Gå til innhold

Medikamentedoser og bivirkninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å få alvorlige og/eller sjeldne bivirkninger av et medikament til tross for at man bruker en svært lav dose? 

Anonymkode: c263c...63a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er det om en er riktig uheldig. Det er mulig å falle ned med fly også om turen er kort, og en flyr bare en gang i livet.

Skrevet (endret)

Mennesker som leser bivirkningslister går i den klassiske fellen om at «a little knowledge is a dangerous thing». Man tror man er opplyst og flink men har dessverre ingen kompetanse i å forstå hvorfor ting skjer og hvor liten sannsynlighet det er for at ting skjer. Det eneste man blir er skremt og skeptisk, og innbiller seg både det ene og det andre. 

Jeg vil si at jeg har prøvd ganske mange medisiner i løpet av livet, med omfattende bivirkningslister. Jeg tror jeg har merket tre bivirkninger, som alle var helt forklarbare med preparatets farmakologiske profil. Det var vektøkning med Remeron, sultfølelse med Vallergan og trøtthet med for høy dose AP. Ellers ingenting, og det er forklarbart med hvordan medisinene virker. Derfor blir jeg ikke redd når jeg leser om plutselig død, fordi jeg forstår mekanismen og forstår at det ikke gjelder meg med 99,99999999% sikkerhet.

Du er faktisk langt klokere hvis du ikke leser bivirkningslisten og ikke googler medisinen. Da utviser du i det minste en aksept for at du ikke har denne kompetansen og heller overlater vurderingen til legen.

Enten må du se hele bildet, ellers må du gi F. Jeg anbefaler sistnevnte hvis man ikke enten er lege eller bruker fem år av livet sitt til å lære seg unødvendig kunnskap om farmakologi.

Endret av ISW
Skrevet

Jeg har nok stress i livet om jeg ikke skal lage meg enda mer stress. Sist jeg var hos legen sa jeg: «jeg stoler på deg og din kunnskap, for dette kan jeg ingenting om». 

Anonymkode: 49871...16d

Skrevet
1 time siden, ISW skrev:

Mennesker som leser bivirkningslister går i den klassiske fellen om at «a little knowledge is a dangerous thing». Man tror man er opplyst og flink men har dessverre ingen kompetanse i å forstå hvorfor ting skjer og hvor liten sannsynlighet det er for at ting skjer. Det eneste man blir er skremt og skeptisk, og innbiller seg både det ene og det andre. 

Jeg vil si at jeg har prøvd ganske mange medisiner i løpet av livet, med omfattende bivirkningslister. Jeg tror jeg har merket tre bivirkninger, som alle var helt forklarbare med preparatets farmakologiske profil. Det var vektøkning med Remeron, sultfølelse med Vallergan og trøtthet med for høy dose AP. Ellers ingenting, og det er forklarbart med hvordan medisinene virker. Derfor blir jeg ikke redd når jeg leser om plutselig død, fordi jeg forstår mekanismen og forstår at det ikke gjelder meg med 99,99999999% sikkerhet.

Du er faktisk langt klokere hvis du ikke leser bivirkningslisten og ikke googler medisinen. Da utviser du i det minste en aksept for at du ikke har denne kompetansen og heller overlater vurderingen til legen.

Enten må du se hele bildet, ellers må du gi F. Jeg anbefaler sistnevnte hvis man ikke enten er lege eller bruker fem år av livet sitt til å lære seg unødvendig kunnskap om farmakologi.

Jeg bekymrer meg  ikke særlig mye om bivirkninger, men jeg fikk pankreatitt uten påvisbar årsak. Et medikament jeg bruker har dette som bivirkning, så jeg har lurt på om det kanskje kan være grunnen. 

Anonymkode: c263c...63a

Skrevet

I bivirkningslistene har de tatt med absolutt ALT, og det er lite hensiktsmessig å studere hva som KAN skje med 1 av 10 000 om man er typen som i utgangspunktet sliter med angst for bivirkninger. Det som kan ha hensikt er å se etter hva som er vanlige bivirkninger om man skulle oppleve ubehag med medikamenter. Noen har mutasjoner i den såkalte CYP-metabolismen, dvs påvirkning av enzymer som bryter ned og omdanner medikamenter i leveren. Dette kan medføre økte bivirkninger på lavere doser. Ved påfallende mye bivirkninger kan det være verdt å sjekke med en blodprøve. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...