Gå til innhold

Er hele dps full av kun traumepasienter?

Anbefalte innlegg

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men et av symptomene på eupd er "tilbakevendende trusler om eller handlinger med selvskading og selvmordsforsøk" uten at en med eupd nødvendigvis er mer utsatt for å faktisk utføre et vellykket selvmord enn andre med andre diagnoser av like alvorlig grad. Da blir det jo klart at de som er villig til å uføre flere ganske halvhjertede selvmordsforsøk så er det de som blir tilbud masse hjelp fra helsevesenet selv om andre kan være like suicidale bare at de ikke "forsøker" et selvmord først så blir de ikke tatt på alvor eller prioritert. Det syns jeg er dumt.

Anonymkode: 1897e...7b5

Jeg får ikke hjelp pga halvhjertede selvmordsforsøk. Jeg får hjelp på grunn av det som har ført til alvorlige forsøk hvor jeg blant annet har ligget i koma. At jeg har den diagnosen betyr ikke at forsøkene har vært halvhjertet. Det er flaks at jeg enda lever og jeg får mye hjelp for å unngå at slikt skjer igjen nettopp fordi når jeg forsøker så er det ikke halvhjertet.

De som er suicidale, men som ikke forsøker å ta livet sitt må jo få hjelp de også, men når det gjelder akutt hjelp så er det jo der det er fare for alvorlig skade og død at det settes inn hjelp. At de med EUPF får hjelp skal jo ikke utelukke at de med andre diagnoser får det. Alle fortjener hjelpen like mye. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men et av symptomene på eupd er "tilbakevendende trusler om eller handlinger med selvskading og selvmordsforsøk" uten at en med eupd nødvendigvis er mer utsatt for å faktisk utføre et vellykket selvmord enn andre med andre diagnoser av like alvorlig grad. Da blir det jo klart at de som er villig til å uføre flere ganske halvhjertede selvmordsforsøk så er det de som blir tilbud masse hjelp fra helsevesenet selv om andre kan være like suicidale bare at de ikke "forsøker" et selvmord først så blir de ikke tatt på alvor eller prioritert. Det syns jeg er dumt.

Fakta er at de som ofte gjør forsøk, selv om det bare er såkalt halvhjertede, har større risiko for død i og med at de en vakker dag står i fare for å undervurdere alvorlighetsgraden i handlingen. 

Disse som driver med selvskading og selvmordsforsøk er etter min mening klart sykere enn de som "kun" har selvmordstanker. Det er når disse tankene går over i planlegging og handling at ting blir farlig. Å "kun" gå med tanker er noe alle kan gjøre, og det er nok forferdelig plagsomt, men det er ikke fare for deres liv og helse om de aldri har tenkt å forsøke eller gjennomføre selvmord.

Skrevet
1 time siden, Visma skrev:

Fakta er at de som ofte gjør forsøk, selv om det bare er såkalt halvhjertede, har større risiko for død i og med at de en vakker dag står i fare for å undervurdere alvorlighetsgraden i handlingen. 

Disse som driver med selvskading og selvmordsforsøk er etter min mening klart sykere enn de som "kun" har selvmordstanker. Det er når disse tankene går over i planlegging og handling at ting blir farlig. Å "kun" gå med tanker er noe alle kan gjøre, og det er nok forferdelig plagsomt, men det er ikke fare for deres liv og helse om de aldri har tenkt å forsøke eller gjennomføre selvmord.

Hva da med de som putter i seg et par smertestillende og gudene vet hva, men SÅ ringer de til ambulansen og sier like etterpå at de har tatt disse pillene (piller som er alt for svake eller for få til å uansett kunne drept en). Og det er ikke få personer som har gjort dette. Jeg har selv hørt fra et par stykk bare på de gangene jeg selv har vært innlagt fra folk som har tatt piller og selv ringt etter hjelp. Dette vil jeg kalle halvhjertede selvmordsforsøk eller eventuelt et forsøk på å bli sett og få hjelp.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva da med de som putter i seg et par smertestillende og gudene vet hva, men SÅ ringer de til ambulansen og sier like etterpå at de har tatt disse pillene (piller som er alt for svake eller for få til å uansett kunne drept en). Og det er ikke få personer som har gjort dette. Jeg har selv hørt fra et par stykk bare på de gangene jeg selv har vært innlagt fra folk som har tatt piller og selv ringt etter hjelp. Dette vil jeg kalle halvhjertede selvmordsforsøk eller eventuelt et forsøk på å bli sett og få hjelp.

Kanskje det går mer under betegnelsen selvskading fremfor selvmordsforsøk. Men det kan jo egentlig bare den som tok pillene uttale seg om, om det var i suicidal eller selvskadende hensikt. 

Selvskading og selvmordsforsøk kan skje impulsivt hos noen, men når de har fått roet seg og tenkt seg om kan de angre, og derfor ringe etter hjelp.

Skrevet

Dps har psykiatri avd også, så det er godt mulig det er en egen dps innen traumer Også

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint at du fikk hjelp da😊. Ble henvist videre til et senter som er spesialisert på traumer og kriser. Tror ikke jeg vil utdype dette mer fordi jeg forstår ikke hva du vil med spørsmålene dine? 

Anonymkode: 9943c...b2b

Nei, jeg fikk ikke det :D

Det jeg vil med spørsmålene mine er å vite hvor de tilbyr hjelp til traumer, men om du ikke ønsker å hjelpe til med det er det selvfølgelig ditt valg.

Skrevet
58 minutter siden, Hodestups skrev:

Nei, jeg fikk ikke det :D

Det jeg vil med spørsmålene mine er å vite hvor de tilbyr hjelp til traumer, men om du ikke ønsker å hjelpe til med det er det selvfølgelig ditt valg.

Da vet jeg jo hvorfor du spurte. Lurte kanskje mer på om du ikke trodde meg. Det har blitt nevnt Modum bad og senter for krisepsykologi i Bergen allerede i tråden. Jeg har hatt behandling ved en av de😊

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da vet jeg jo hvorfor du spurte. Lurte kanskje mer på om du ikke trodde meg. Det har blitt nevnt Modum bad og senter for krisepsykologi i Bergen allerede i tråden. Jeg har hatt behandling ved en av de😊

Er du redd for at jeg skal be om pasientlister og spore deg opp ;)? 

Skrevet
4 minutter siden, Hodestups skrev:

Er du redd for at jeg skal be om pasientlister og spore deg opp ;)? 

Noe sånt 😊

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe sånt 😊

Det har jeg overhodet ingen interesse av. Hvordan skulle jeg funnet ut hvem du er egentlig? Du skriver i tillegg som anonym.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...