Gå til innhold

Hva med oss som ikke dro på ferie til utlandet på arbeidsavklaringspenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De årene jeg gikk på arbeidsavklaringspenger, og det var mange, var jeg bare få dager i utlandet på ferie. Mange drar ikke på ferie når de må søke først og få godkjenning i lang tid i forveien, for nav har jo som kjent lang saksbehandlingstid. Det blir jo også vanskelig å planlegge eller dra på kortere varsel, når det må søkes skriftlig på forhånd, så dette begrenser nav på en måte. En annen ting er at det føles litt nedverdigende å be om å få dra noen dager på ferie i en allerede nedverdiget situasjon. Vi burde også få en slags kompensasjon for at nav har oppgitt feil informasjon. Til og med mediene har videreformidlet denne informasjonen slik at den ble godt kjent. Kompensasjon på 4 uker ferie hvert år burde vi ha vi som aldri dro på ferie. 

Anonymkode: 7d4ec...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du hadde vært i jobb, hadde du ikke bare kunnet dra noen dager til utlandet, uten å be om fri først. En på aap har krav på ferie, men som alle i arbeid, må dette avklares på forhånd. Man får godkjenning av saksbehandleren, så det tar ikke lang tid. Hvis man unngår å dra på ferie fordi man ikke gidder søke om å få fri, da er ikke ferien viktig nok. Man får penger mens man går på aap, arbeidsevnen skal vurderes. Det er jo logisk da at en ferie må avklares på forhånd. Man kan ikke plutselig bli borte i 4 uker, uten å melde ifra. Det må jo passe inn med ev behandling og arbeidsutprøving. Man kan ikke forvente å kunne ta ferie på kort varsel i en arbeidssituasjon, hvorfor skal det være noe lettere på aap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Trine skrev:

Hvis du hadde vært i jobb, hadde du ikke bare kunnet dra noen dager til utlandet, uten å be om fri først. En på aap har krav på ferie, men som alle i arbeid, må dette avklares på forhånd. Man får godkjenning av saksbehandleren, så det tar ikke lang tid. Hvis man unngår å dra på ferie fordi man ikke gidder søke om å få fri, da er ikke ferien viktig nok. Man får penger mens man går på aap, arbeidsevnen skal vurderes. Det er jo logisk da at en ferie må avklares på forhånd. Man kan ikke plutselig bli borte i 4 uker, uten å melde ifra. Det må jo passe inn med ev behandling og arbeidsutprøving. Man kan ikke forvente å kunne ta ferie på kort varsel i en arbeidssituasjon, hvorfor skal det være noe lettere på aap?

Nå er ikke jeg trådstarter men tenker at det kan ikke sammenlignes helt. Selvfølgelig vet man at det må passe med timeplanen fra NAV. Her er det jo gjerne også snakk om å ta en tur til utenlandet i friperioder. Arbeidsgiver har ikke noe med hvor man er i fritiden?.

Anonymkode: e8a20...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De årene jeg gikk på arbeidsavklaringspenger, og det var mange, var jeg bare få dager i utlandet på ferie. Mange drar ikke på ferie når de må søke først og få godkjenning i lang tid i forveien, for nav har jo som kjent lang saksbehandlingstid. Det blir jo også vanskelig å planlegge eller dra på kortere varsel, når det må søkes skriftlig på forhånd, så dette begrenser nav på en måte. En annen ting er at det føles litt nedverdigende å be om å få dra noen dager på ferie i en allerede nedverdiget situasjon. Vi burde også få en slags kompensasjon for at nav har oppgitt feil informasjon. Til og med mediene har videreformidlet denne informasjonen slik at den ble godt kjent. Kompensasjon på 4 uker ferie hvert år burde vi ha vi som aldri dro på ferie. 

Anonymkode: 7d4ec...e46

Det kan du si, men jeg tror du forstår at det ikke kommer til å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Trine skrev:

Hvis du hadde vært i jobb, hadde du ikke bare kunnet dra noen dager til utlandet, uten å be om fri først. En på aap har krav på ferie, men som alle i arbeid, må dette avklares på forhånd. Man får godkjenning av saksbehandleren, så det tar ikke lang tid. Hvis man unngår å dra på ferie fordi man ikke gidder søke om å få fri, da er ikke ferien viktig nok. Man får penger mens man går på aap, arbeidsevnen skal vurderes. Det er jo logisk da at en ferie må avklares på forhånd. Man kan ikke plutselig bli borte i 4 uker, uten å melde ifra. Det må jo passe inn med ev behandling og arbeidsutprøving. Man kan ikke forvente å kunne ta ferie på kort varsel i en arbeidssituasjon, hvorfor skal det være noe lettere på aap?

