konseptet med «privat politi». 

Kanskje du skal presisere at det du snakker om gjelder der du oppholder deg? Som sagt er det ikke likedan her.

Videre tror jeg ikke "maktmisbruk" blir riktig begrep her jeg befinner meg, dvs motivasjonen bak innrapporterte hendelser har ikke vært å utøve makt eller handle som en gjort fordi en har ment at en befinner seg hierarkisk over. I vårt distrikt har jeg inntrykk av at det heller er snakk om forutinntatthet og fordommer, og at dette har satt seg som dårlige holdninger og ukultur. Mine venner som jobber i psykiatrien har flere ganger opplevd unødvendig sinne og redsel ved mottak foreksempel.

Ad begrepet "hater" - jeg syns det fremdeles er et noe umodent begrep å bruke i denne sammenhengen, selv etter at du har moderert deg til å "hate konseptet" :P

Jaja, vi få enes om å være uenige. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 timer siden, Kayia skrev:

Kanskje du skal presisere at det du snakker om gjelder der du oppholder deg? Som sagt er det ikke likedan her.

Videre tror jeg ikke "maktmisbruk" blir riktig begrep her jeg befinner meg, dvs motivasjonen bak innrapporterte hendelser har ikke vært å utøve makt eller handle som en gjort fordi en har ment at en befinner seg hierarkisk over. I vårt distrikt har jeg inntrykk av at det heller er snakk om forutinntatthet og fordommer, og at dette har satt seg som dårlige holdninger og ukultur. Mine venner som jobber i psykiatrien har flere ganger opplevd unødvendig sinne og redsel ved mottak foreksempel.

Ad begrepet "hater" - jeg syns det fremdeles er et noe umodent begrep å bruke i denne sammenhengen, selv etter at du har moderert deg til å "hate konseptet" :P

Jaja, vi få enes om å være uenige. 

Vi får vel det, men se for deg følgende konsept:

Et utested hadde ingen dørvakt, men politiet passet på. Da hadde gjestene blitt likebehandlet etter hvorvidt loven ble brutt eller ikke. Altså hadde man blitt kastet ut for ordensforstyrrelser, kraftig beruselse, narkotikabruk, falsk legitimasjon, osv. Altså objektive kriterier.

En dørvakt representerer stedets eiere og hvorvidt du er ønsket på stedet handler ikke om hvorvidt du oppfører deg bra, men hvorvidt du bruker tilstrekkelig med penger, har det gøy, osv. Det er helt fair at et sted velger kundene sine, men når dette blandes med en slags maktbruk og ordensfunksjon, mener jeg at man er på viddene. Denne jobben kunne utmerket vært gjort av de som serverer. 

I mange andre land er dørvaktfunksjonen en ren ordensfunksjon. Du blir kastet ut for å oppføre deg dårlig. I Norge patruljerer vaktene hvert femte minutt for å sjekke at ingen gjesper eller viser annen «uakseptabel» adferd. Mens de som legger igjen nok penger gladelig kan dra striper på dass. 

Men det som provoserer meg mest er utsagnet om at tilstedeværelsen er for å skape trivsel. Jeg forstår ikke at noen kan tro på det.

Skrevet (endret)
34 minutter siden, ISW skrev:

Vi får vel det, men se for deg følgende konsept:

Et utested hadde ingen dørvakt, men politiet passet på. Da hadde gjestene blitt likebehandlet etter hvorvidt loven ble brutt eller ikke. Altså hadde man blitt kastet ut for ordensforstyrrelser, kraftig beruselse, narkotikabruk, falsk legitimasjon, osv. Altså objektive kriterier.

En dørvakt representerer stedets eiere og hvorvidt du er ønsket på stedet handler ikke om hvorvidt du oppfører deg bra, men hvorvidt du bruker tilstrekkelig med penger, har det gøy, osv. Det er helt fair at et sted velger kundene sine, men når dette blandes med en slags maktbruk og ordensfunksjon, mener jeg at man er på viddene. Denne jobben kunne utmerket vært gjort av de som serverer. 

I mange andre land er dørvaktfunksjonen en ren ordensfunksjon. Du blir kastet ut for å oppføre deg dårlig. I Norge patruljerer vaktene hvert femte minutt for å sjekke at ingen gjesper eller viser annen «uakseptabel» adferd. Mens de som legger igjen nok penger gladelig kan dra striper på dass. 

Men det som provoserer meg mest er utsagnet om at tilstedeværelsen er for å skape trivsel. Jeg forstår ikke at noen kan tro på det.

