Gå til innhold

Hva med oss som ikke dro på ferie til utlandet på arbeidsavklaringspenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Trine skrev:

Æh, du la ved link, så man kunne jo bare gå inn og lese selv. Alle kan misforstå og veldig mange gjør det. Så du er vel bare menneske :) Men dagpenger er det som før het arbeidsledighetstrygd. Aap vet jeg ikke hva het før, omskoleringspenger + et par andre ting, tror jeg. Men egentlig aner jeg ikke.

Jeg tror ikke det er sånn at man ikke får ferie. Har man opphold mellom to tiltak, kan man ta ferie uten å miste aap. Man må bare avklare med saksbehandler. Er man i tiltak, kan man ta ferie uten aap. Nav der jeg bor, sa man kunne ta 4-5 uker ferie i året, uten at det var noe problem. I juni har man skattefri utbetaling, siden man ikke får feriepenger. Det dekker så klart ikke 4 uker ferie, men det dekker ihvertfall et par uker. Problemet er vel at det ikke er en lov som sier man har krav på ferie, og noen saksbehandlere kan sikkert være litt vrange. Men når det står at dersom man tar ferie som går ut over planlagt aktivitet, får man ikke aap i den perioden, må vel det tolkes som at man kan ta ferie. Man får bare ikke penger da.

Det er mange som ikke har fri mellom ulike tiltak fordi de overføres rett til det neste. "Er man i tiltak, kan man ta ferie uten aap" - eh, nei, det var det jeg skrev et langt innlegg om for å forklare at folk ikke kan det ved alle tiltaksbedrifter, fordi bedriftene har avtale med NAV om at de som er i tiltak skal være i tiltak hele tiden fordi bedriften får betalt av NAV for å ha de i tiltak. Det var dette NAV strammet inn på og ble strenge på i forhold til tiltaksbedriftene. 

Anonymkode: 42289...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.12.2019 den 11.51, cathlin skrev:

Hehe. Vi skal nok veilede deg hvis du skulle være så uheldig å havne i uføre😎🙂

Takk, men jeg håper jo at jeg kan spare dere for den oppgaven :) Visst leeeengter jeg etter ferie nå når sluttføring av året lager stress og masse overtid, men jeg er likevel glad jeg er frisk og kan jobbe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som ikke har fri mellom ulike tiltak fordi de overføres rett til det neste. "Er man i tiltak, kan man ta ferie uten aap" - eh, nei, det var det jeg skrev et langt innlegg om for å forklare at folk ikke kan det ved alle tiltaksbedrifter, fordi bedriftene har avtale med NAV om at de som er i tiltak skal være i tiltak hele tiden fordi bedriften får betalt av NAV for å ha de i tiltak. Det var dette NAV strammet inn på og ble strenge på i forhold til tiltaksbedriftene. 

Anonymkode: 42289...dce

Jeg kan null og niks om dette, men blir skeptisk til det du skriver. Det er litt for ille til å være sant, om du skjønner. Det ender vel med at jeg må krype til korset som @Kayia, men klarer ikke å dy meg.

Som lønnsmottaker har har jeg ikke lønn i ferien. Jeg må leve av feriepenger som er trukket fra lønnen de andre månedene. Sånn sett er det helt logisk at man heller ikke får AAP når man tar ferie. På NAV sin side står det bare at man ikke har rett på AAP når man tar ferie, men at man kan søke om å få AAP allikevel så lenge ferien ikke kommer i veien for aktivitetene. Rett og rimelig, spør du meg.

Det du sier er noe annet, memlig at man ikke har rett på ulønnet ferie  og at man man blir tvunget til å gå på jobb 5 dager i uka i 52 uker minus helligdager. Ferieloven omfatter i utgangspunktet alle som utfører arbeid for andre og den sier at alle skal ha 25 dager (ulønnet) ferie. Hva gjør at den ikke gjelder for AAP? Hvis noen har vedtatt at AAP skal holdes utenfor, så er det ganske hårreisende, som du også er inne på.

