Gå til innhold

Er det greit at politiet skyter mennesker med downs syndrom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns du det er greit at politifolk skyter mennesker med downs syndrom og autisme dersom de vifter med en lekepistol?

Anonymkode: d760f...688

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du det er greit at politifolk skyter mennesker med downs syndrom og autisme dersom de vifter med en lekepistol?

Skjerp deg. Du vet godt at politiet i den saken oppriktig trodde at vedkommende var bevæpnet med ordentlig våpen. 

Anonymkode: 5e332...1f2

Skrevet

Hæ? 

På generell basis så kan de ikke se på avstand om det er lekepistol eller ei, og jeg vil da tro de forsøker å unngå skudd uansett om det er en frisk person eller ikke. 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lukter troll lang vei.. 

Anonymkode: 14b57...566

Gjest Gargamel
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis det er en grønn vannpistol. Hvis det ser ut som en ekte pistol må det vurderes i hvert enkelt tilfelle

Skrevet
12 minutter siden, Gargamel skrev:

Ikke hvis det er en grønn vannpistol. Hvis det ser ut som en ekte pistol må det vurderes i hvert enkelt tilfelle

Hva hvis den er gul, da? 

Anonymkode: 5e332...1f2

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er ekstra trist at personen som ble skutt, neppe hadde forutsetninger for å skjønne at andre kunne oppfatte ham som farlig. 

Skrevet (endret)

Hvis noen skal bebreides i dette tilfellet, må det være foreldrene som lar han gå ute om natta med en pistolkopi. Slikt er svært farlig, som det viste seg å være. Politibetjentene ble for øvrig frikjent i retten. At den døde hadde Downs og autisme er irrelevant. Uansett trist når noen blir drept unødvendig.

Endret av kupton
Skrevet
5 minutter siden, kupton skrev:

Hvis noen skal bebreides i dette tilfellet, må det være foreldrene som lar han gå ute om natta med en pistolkopi.

Han stakk av / ut tidlig om morgenen mens faren sov. 

Det burde han nok ikke hatt mulighet for, men det var i hvert fall ikke slik at de bevisst "lot" ham gjøre det.

Skrevet
Akkurat nå, kupton skrev:

Hvis noen skal bebreides i dette tilfellet, må det være foreldrene som lar han gå ute om natta med en pistolkopi. Slikt er svært farlig, som det viste seg å være. Politibetjentene ble for øvrig frikjent i retten. At den døde hadde Downs og autisme er irrelevant. Uansett trist når noen blir drept unødvendig.

Hvordan kan det ikke være relevant? Hvis han ikke hadde hatt downs og autisme så hadde han skjønt at han ikke skulle veive rundt med en lekepistol og han hadde skjønt at han skulle legge ifra seg pistolen da politiet ba han om det. 

Skrevet

Kristian valen viftet også med lekepistol og ble tatt for det. 

Anonymkode: abd50...752

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kristian valen viftet også med lekepistol og ble tatt for det. 

Anonymkode: abd50...752

Ja, men kristian valen har ikke downs syndrom og autisme som gjør han ute av stand til å forstå andre mennesker.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det ikke være relevant?

På et sted hvor våpenbruk ikke er uvanlig, og når det er midt på natta, er det god grunn til å tro at en person med en våpenlignende gjenstand i hånda faktisk har dårlige hensikter. Mange slike er også ruset og opptrer dermed irrasjonelt slik denne personen gjorde av andre grunner. Nå er politiet etterforsket, de har vært vurdert i retten, og de er frifunnet. Dommen er rettskraftig. Ingen grunn ti å hisse seg opp over dette. Om en skal lære noe av det, er det at en ikke skal veive rundt om natten med våpenkopier enten en er smart i hodet eller det motsatte.

Worrisome Plenty
Skrevet

En tragedie, men jeg ser ikke hva dette hadde med downs å gjøre, bortsett fra guttens manglende dømmekraft.

Jeg har vært nabo med en med downs, og han gjorde dessverre mye dumt.

Dette er en tragedie for alle, inkludert de som skøyt han. Politiet ble frikjent, i det landet i verden, med høyest grad av politisk korrekthet.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg har inntrykk av at politiet i Norge er litt mer tilbakeholdne i våpenbruken. Jeg synes de har høy terskel for å skyte, at de gjerne nøyer seg med ett skudd og at skuddet ikke er dødelig. I denne episoden var det minst tre politifolk som skjøt til sammen minst 7 skudd mot en person som tross alt ikke hadde avfyrt noen skudd. Jeg kan ikke klandre dem, men jeg lurer på om ikke politiet i Norge har mer is i magen. 

Gjest Jultomten
Skrevet (endret)

Nei det er langt fra greit mener jeg. Det er helt sykt.

Både å vifte og å skyte.

Endret av Jultomten
Skrevet
8 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg har inntrykk av at politiet i Norge er litt mer tilbakeholdne i våpenbruken.

Det er nok riktig. Men tilbakeholdenhet eller ikke har også noe med det miljøet en ferdes i. Sannsynligheten for at en person som holder en våpenlignende tilstand faktisk er en bevæpnet kriminell, er langt større i Malmø og Stockholm enn i Oslo og Stavanger. Antallet skuddrepte i Sverige er over 10 ganger så høyt som i Norge. I møte med et stadig mer brutalt og bevæpnet, kriminelt miljø, er det forståelig og nødvendig at politiet også må bruke våpen.

Skrevet
13 timer siden, kupton skrev:

På et sted hvor våpenbruk ikke er uvanlig, og når det er midt på natta, er det god grunn til å tro at en person med en våpenlignende gjenstand i hånda faktisk har dårlige hensikter. Mange slike er også ruset og opptrer dermed irrasjonelt slik denne personen gjorde av andre grunner. Nå er politiet etterforsket, de har vært vurdert i retten, og de er frifunnet. Dommen er rettskraftig. Ingen grunn ti å hisse seg opp over dette. Om en skal lære noe av det, er det at en ikke skal veive rundt om natten med våpenkopier enten en er smart i hodet eller det motsatte.

Tror du virkelig han gutten med downs syndrom visste at han kunne oppfattes som farlig av politiet? Mange med downs klarer jo ikke en gang å dusje eller kle på seg klær selv..

Skrevet
16 timer siden, kupton skrev:

Ja skyld på foreldrene. 

Anonymkode: efdbc...00e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...