Gå til innhold

Hva med oss som ikke dro på ferie til utlandet på arbeidsavklaringspenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Glitter skrev:

Vet av erfaring at slike som deg er umulig å diskutere med. Som å prate til en vegg. Derfor orker jeg heller ikke å la meg provosere. :)

Hun har et poeng.

Anonymkode: aa40f...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun har et poeng.

Anonymkode: aa40f...77c

Nei. For å gjøre ting og holde seg i aktivitet er avgjørende for å ikke bli sykere. Hvis jeg skal ha sjans til å komme meg ut i jobb så må jeg presse meg til å trene og til å av og til være sosial. Skulle jeg bare sittet inne så kan jeg garantere at jeg aldri vil bli frisk nok til å begynne å jobbe litt igjen. Med den logikken som AB kommer med så skal ingen prøve å kjempe for å bli friskere. Men skal heller bare sitte inne og bli enda sykere slik at det garantert ender med full uføretrygd. Det er ikke noe særlig verken for samfunnet eller den det gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Trine skrev:

Hvis du hadde vært i jobb, hadde du ikke bare kunnet dra noen dager til utlandet, uten å be om fri først. En på aap har krav på ferie, men som alle i arbeid, må dette avklares på forhånd. Man får godkjenning av saksbehandleren, så det tar ikke lang tid. Hvis man unngår å dra på ferie fordi man ikke gidder søke om å få fri, da er ikke ferien viktig nok. Man får penger mens man går på aap, arbeidsevnen skal vurderes. Det er jo logisk da at en ferie må avklares på forhånd. Man kan ikke plutselig bli borte i 4 uker, uten å melde ifra. Det må jo passe inn med ev behandling og arbeidsutprøving. Man kan ikke forvente å kunne ta ferie på kort varsel i en arbeidssituasjon, hvorfor skal det være noe lettere på aap?

Jeg hadde ingen rett på ferie når jeg gikk på aap. Tiltak hele året. Misunnet de som hadde ordinært arbeid og kunne ta ferie sammen med barna. Dette var snakk om ferie i norge. Fikk ferie en ukes tid på grunn av snill saksbehandler. Friske har krav om å ta 5 uker. 

Anonymkode: d98a7...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ingen rett på ferie når jeg gikk på aap. Tiltak hele året. Misunnet de som hadde ordinært arbeid og kunne ta ferie sammen med barna. Dette var snakk om ferie i norge. Fikk ferie en ukes tid på grunn av snill saksbehandler. Friske har krav om å ta 5 uker. 

Anonymkode: d98a7...689

Akkurat det er veldig merkelig. Friske tvinges til å ta ferie, folk med dårlig helse får ikke ta ferie.

Anonymkode: aa40f...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klarer man å gjøre alt mulig annet, men bare ikke jobbe så er det heller tvilsomt at personen skulle hatt aap i utgangspunktet. Klarer man ikke fulltid nei da søker man deltidsjobb. Men å drive å feste hver helg, trene flere dager i uken og henge rundt med venner det klarer dem..

Anonymkode: c3a40...120

Hvem er "dem"?🤔

Anonymkode: 0638e...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det er veldig merkelig. Friske tvinges til å ta ferie, folk med dårlig helse får ikke ta ferie.

Anonymkode: aa40f...77c

Hø, jeg kan ikke akkurat si at jeg tvinges til å ta ferie. Kjenner du noen som tvinges ? Når man er i full jobb vil jeg si det er nødvendig med ferie for å ikke få dårlig helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hø, jeg kan ikke akkurat si at jeg tvinges til å ta ferie. Kjenner du noen som tvinges ? Når man er i full jobb vil jeg si det er nødvendig med ferie for å ikke få dårlig helse.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/

Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker tar ut full ferie.

Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt.

Anonymkode: aa40f...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/

Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker tar ut full ferie.

Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt.

Anonymkode: aa40f...77c

Ja, det er bra og jeg tror det hører til sjeldenhetene at noen føler seg tvunget 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, det er bra og jeg tror det hører til sjeldenhetene at noen føler seg tvunget 🙂

Poenget er at folk med dårlig hele som er på NAV-tiltak IKKE har krav på ferie.

Anonymkode: aa40f...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Hø, jeg kan ikke akkurat si at jeg tvinges til å ta ferie. Kjenner du noen som tvinges ? Når man er i full jobb vil jeg si det er nødvendig med ferie for å ikke få dårlig helse.

Hvorfor er det ikke nødvendig for syke på tiltak med ferie da?

Anonymkode: d98a7...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ikke nødvendig for syke på tiltak med ferie da?

