Gå til innhold

Dekket tannlege som psykisk syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt man kan få dekket det. Hva skal til for å få det dekket? Noen her som får det dekket?

Anonymkode: 8d22d...edb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man mottar hjelp fra hjemmetjenesten i kommunen > 1x i uka, har man krav på gratis tannlege hos den offentlige tannhelsetjenesten. 

Skrevet

Det er ikke det å være psykisk syk i seg selv som gjør det, men som nevnt over hvis man får oppfølging av kommunal rus- og psykiatritjeneste. 

Skrevet

Om legen kan dokumentere « manglende evne til egenomsorg», kan du få dekket deler av ulike tannbehandlinger.

Dette er et eget skriv/dokument, som både private og offentlige tannleger skal forholde seg til.

Skrevet

Jeg får det dekket fordi jeg får hjelp av rus og psykiatitjenesten i kommunen. 

Skrevet
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Jeg får det dekket fordi jeg får hjelp av rus og psykiatitjenesten i kommunen. 

Jeg vet man får dekket hvis man bor i omsorgsbolig, men visste ikke at man fikk dekket om man bare hadde psykiatritjenesten.. hvor ofte har du de da?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet man får dekket hvis man bor i omsorgsbolig, men visste ikke at man fikk dekket om man bare hadde psykiatritjenesten.. hvor ofte har du de da?

Kan ha de opp til en gang i uken og kan ringe ved behov, men som regel er det hver fjortende dag. 

Skrevet
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Kan ha de opp til en gang i uken og kan ringe ved behov, men som regel er det hver fjortende dag. 

Var det de eller du eller tannlegen som ordnet det?

Har du hjemmetjenesten i tillegg?

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det de eller du eller tannlegen som ordnet det?

Har du hjemmetjenesten i tillegg?

Det var psykiatrietjenesten som ordnet det,jeg leverte arket. 

Har ikke hjemmetjenesten. Men en gang gikk jeg til privat tannlege og han sa "Er ikke du uføretrygdet og psykisk syk"? Da sendte han inn noe sånn at jeg fikk det billigere. 

Skrevet

Jeg får billigere tannlege. Ikke pga. sykdom, men pga. medikamenter som gir munntørrhet. Tok en test hos tannlegen, og fikk påvist munntørrhet. Etter dette har prisene gått betydelig ned for meg 👍🏻

Skrevet
1 time siden, usikker skrev:

Om legen kan dokumentere « manglende evne til egenomsorg», kan du få dekket deler av ulike tannbehandlinger.

"Manglende evne til egenomsorg" burde vært et kriterie alene. Ikke om du er syk på generelt grunnlag. Mange som får oppfølging av hjemmesykepleien feks ved å få utlevert tabletter kan ha god evne til egenomsorg. 

Anonymkode: c98e5...ef8

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Manglende evne til egenomsorg" burde vært et kriterie alene. Ikke om du er syk på generelt grunnlag. Mange som får oppfølging av hjemmesykepleien feks ved å få utlevert tabletter kan ha god evne til egenomsorg. 

Anonymkode: c98e5...ef8

Jeg er enig med deg. Jeg får dekket tannlegge med grunnlag i at jeg får utlevert medisiner av hjemmesykepleien og har generelt en god evne til egenomsorg. Men, en situasjon kan være sammensatt, for når det kommer til munnhygiene blir det svært vanskelig, noe jeg har et åpent forhold til min tannlege om, pga. overgrepserfaringer. Min erfaring med å være åpen om dette med tannlegen var utelukkende positiv, men det å ta steget dit var skummelt og krevde mot. Jeg ble, som psykologen på forhånd hadde hevdet at jeg ville, bli møtt med respekt og forståelse og en vilje til problemløsning. Tannlegen kom med resept på tannkrem med ekstra høyt fluorinnhold, forslag på tannstikker, anbefalinger på munnskyllevann og bruk av fluortabletter tilpasset min situasjon. Etter at jeg begynte å følge det har også min tannhelse bedret seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...