Fordi det ikke ødelegger for aktivitetsplanen. Dette kan man selv vurdere. 4 uker er ikke lang tid og er ikke til hinder for aktivitetsplanen. Forskjellen mellom å gå på aap og være i jobb, er jo at når man er i jobb er man ikke ledig på samme måte. Går man på aap skal man kanskje søke jobber eller være i behandling. Dette hindrer ikke en ferie på 4 uker. En annen ting er at nav har kun plikt til å innkalle til et møte en gang i året. Det står i lovverket. Nav følger ikke tett opp de som går på aap, isåfall gjorde de ikke det før. Idiotsystem er nav. Bare trygdede som aksepterer slike idiotsystem. Hadde det vært andre steder med mer ressurssterke folk, ville det blitt protester. Du kan ikke sammenligne de som går på aap med folk i 100% jobb. 

Anonymkode: 7d4ec...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Gargamel skrev:

Det kan du si, men jeg tror du forstår at det ikke kommer til å skje.

Ja nav vil nok vri seg unna. 

Anonymkode: 7d4ec...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke ødelegger for aktivitetsplanen. Dette kan man selv vurdere. 4 uker er ikke lang tid og er ikke til hinder for aktivitetsplanen. Forskjellen mellom å gå på aap og være i jobb, er jo at når man er i jobb er man ikke ledig på samme måte. Går man på aap skal man kanskje søke jobber eller være i behandling. Dette hindrer ikke en ferie på 4 uker. En annen ting er at nav har kun plikt til å innkalle til et møte en gang i året. Det står i lovverket. Nav følger ikke tett opp de som går på aap, isåfall gjorde de ikke det før. Idiotsystem er nav. Bare trygdede som aksepterer slike idiotsystem. Hadde det vært andre steder med mer ressurssterke folk, ville det blitt protester. Du kan ikke sammenligne de som går på aap med folk i 100% jobb. 

Anonymkode: 7d4ec...e46

Er man så syk at man går 100% på AAP tror jeg ikke man orker å dra til utlandet. Da hadde man nok orket å jobbe litt også.

Anonymkode: aa40f...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man så syk at man går 100% på AAP tror jeg ikke man orker å dra til utlandet. Da hadde man nok orket å jobbe litt også.

Anonymkode: aa40f...77c

Funker ikke sånn. Kommer helt an på hva problemstillingen til hver enkelt person er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Glitter skrev:

Funker ikke sånn. Kommer helt an på hva problemstillingen til hver enkelt person er. 

Når folk orker alt mulig enn å jobbe er det noe galt et sted. Alt for lett å få stønad i dag.

Anonymkode: aa40f...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når folk orker alt mulig enn å jobbe er det noe galt et sted. Alt for lett å få stønad i dag.

Anonymkode: aa40f...77c

Nåja. Min saksbehandler vet for eksempel at jeg trener mye, men jeg får ikke lov til å starte i arbeidstrening for jeg har for mange dårlige perioder fortsatt med innleggelser og slikt. Med din logikk så klarer jeg fint å jobbe siden jeg klarer å trene. Det er ikke så enkelt. Og dessuten er treningen svært viktig for at jeg ikke skal bli enda dårligere psykisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man så syk at man går 100% på AAP tror jeg ikke man orker å dra til utlandet. Da hadde man nok orket å jobbe litt også.

Jeg synes ikke det er så vanskelig å forstå at enkelte lidelser kan bli bedre av å f.eks. rømme fra den norske vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når folk orker alt mulig enn å jobbe er det noe galt et sted. Alt for lett å få stønad i dag.

Anonymkode: aa40f...77c

Jeg hadde en svært plagsom OCD og PTSD.  Ingenting galt med kroppen altså men veldig dårlig psykisk. Jeg ble anbefalt å ta ferie med mine barn av psykolog og lege. Fordi barna mine trengte å gjøre noe kjekt med mor. De kunne ha gått å surret inne i huset hele sommeren med en syk mor bare for å tilfredsstille folks meninger rundt om. Jeg tok meg sammen og reiste og ungene hadde stor glede av det. Jeg opplevde det ganske tøfft fordi OCD og angsten ble ikke igjen hjemme for å si det slik. Men det var godt å komme seg litt bort , få andre stimuli ,komme ut av isolasjon og se at ungene hadde det bra. 

 

Anonymkode: e8a20...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når folk orker alt mulig enn å jobbe er det noe galt et sted. Alt for lett å få stønad i dag.

Anonymkode: aa40f...77c

Fikk bare så lyst å si til deg at jeg en gang tenkte som deg. Var yngre og friskere og hadde normal arbeidskapasitet. Sykdom rammet meg helt plutselig og jeg ble en NAV-klient. Måtte takle sykdom, stå til ansvar for NAV, takle at hele min livssituasjon ble forandrer osv. Det jeg ikke hadde trodd var at jeg plutselig måtte stå til ansvar for folk flest i samfunnet som skulle mene noe om meg som NAVer. Slike som deg. 