Det er så spesielt at jeg er interessert i å se en link til disse reglene. Jeg finner det ikke ved å google.

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 16.31, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som har opphold mellom to tiltak. På 60 % inntekt er det heller ikke alle som har råd til å ta fri uten betaling eller feriepenger. 

Anonymkode: d98a7...689

66%, uten at det hjelper veldig mye. Men det er fortsatt skattefri utbetaling i juni, nettopp for at man skal kunne ta litt ferie. Men hvis du får legen til å skrive at du trenger litt ferie etter å ha jobbet fulltid i tiltak x antall måneder, så er jo ferie også en aktivitet på veien tilbake i jobb, så kanskje du får betalt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som ikke har fri mellom ulike tiltak fordi de overføres rett til det neste. "Er man i tiltak, kan man ta ferie uten aap" - eh, nei, det var det jeg skrev et langt innlegg om for å forklare at folk ikke kan det ved alle tiltaksbedrifter, fordi bedriftene har avtale med NAV om at de som er i tiltak skal være i tiltak hele tiden fordi bedriften får betalt av NAV for å ha de i tiltak. Det var dette NAV strammet inn på og ble strenge på i forhold til tiltaksbedriftene. 

Anonymkode: 42289...dce

Men NAV skriver jo selv at dersom man tar fri fra avtalt aktivitet, får man ikke aap i den perioden. Hadde man ikke hatt lov til å ta fri, hadde de skrevet det.

Du må nesten linke til de påstandene dine og spesielt den nye regelen, for nå har jeg googlet mye og jeg finner ikke en dritt om det. Det eneste jeg finner er at nav skal godkjenne utenlandsopphold. Det står ingenting et eneste sted om at folk på aap ikke kan ta ferie. Det det derimot står er at man ikke har rett på aap dersom man tar ferie når man er i en avtalt aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg kan null og niks om dette, men blir skeptisk til det du skriver. Det er litt for ille til å være sant, om du skjønner. Det ender vel med at jeg må krype til korset som @Kayia, men klarer ikke å dy meg.

Som lønnsmottaker har har jeg ikke lønn i ferien. Jeg må leve av feriepenger som er trukket fra lønnen de andre månedene. Sånn sett er det helt logisk at man heller ikke får AAP når man tar ferie. På NAV sin side står det bare at man ikke har rett på AAP når man tar ferie, men at man kan søke om å få AAP allikevel så lenge ferien ikke kommer i veien for aktivitetene. Rett og rimelig, spør du meg.

Det du sier er noe annet, memlig at man ikke har rett på ulønnet ferie  og at man man blir tvunget til å gå på jobb 5 dager i uka i 52 uker minus helligdager. Ferieloven omfatter i utgangspunktet alle som utfører arbeid for andre og den sier at alle skal ha 25 dager (ulønnet) ferie. Hva gjør at den ikke gjelder for AAP? Hvis noen har vedtatt at AAP skal holdes utenfor, så er det ganske hårreisende, som du også er inne på.

Det er så spesielt at jeg er interessert i å se en link til disse reglene. Jeg finner det ikke ved å google.

Tror egentlig ikke du må krype til noe kors for jeg har gransket internett og finner ikke noe annet enn det du har funnet. Man har ikke rett på feriepenger når man er arbeidsløs, står det. Er man på aap, er man arbeidsløs. Men som jeg har skrevet flere ganger i denne tråden, mottar man aap får man skattefri utbetaling i juni. Forklaringen jeg har fått på det, er fordi man ikke får feriepenger. Det er altså en slags kompensasjon. Og hvorfor skal de kompensere for feriepenger dersom man ikke kan ta ferie mens man går på aap.