Nå snakker du om utesteder og arrangement slik jeg leser deg, og det har jeg mye erfaring med. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen din. Selv om ulike instanser rapporterer til ulike ledere utenfor stedet eller arrangementet man jobber på, er det vanlig å organisere og kommunisere innenfor arrangementet under avvikling. Man har felles mål om å gjennomføre på en smidig måte for gjester/publikum, og man driver ikke og utøver makt på vegne av sin egen yrkesgruppe slik du beskriver. En sikkerhetsansvarlig eller dørvakt bortviser ikke ut fra det blå, slik du antyder.

På klubber stemmer beskrivelsen din like dårlig, Dørvakter representerer både stedet og ordensmyndighetene etter at kravet til eksternt vakthold kom for noen år siden, til opplysning. Dette betyr i praksis at vaktene du møter i døra ikke er ansatt av utestedet lenger, men jobber for et ekstent vaktselskap på vegne av øvrig ordensmyndighet.

Her i byen er det opprettet en struktur (et fora) for å øke kommunikasjonen mellom ulike instanser og etater som er involvert når noe skjer i byen, og jeg vet at Oslo jobber med å etablere det samme.De fleste byer har noe som ligner, selv om det ikke er like innarbeidet alle steder. I praksis betyr dette at alle parter som har en rolle som gjennomfører  tilrettelegger eller myndighetsutøver møtes jevnlig gjennom året, der problemstillinger fra de ulike profesjonene løftes fram til felles diskusjon. Foraet møter dessuten i fellesskap ledelsen for arrangementene, og man utarbeider en felles forståelse for kontaktlinjer om noe skulle oppstå under arrangementet.  I dette foraet møter alt fra brannmyndighet, skjenkemyndighet, ansatte innenfor transport (buss og taxi), politi, kommunalt ansatte innenfor bydrift, skjenk, miljø, fylkesmannen (dersom de kongelige deltar) etc. Jeg kan faktisk ikke huske sist at man hadde en "dørvakt slo ned gjest"-sak i mediene her eller andre steder.

Endret av Kayia
Skrevet

Nei, har heldigvis ingen grunner for å hate politiet, tvert i mot respekterer jeg politiet og de bidrar til at jeg føler meg tryggere.

Skrevet
19 hours ago, Kayia said:

pesielt får de med ujevne mellomrom kritikk for håndtering av  mørkhudede - med rette. 

med rette, hva mener du med det, hva er det som indikerer at politiet er dårlige mot mørkhudede, trolig er det motsatt, mørkhudede er oftest ofrene i disse utsatte områdene og nyter best av at politiet ilke lar seg lure av PR kampanjene du har falt for, dersom dere lykkes i å skremme politier fra disse utsatte områdene, av frykt for å bli kalt rasist, er det nettopp mørkhudede der vil gå verst ut over.

Skrevet
1 time siden, nybrukerja skrev:

med rette, hva mener du med det, hva er det som indikerer at politiet er dårlige mot mørkhudede, trolig er det motsatt, mørkhudede er oftest ofrene i disse utsatte områdene og nyter best av at politiet ilke lar seg lure av PR kampanjene du har falt for, dersom dere lykkes i å skremme politier fra disse utsatte områdene, av frykt for å bli kalt rasist, er det nettopp mørkhudede der vil gå verst ut over.

Politiet har jobbet med holdninger og intern kultur de siste årene, og spesielt hvordan de kan møte situasjoner med høy temperatur på en bedre og mer konfliktdempende måte. Dette er dessuten viet større plass i utdanningsforløpet også. Det er temmelig opplagt at dette kommer på bakgrunn av en erkjennelse av at etaten har hatt innslag av fordommer og kontraproduktive holdninger tidligere, tror du ikke?

Drømmeautomat
Skrevet

Jeg hater ikke politiet, men jeg har nok mye lavere tillit til dem enn gjennomsnittet har. Det er ikke en yrkesgruppe jeg respekterer i særlig grad, og jeg tror de kommer unna med mange ulovligheter og overgrep.

Skrevet

Jeg hater ingen og dermed heller ikke politiet. Som absolutt alle, gjør også politiet dårlig jobb noen ganger. Slik vil det alltid være så lenge en jobb utføres av mennesker. Men det svekker ikke min tillit til dem. Tvert imot synes jeg de oftest er utrolig tålmodige med ubehagelige og ufyselige personer. Se Nattpatruljen.

Skrevet
41 minutter siden, kupton skrev:

Tvert imot synes jeg de oftest er utrolig tålmodige med ubehagelige og ufyselige personer. Se Nattpatruljen.

Det er fordi de har tv-teamet tett opp i trynet hele tiden! Saken ser nok ganske annerledes ut når kameraene er borte. 

