Gå til innhold

Er hele dps full av kun traumepasienter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker slik når jeg leser forumer at alle som går til dps på behandling der har traumer eller eupd som hovedproblem. Alle gruppetilbud dps har er beregnet for traumepasienter og jeg har ikke overwikt over hvor mange behandlingsformer jeg har hørt om som kun er beregnet for nettopp traumepasienter og eupd. Det er epd, dbt, traumegruppe osv osv.

Syns dere det blir mye fokus på traumepasienter? Og hva er årsaken tror dere?

Anonymkode: 1897e...7b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Modum bad har vi som kun tar inne traumepasienter..

Skrevet

Årsaken ligger trolig i økt forståelse for at traumer, kanskje spesielt relasjonstraumer ligger til grunn for svært mange psykiske lidelser. 

Anonymkode: 934a8...41b

Skrevet

Nei, jeg har ikke inntrykk av det. Dps tar nok inn alt mulig av problemstillinger. 

Anonymkode: 549e5...de5

Skrevet

Jeg tror DPS har veldig mange andre grupper, men traumer og omsorgssvikt er årsak til at mange pasienter trenger et tilbud dessverre. Min psykolog sa en gang at 80-90% av de som har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse også har opplevd traumer i oppveksten. Angst, psykoser, tvangslidelser, spiseforstyrrelser, enkelte personlighetsforstyrrelser osv. kan være forårsaket av traumer, men behøverikke å være det. Lidelsene kan ha andre årsaker også som har helt andre grunner. En del pasienter har jo også flere diagnoser. Jeg tror at rus er også høyt opp på listen, noen med traumeerfaringer mens andre ikke.

PS: Bare mine tanker dette. Har egentlig lest lite statistikk og faglige artikler innen området, men ganske interessant :)

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker slik når jeg leser forumer at alle som går til dps på behandling der har traumer eller eupd som hovedproblem. Alle gruppetilbud dps har er beregnet for traumepasienter og jeg har ikke overwikt over hvor mange behandlingsformer jeg har hørt om som kun er beregnet for nettopp traumepasienter og eupd. Det er epd, dbt, traumegruppe osv osv.

Syns dere det blir mye fokus på traumepasienter? Og hva er årsaken tror dere?

Det er de som er psykest og trenger mest hjelp?

Anonymkode: 9d467...cfe

Skrevet
7 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Min psykolog sa en gang at 80-90% av de som har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse også har opplevd traumer i oppveksten.

Men beveger ikke forskningen seg mot at de som har fått diagnosen eupf på bakgrunn av traumer og omsorgssvikt, egentlig skulle hatt diagnosen k-ptsd i stedet? Hvis det stemmer så vil det si at det kun er 10-20 % av de med eupf har opplevd traumer og omsorgssvikt. 

Anonymkode: 549e5...de5

Skrevet

Jeg fikk lite hjelp for traumeproblematikk på DPSen. Ble utredet og sendt videre i systemet. Kjenner flere som går på DPSen men få pga traume. 

Anonymkode: 9943c...b2b

Skrevet
55 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg tror DPS har veldig mange andre grupper, men traumer og omsorgssvikt er årsak til at mange pasienter trenger et tilbud dessverre. Min psykolog sa en gang at 80-90% av de som har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse også har opplevd traumer i oppveksten. Angst, psykoser, tvangslidelser, spiseforstyrrelser, enkelte personlighetsforstyrrelser osv. kan være forårsaket av traumer, men behøverikke å være det. Lidelsene kan ha andre årsaker også som har helt andre grunner. En del pasienter har jo også flere diagnoser. Jeg tror at rus er også høyt opp på listen, noen med traumeerfaringer mens andre ikke.