Anonymkode: e8a20...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk bare så lyst å si til deg at jeg en gang tenkte som deg. Var yngre og friskere og hadde normal arbeidskapasitet. Sykdom rammet meg helt plutselig og jeg ble en NAV-klient. Måtte takle sykdom, stå til ansvar for NAV, takle at hele min livssituasjon ble forandrer osv. Det jeg ikke hadde trodd var at jeg plutselig måtte stå til ansvar for folk flest i samfunnet som skulle mene noe om meg som NAVer. Slike som deg. 

Anonymkode: e8a20...0f3

Mulig det.

Anonymkode: aa40f...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg trådstarter men tenker at det kan ikke sammenlignes helt. Selvfølgelig vet man at det må passe med timeplanen fra NAV. Her er det jo gjerne også snakk om å ta en tur til utenlandet i friperioder. Arbeidsgiver har ikke noe med hvor man er i fritiden?.

Anonymkode: e8a20...0f3

Ser ikke at ts skriver noe sted at det gjelder i friperioder. Uansett, systemet blir for innviklet dersom man kan dra på ferie hvis man ikke er i tiltak, mens man må søke dersom man er i tiltak. Men om man er i tiltak mandag og tirsadag og vil til Sverige fra onsdag til søndag, er det ikke verre enn at man ringer saksbehandler og avklarer dette på forhånd. Og dersom man ikke er i tiltak eller behandling er det fordi man venter på tiltak eller behandling. Man kan ikke da bare forsvinne og være utilgjengelig i 3 uker, selv om det er en "friperiode". jeg gjorde det ganske enkelt. Jeg får betalt for hver dag, bortsett fra helgedager. Da skal jeg også være tilgjengelig hver dag, bortsett fra i helger. Og i de tilfellene som har vært oppe, er det vel ikke snakk om å være borte et par dager, men lengre perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke ødelegger for aktivitetsplanen. Dette kan man selv vurdere. 4 uker er ikke lang tid og er ikke til hinder for aktivitetsplanen. Forskjellen mellom å gå på aap og være i jobb, er jo at når man er i jobb er man ikke ledig på samme måte. Går man på aap skal man kanskje søke jobber eller være i behandling. Dette hindrer ikke en ferie på 4 uker. En annen ting er at nav har kun plikt til å innkalle til et møte en gang i året. Det står i lovverket. Nav følger ikke tett opp de som går på aap, isåfall gjorde de ikke det før. Idiotsystem er nav. Bare trygdede som aksepterer slike idiotsystem. Hadde det vært andre steder med mer ressurssterke folk, ville det blitt protester. Du kan ikke sammenligne de som går på aap med folk i 100% jobb. 

Anonymkode: 7d4ec...e46

Hvordan kan man vite at det ikke ødelegger for aktivitetsplanen? Det tok under 4 uker fra vi avtalte aktivitet og til jeg begynte i tiltak. Vi hadde også mer enn ett møte i året. Nei, man er ikke ledig på samme måte, men likheten mellom folk som går på aap og folk i jobb, er at begge får betalt for det. Om det er et krav om tilgjengelighet og at utenlandsreiser skal avtales på forhånd, så er det jo bare å avtale på forhånd. Det blir jo som å ha en jobb med vaktordning. Man har fri, men man får betalt for fritiden mot at man kan rykke ut på et oppdrag på kort varsel og at man er tilgjengelig på telefon. Og siden man ikke kan ha egne regler for hver enkelt bruker og at 4 uker i utlandet kan komme i veien for både tiltak og behandling, må de jo ha en regel på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer man å gjøre alt mulig annet, men bare ikke jobbe så er det heller tvilsomt at personen skulle hatt aap i utgangspunktet. Klarer man ikke fulltid nei da søker man deltidsjobb. Men å drive å feste hver helg, trene flere dager i uken og henge rundt med venner det klarer dem..

Anonymkode: c3a40...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer man å gjøre alt mulig annet, men bare ikke jobbe så er det heller tvilsomt at personen skulle hatt aap i utgangspunktet. Klarer man ikke fulltid nei da søker man deltidsjobb. Men å drive å feste hver helg, trene flere dager i uken og henge rundt med venner det klarer dem..

Anonymkode: c3a40...120

Generalisering ? 

Anonymkode: e8a20...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Klarer man å gjøre alt mulig annet, men bare ikke jobbe så er det heller tvilsomt at personen skulle hatt aap i utgangspunktet. Klarer man ikke fulltid nei da søker man deltidsjobb. Men å drive å feste hver helg, trene flere dager i uken og henge rundt med venner det klarer dem..

Anonymkode: c3a40...120

Vet av erfaring at slike som deg er umulig å diskutere med. Som å prate til en vegg. Derfor orker jeg heller ikke å la meg provosere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...