Det står ikke på NAV (med mindre det er et rundskriv jeg ikke har fått med meg) og det står ikke i folketrygdeloven at de på aap ikke har krav på ferie. Det står ikke at man har krav på ferie heller, men med så mange ulike situasjoner som de på aap er i, er det vel vanskelig å sette en absolutt regel på hvor mye ferie man kan ta. Er du på tiltak i 3 mnd, blir det for dumt å kunne ta 4 uker ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg kan null og niks om dette, men blir skeptisk til det du skriver. Det er litt for ille til å være sant, om du skjønner. Det ender vel med at jeg må krype til korset som @Kayia, men klarer ikke å dy meg.

Som lønnsmottaker har har jeg ikke lønn i ferien. Jeg må leve av feriepenger som er trukket fra lønnen de andre månedene. Sånn sett er det helt logisk at man heller ikke får AAP når man tar ferie. På NAV sin side står det bare at man ikke har rett på AAP når man tar ferie, men at man kan søke om å få AAP allikevel så lenge ferien ikke kommer i veien for aktivitetene. Rett og rimelig, spør du meg.

Det du sier er noe annet, memlig at man ikke har rett på ulønnet ferie  og at man man blir tvunget til å gå på jobb 5 dager i uka i 52 uker minus helligdager. Ferieloven omfatter i utgangspunktet alle som utfører arbeid for andre og den sier at alle skal ha 25 dager (ulønnet) ferie. Hva gjør at den ikke gjelder for AAP? Hvis noen har vedtatt at AAP skal holdes utenfor, så er det ganske hårreisende, som du også er inne på.

Det er så spesielt at jeg er interessert i å se en link til disse reglene. Jeg finner det ikke ved å google.

Det er ille ja, og burde ikke vært lov.

Du skriver: "på NAV sin side står det bare at man ikke har rett på AAP når man tar ferie, men at man kan søke om å få AAP allikevel så lenge ferien ikke kommer i veien for aktivitetene". Aktiviteten er å være i tiltak, som er hele tiden. Det er vanlig at et tiltak overlapper det neste.

Poenget er at man ikke har krav på ferie i det hele tatt, ikke om man kan ta ferie med eller uten AAP i den perioden. Det har vel med at hver tiltaksperiode ofte varer noen måneder, man er ikke egentlig vanlig ansatt i bedriften med de arbeidsbetingelsene som er der. Det er vanlig å bli overført rett til neste tiltak.

Jeg har ikke sagt noe om at de som er i tiltak jobber 100%, mange jobber under 50%.

Det er en person til her i denne tråden som skriver at h*n ikke får ferie.

Jeg finner dessverre heller ikke reglene på nettet, men det betyr ikke at det ikke stemmer. Det er avtalen NAV har med tiltaksbedriftene, ikke sikkert de ligger åpent så alle har tilgang til å se dem, men man kan sikkert få tak i dem hvis man spør NAV eller dere kan kontakte tiltaksbedrifter og høre med dem. 

Tiltaksbedriftene har avtale med og får betalt av NAV for å ha folk i tiltak, og da skal folk være i tiltak de periodene, ikke ute i ferie. Det er som sagt dette det er strammet inn på. 

Jeg har erfaring med en stor tiltaksbedrift med flere ansatte som jobber som veiledere, og har fått vite om denne innstrammingen flere ganger fra flere personer, veiledere og folk i tiltak. Det er ikke slik at jeg har misforstått én gang.

Det hadde faktisk vært veldig bra om en journalist eller jurist undersøkte regelverket ordentlig, om dette er lov. 

Anonymkode: 42289...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Trine skrev:

66%, uten at det hjelper veldig mye. Men det er fortsatt skattefri utbetaling i juni, nettopp for at man skal kunne ta litt ferie. Men hvis du får legen til å skrive at du trenger litt ferie etter å ha jobbet fulltid i tiltak x antall måneder, så er jo ferie også en aktivitet på veien tilbake i jobb, så kanskje du får betalt likevel.

