Gå til innhold

Hva med oss som ikke dro på ferie til utlandet på arbeidsavklaringspenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg får heller ikke lønn når jeg tar ferie, så den delen kan jeg forstå.

Hvis det er sånn at noen stiller på jobb for AAP 52 uker i året minus helligdager så lurer jeg å om det må ha skjedd en feil. NAV kan ikke "avtale" seg bort fra ferieloven:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

"Enhver som utfører arbeid i annens tjeneste (arbeidstaker) har rett til ferie etter denne lov."

Legg merke til hvor vid definisjonen av arbeidstaker er. Man skulle tro hele poenget var å fange opp de på AAP og lignende.

Jeg tenker at man like gjerne kunne hatt krav på 5 ukers ferie med AAP-utbetaling. Det har man åpenbart ikke i dag. Det er et enklere enn å lage et feriepengesystem. Jeg regner med at få i praksis stiller på jobb (tiltak) mer enn 47 uker i året uansett, og at folk ofte får innvilget ferie med utbetaling hvis de søker. Derfor tenker jeg ordningen ville vært relativt "billig" for samfunnet. Man kunne ikke regnet med å bestemme selv når disse ukene skulle tas ut.

Jeg tror ikke at de som er i tiltak regnes som arbeidstakere, det er vel der noe av problemet ligger. 

Anonymkode: 42289...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen link, men vet hva jeg selv fikk beskjed om. Mulig reglene er endret, og mulig jeg kunne tatt fri uten inntekt. Men med 60 % lønn ville det uansett vært vanskelig. Jeg vil tro 60 % av inntekten er regnet ut fra inntekt etter feriepenger er trukket fra.

66% av pensjonsgivende inntekt, altså inkludert feriepenger. 

Anonymkode: aa40f...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

66% av pensjonsgivende inntekt, altså inkludert feriepenger. 

Anonymkode: aa40f...77c

Jeg er likevel glad jeg nå er i ordinært arbeid og har mulighet til å ta ferie med familien.

Anonymkode: d98a7...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

er noen utilgjengelig for tiltak så stanses all utbetaling av aap.

Anonymkode: c76aa...028

Ja, men den starter igjen når man er tilgjengelig. Altså, du kan avtale med NAV at du skal være utilgjengelig en periode mens du er på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil. Man må ikke søke om å dra på ferie eller til utlandet. 

Anonymkode: 7d4ec...e46

Du tar like mye feil 😅 Man trenger ikke lenger søke for å reise til et EU/EØS-land, men ellers må man søke dersom man ønsker å beholde aap mens man er borte.

https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/relatert-informasjon/fravaer-pa-grunn-av-sykdom-eller-ferie-aap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er likevel glad jeg nå er i ordinært arbeid og har mulighet til å ta ferie med familien.

Anonymkode: d98a7...689

Tror de aller fleste som er i ordinært arbeide er glade for at de er i stand til det, og ikke bare fordi de har mulighet til ferie med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Xtra skrev:

Tror de aller fleste som er i ordinært arbeide er glade for at de er i stand til det, og ikke bare fordi de har mulighet til ferie med familien.

Absolutt. Likevel var det vanskelig å være i tiltak nærmere to år uten annen fri enn helg, røde dager og ca en uke saksbehandleren klarte å legge til rette for på sommeren. Jeg ønsker å belyse denne siden av systemet også. Jeg ser det er mange som tror at alle på nav kun er i tiltak fra august til juni, og har en naturlig stopp på tiltak.

Anonymkode: d98a7...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2019 den 14.26, Kayia skrev:

Takk, men jeg håper jo at jeg kan spare dere for den oppgaven :) Visst leeeengter jeg etter ferie nå når sluttføring av året lager stress og masse overtid, men jeg er likevel glad jeg er frisk og kan jobbe!

Det er jeg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...