Gå til innhold

Pf ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man mest sannsynligvis en pf hvis man: 

• er stadig naiv

• blir lett utnyttet av andre

• ber alltid om unnskyldning selv om det ikke er vedkommende sin skyld

• takler ikke kritikk

• tar mere vare på andre enn seg selv

• setter økonomien på spill for å «please» alle andre. Altså at vedkommende låner penger for å gi penger til folk selv om vedkommende sliter noe sinnsykt med økonomien ? 

• tørr aldri å si at vedkommende har rett og legger seg fort flat for andre sånn at de ikke blir sinte/ sure

• redd for å såre andre hele tiden eller at andre blir sinte på en

• vedkommende lever av å gjøre andre fornøyde, men gjør ingenting for seg selv 

• vedkommende klarer ikke å sette grenser for seg selv, lar seg bli utnyttet, tråkket ned på og presset til forskjellige ting. 

Hvordan komme seg ut av en slik ond sirkel ? De trekkene er fra barndommen og har utviklet seg videre til voksenlivet. 

Hvordan kan man hjelpe seg selv og komme seg ut av et slik mønster uten at det skal bli en dramatisk overgang som alle rundt en vil legge merke til ? Legger til at folk har blitt vant med min være måte, hvordan kan jeg endre meg uten å virke frekk og dritt. 

Anonymkode: e1067...fd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går ærlig talt på veggen snart, sitter nå med gjeld som jeg ikke får betalt ned, penger jeg har gitt til folk. 

Har ødelagt meg selv sakte med alt jeg har gjort. Føler at det er på tide å slutte å være så snill, men tenk om folk tror at jeg har blitt slem ? I need some help people

Anonymkode: e1067...fd1

Skrevet (endret)

Jeg har gjort en kjapp revidering av listen din. Hvordan ville du forholdt deg til en person som: 

• ikke er naiv eller lar seg utnytte av andre

• ber om unnskyldning dersom det er vedkommendes feil, men ikke ellers

• takler kritikk, og bruker konstruktiv kritikk til å lære

• tar vare på både andre og seg selv

• prioriterer egen økonomi framfor å sette seg i gjeld for å hjelpe andre. Om økonomien tillater det, kan man innimellom hjelpe andre  

• tørr å si at vedkommende har rett, og legger seg ikke flat for å unngå at andre blir sinte/ sure

• ikke er redd for å såre andre eller redd for at andre skal bli sinte på en hele tiden. Hvorfor skulle de egentlig bli det?

• gjør mye for å få et godt liv 

• klarer å sette grenser for seg selv, som ikke lar seg utnyttes tråkkes på eller presses til å gjøre noe en ikke vil

Jeg ville likt en sånn person :) tenker at en person blir bedre til å hjelpe andre om en er sterk selv, og ingen blir sterke av selvutslettelse :) 

Jeg syns du skal gjøre noen grep i denne retningen, og i tillegg gjøre en ting til - ikke tenk at de andre ikke skal merke at du endrer atferd. Andre VIL merke at du tar mer hensyn til deg selv, men det har de bare godt av å oppleve :) 

Endret av Kayia
Skrevet

Det du beskriver minner om engstelig/unnvikende pf, uten at jeg selvfølgelig kan si noe sikkert om det. Pf kan du få behandlet i terapi. Er du enda ung, har du gode sjanser for å bli bedre av deg selv med årene. Men dra en tur til legen og legg det fram for han. Flere DPS behandler pf, og det finnes sikkert private psykologer rundt om som også er gode på det. Men all hjelp starter hos fastlegen.

Anonymkode: 18264...b69

Skrevet

Jeg tenkte og det peker i retningen unnvikende/engstelig pf, og at det kan være en ide å få utredet. Uansett, når dette er så stort og vanskelig at det ødelegger i så høy grad er det viktig å få hjelp. Både med det psykiske, og det praktiske med økonomien. 

Jeg har slitt med noen av disse problemene selv, men ikke i så høy utstrekning. Det mest gjenkjennbare er vanskene med å sette grenser for meg selv, sette alle andre først og ta dårlig vare på meg selv. Ikke er jeg veldig flink til å være sinna heller. Psykoterapi er det som klart har vært til størst hjelp. Både kognitiv og psykodynamisk. Førstnevnte for å snu på negative tankemønstre, sistnevnte for å få sortert litt dypere. Det har vært nyttig å sørge for eksponering for disse situasjonene når de har oppstått. Jobbe med å si nei, med å si at jeg må prioritere meg selv etc.  For hvem vil det egentlig gå utover til slutt når man selv ikke fikser mer?  Cabin crew på fly gir instruksjon om å "ta på sin egen maske før man hjelper andre." En veldig god metafor.

Fastlegen er første sted å begynne. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...