Ikke det at jeg heller hater noen, heller ikke politiet. Men det jeg vet er at de ikke utviser like stor tålmodighet med ubehagelige og ufyselige personer når de ikke har et tv-team på nakken. Til og med psykotiske mennesker som trur de skal bli sendt i konsentrasjonsleir i Sibir, anmelder de for vold mot offentlig tjenestemann når de slår og sparker vilt rundt seg for å prøve å forhindre det som i deres hode er deportasjon.

Anonymkode: 3e162...a7f

Skrevet
4 timer siden, Xtra skrev:

Nei, har heldigvis ingen grunner for å hate politiet, tvert i mot respekterer jeg politiet og de bidrar til at jeg føler meg tryggere.

Det er jo bra og sånn det skal være. For min del sviktet politiet grovt der politijuristen forsikret meg om at min eks SKULLE pågripes, men politiet? De ga F. Da jeg satt i stor angst i leiligheten min og ringte de og spurte om de ikke fikk tak i han snart ble jeg møtt med et nedlatende svar og at jeg hadde jo voldsalarmen hvis han kom igjen. Så jeg sprakk på rusen og fylte leiligheten med menn fra rusmiljøet for jeg turte ikke være alene. Så de gjorde absolutt ikke at jeg følte meg tryggere. Selv om de har vært raske når jeg har utløst voldsalarmen. Ikke hadde de gjort jobben sin rundt etterforskningen heller så i februar ble rettsaken utsatt og hele etterforskningen startet på nytt og her sitter jeg enda og sliter med angst og traumer og venter på en rettsak som burde vært for lenge siden. Og mannen? Jo han har vært et par ganger i varetekt, mens ellers går han fri. Har gått løs på to andre kvinner etter meg. Som kunne vært skånet for det hele hadde politiet pågrepet han da han gang på gang brøt kontaktforbudet med meg. 

Så noen ganger gjør de en kjempejobb. Mens andre ganger ikke...Dessverre er det en slags naivitet der ute om at politiet alltid gjør en god jobb. 

Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Jeg hater ingen og dermed heller ikke politiet. Som absolutt alle, gjør også politiet dårlig jobb noen ganger. Slik vil det alltid være så lenge en jobb utføres av mennesker. Men det svekker ikke min tillit til dem. Tvert imot synes jeg de oftest er utrolig tålmodige med ubehagelige og ufyselige personer. Se Nattpatruljen.

Jeg hater ABB... gjør ikke du?

Anonymkode: 94a3b...070

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh... Hvorfor skulle han det? Han har nok ikke noen personlig relasjon til ABB. 

For meg er det i alle fall sånn at jeg ikke ofrer så mye tankekraft på han. Han har gjort noen grusomme og onde handlinger, men fyren driter jeg i. 

Men jeg kan godt forstå de som hater ham fordi han har drept noen av deres kjære. Da blir det straks noe annet og mer personlig. 

Anonymkode: 3e162...a7f

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hat er også en følelse. Jeg har ingen følelser når det gjelder han. Fornuftsmessig vurdert er han blant de verste.

Skrevet

Nå tenker jeg ikke på deg og din historie du forteller oss her.

Men helt generelt tror jeg folk ofte er mye frekke i dag oftest på grunn av stor nød og mangelfullt hjelpeapparat og mennesker med dårlig kjennskap til lovverket kanskje .. Folk er frekke og har ingen grenser derfor for blir de bura inne i våre dager tror jeg. Også at strikken er for stram i systemet. Alt handler om penger og verdier. Kanskje også familieverdier og arveoppgjør og politikk. Arrangerte ekteskap og så mye mer tror jeg.

Anonymkode: 761d7...e8c

Skrevet

Man kan bare undres i dag hva politikerene egentlig driver med. Sikkert nok å gjøre og rekker vel knapt å vaske hus og hjem til jul men mange mennesker også her i landet forsømmes grovt. Folk trenger hjelp og ikke fordømmelse og straff. Man kan bare undres hva man tenker på i dag. Den ene hånda vet ikke hva den andre gjør virker det som. Man kan bare undres i dag.

Skrevet

Det er banditter over alt i dag.

Anonymkode: 04244...da8

Skrevet

Ting blir kanskje bedre med tiden. Tidens tann tar så mye.

Skrevet

Men at alvorlig livsfarlige banditter står bak. Det tror jeg også.

Skrevet

Kanskje for mye fokus på politiet kanskje. Kanskje også andre i samfunnet som trenger hjelp og ressurser. Men at alvorlig livsfarlige banditter står bak mye i dag derom er jeg ikke i tvil. Vi har alle bare oss selv å stole på i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...