Anonymkode: d98a7...689

Går slike tiltak hele året uten pause? Jeg tror ikke poenget er at det er nødvendig for helsa å reise bort, men at det er nødvendig med noen uker fri fra jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, laban skrev:

Går slike tiltak hele året uten pause? Jeg tror ikke poenget er at det er nødvendig for helsa å reise bort, men at det er nødvendig med noen uker fri fra jobben. 

Ved kombinasjonen skole og praksis kan tiltak gå året rundt. Også syke mennesker med barna kan ha behov for å reise bort en stund.

Anonymkode: d98a7...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved kombinasjonen skole og praksis kan tiltak gå året rundt. Også syke mennesker med barna kan ha behov for å reise bort en stund.

Anonymkode: d98a7...689

Jeg betviler ikke behovet. Men retten / plikten til å ta ferie handler ikke om reiser, bare om pause fra jobb.

Mitt inntrykk er at veldig mye her i landet tar pause i juli, men jeg vet ingenting om hvordan tiltak organiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ikke nødvendig for syke på tiltak med ferie da?

Anonymkode: d98a7...689

Jeg har ikke sagt noe om at det ikke er nødvendig. Jeg har ikke kommentert på akkurat det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har ikke sagt noe om at det ikke er nødvendig. Jeg har ikke kommentert på akkurat det.

 

Regelverket mener det. Når jeg selv har opplevd å være i tiltak året rundt. ( jeg fikk en ukes pause) har jeg følgt med når nav har uttalt seg om tema. Og de sier klart at det finnes ingen rettigheter, men den syke er avhengig av at de har en saksbehandler som legger til rette. Men regelverket gjorde det vanskelig for saksbehandler å legge til rette så lenge det var tiltak. Flesteparten er i tiltak som har naturlige  pauser på sommeren. Men ikke alle.

Anonymkode: d98a7...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundrer meg er at folk som ikke har gått i men sko eller opplevd mitt møte med NAV skal på en måte fortelle meg hvordan jeg har opplevd det. 

Anonymkode: e8a20...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært enkelt å søke om å få beholde AAP når man reiser utenlands og jeg har fått det siden det ikke har gått utover tiltak. Disse ferieturene har jeg i hovedsak reist på for barna sin skyld og fordi jeg har blitt anbefalt det av behandlere. Jeg har hatt fri fra behandling/tiltak på sommeren i juli, jul og påske, behandlerne skal jo ha ferie de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som forundrer meg er at folk som ikke har gått i men sko eller opplevd mitt møte med NAV skal på en måte fortelle meg hvordan jeg har opplevd det. 

Anonymkode: e8a20...0f3

Det er vel heller ikke din konkrete OPPLEVELSE det diskuteres :) 

Anonymkode: c76aa...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2019 den 20.26, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ingen rett på ferie når jeg gikk på aap. Tiltak hele året. Misunnet de som hadde ordinært arbeid og kunne ta ferie sammen med barna. Dette var snakk om ferie i norge. Fikk ferie en ukes tid på grunn av snill saksbehandler. Friske har krav om å ta 5 uker. 

Anonymkode: d98a7...689

Det står ingenting hverken i loven eller på nav om at man ikke har rett til ferie når man går på aap. Det er ikke sikkert du får betalt for perioden du har ferie, men det er ikke det samme som at du ikke får ta ferie. Da jeg gikk på aap fikk jeg beskjed på nav at de godkjenner inntil 4 uker, altså like mye som det en vanlig arbeidstaker har krav på i henhold til lov om ferie. Går ferien ut over avtalt aktivitet, får du ikke betalt for perioden. Går den ikke utover avtalt aktivitet, vil du kunne få aap som normalt. Hvor smertefritt hele ferieplanleggingen blir, er nok avhengig av saksbehandleren man har. Men det står altså ingen steder at man ikke har rett til å ta ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regelverket mener det. Når jeg selv har opplevd å være i tiltak året rundt. ( jeg fikk en ukes pause) har jeg følgt med når nav har uttalt seg om tema. Og de sier klart at det finnes ingen rettigheter, men den syke er avhengig av at de har en saksbehandler som legger til rette. Men regelverket gjorde det vanskelig for saksbehandler å legge til rette så lenge det var tiltak. Flesteparten er i tiltak som har naturlige  pauser på sommeren. Men ikke alle.

Anonymkode: d98a7...689

Nå tror jeg du blander mellom rett til ferie og rett til betalt ferie. Det er ingenting en saksbehandler trenger å legge for at du skal kunne ta 4 uker ferie. Men du må kanskje klare deg uten aap i de fire ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...