PS: Bare mine tanker dette. Har egentlig lest lite statistikk og faglige artikler innen området, men ganske interessant :)

Ja, men et av symptomene på eupd er "tilbakevendende trusler om eller handlinger med selvskading og selvmordsforsøk" uten at en med eupd nødvendigvis er mer utsatt for å faktisk utføre et vellykket selvmord enn andre med andre diagnoser av like alvorlig grad. Da blir det jo klart at de som er villig til å uføre flere ganske halvhjertede selvmordsforsøk så er det de som blir tilbud masse hjelp fra helsevesenet selv om andre kan være like suicidale bare at de ikke "forsøker" et selvmord først så blir de ikke tatt på alvor eller prioritert. Det syns jeg er dumt.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra? 

Skrevet
22 minutter siden, frosken skrev:

Hvor har du det fra? 

Akkurat det lurer jeg også på :)

Skrevet
Akkurat nå, frosken skrev:

Hvor har du det fra? 

Modum bad har egen traumepoliklinikk i Oslo.

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Modum bad har egen traumepoliklinikk i Oslo.

Jo, men de har behandlingstilbud til flere pasientgrupper på Modum.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk lite hjelp for traumeproblematikk på DPSen. Ble utredet og sendt videre i systemet. Kjenner flere som går på DPSen men få pga traume. 

hvor ble du videresendt?

Skrevet
2 timer siden, Hodestups skrev:

hvor ble du videresendt?

Til en som var spesialist på traumer. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til en som var spesialist på traumer. 

Og hvem var det da? Jeg har vært på DPS og ble møtt av 2 traumespesialister.

Skrevet
23 minutter siden, Hodestups skrev:

Og hvem var det da? Jeg har vært på DPS og ble møtt av 2 traumespesialister.

Fint at du fikk hjelp da😊. Ble henvist videre til et senter som er spesialisert på traumer og kriser. Tror ikke jeg vil utdype dette mer fordi jeg forstår ikke hva du vil med spørsmålene dine? 

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint at du fikk hjelp da😊. Ble henvist videre til et senter som er spesialisert på traumer og kriser. Tror ikke jeg vil utdype dette mer fordi jeg forstår ikke hva du vil med spørsmålene dine? 

Det finnes ikke så mange av disse senterne i Norge :) Ett av dem er i Bergen - Klinikk for Krisepsykologi - og traumepoliklinikken til Modum Bad. Jeg oppsøkte selv ett av dem da jeg fikk avslag på bytte av behandler på DPS da jeg mente meg feilbehandlet og feildiagnostisert over tid. Man kan jo i dag gå til privat terapeut som har offentlig driftstøtte og det er i hvert fall det jeg benytter meg av. Jeg kan forstå at personer lurer da mange er i behov av hjelp de føler de ikke får og er på søken etter annen hjelp. Ser ikke hvorfor man skal verne om sitt eget tilbud av andre grunner enn sin egen anonymitet, men anonym vil en uansett være så sant man ikke kjenner hverandre i IRL. Terapeuten vil aldri utlevere opplysninger om deg... Vi risikerer bare å møtes flyktig på venterommet og der utveksles sjelden ord uansett :)

Endret av Eva Sofie
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Modum bad tar inn pasienter med angst også. I tillegg er dps på Modum bad og der tar de imot alle som har behov for utredning eller behandling. Der har de bl.a adhd-gruppe og psykoedukasjon for bipolar. Jeg har ikke oversikt over alle tilbudene der. Men det er ikke bare traumer ihvertfall. Diagnoser som ikke kan behandles, behandler de selvfølgelig ikke, men de utreder eller henviser videre hvis de ikke har tilstrekkelig kompetanse for utredningen. Er det en diagnose som kun skal medisineres, får man oppfølging der til medisineringen er bestemt. Jeg måtte bytte medisiner og fikk time to uker etter at legen hadde sendt henvisning. Jeg har ikke traumer. Har man et behov for behandling, får man det. Mener de at f.eks kommunepsykiatrien er et bedre alternativ, ordner de så man får videre oppfølging fra kommunen.

Skrevet

Og depresjon, spiseforstyrrelser og familier med psykiske lidelser som vurderes å være knyttet til familiesamspillet. I tillegg til poliklinikk. Traumepoliklinikken i Oslo er bare en underavdeling. Modum bad er veldig mye mer enn det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...