En ferie behøver jo ikke å bety utlandet da... man kan helt fint feriere i eget land, på campingplass eller hjemme liksom.

Anonymkode: c3a40...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke man skal få erstatning for att man kunne kanskje ha reist på ferie. Ei heller hvis man feilaktig har søkt og fått avslag. 

 

Det er dumt hvis man fikk avslag, men å få erstatning for det, er kanskje å dra det litt langt? Da har jeg nok mer forståelse for de som dro og fikk fengsel.

Anonymkode: 73d59...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ille ja, og burde ikke vært lov.

Du skriver: "på NAV sin side står det bare at man ikke har rett på AAP når man tar ferie, men at man kan søke om å få AAP allikevel så lenge ferien ikke kommer i veien for aktivitetene". Aktiviteten er å være i tiltak, som er hele tiden. Det er vanlig at et tiltak overlapper det neste.

Poenget er at man ikke har krav på ferie i det hele tatt, ikke om man kan ta ferie med eller uten AAP i den perioden. Det har vel med at hver tiltaksperiode ofte varer noen måneder, man er ikke egentlig vanlig ansatt i bedriften med de arbeidsbetingelsene som er der. Det er vanlig å bli overført rett til neste tiltak.

Jeg har ikke sagt noe om at de som er i tiltak jobber 100%, mange jobber under 50%.

Det er en person til her i denne tråden som skriver at h*n ikke får ferie.

Jeg finner dessverre heller ikke reglene på nettet, men det betyr ikke at det ikke stemmer. Det er avtalen NAV har med tiltaksbedriftene, ikke sikkert de ligger åpent så alle har tilgang til å se dem, men man kan sikkert få tak i dem hvis man spør NAV eller dere kan kontakte tiltaksbedrifter og høre med dem. 

Tiltaksbedriftene har avtale med og får betalt av NAV for å ha folk i tiltak, og da skal folk være i tiltak de periodene, ikke ute i ferie. Det er som sagt dette det er strammet inn på. 

Jeg har erfaring med en stor tiltaksbedrift med flere ansatte som jobber som veiledere, og har fått vite om denne innstrammingen flere ganger fra flere personer, veiledere og folk i tiltak. Det er ikke slik at jeg har misforstått én gang.

Det hadde faktisk vært veldig bra om en journalist eller jurist undersøkte regelverket ordentlig, om dette er lov. 

Anonymkode: 42289...dce

Du kan ta ferie på AAP, men har ikke rett få feriepenger. 

Anonymkode: aa40f...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg kan null og niks om dette, men blir skeptisk til det du skriver. Det er litt for ille til å være sant, om du skjønner. Det ender vel med at jeg må krype til korset som @Kayia, men klarer ikke å dy meg.

Som lønnsmottaker har har jeg ikke lønn i ferien. Jeg må leve av feriepenger som er trukket fra lønnen de andre månedene. Sånn sett er det helt logisk at man heller ikke får AAP når man tar ferie. På NAV sin side står det bare at man ikke har rett på AAP når man tar ferie, men at man kan søke om å få AAP allikevel så lenge ferien ikke kommer i veien for aktivitetene. Rett og rimelig, spør du meg.

Det du sier er noe annet, memlig at man ikke har rett på ulønnet ferie  og at man man blir tvunget til å gå på jobb 5 dager i uka i 52 uker minus helligdager. Ferieloven omfatter i utgangspunktet alle som utfører arbeid for andre og den sier at alle skal ha 25 dager (ulønnet) ferie. Hva gjør at den ikke gjelder for AAP? Hvis noen har vedtatt at AAP skal holdes utenfor, så er det ganske hårreisende, som du også er inne på.

Det er så spesielt at jeg er interessert i å se en link til disse reglene. Jeg finner det ikke ved å google.

Jeg har ingen link, men vet hva jeg selv fikk beskjed om. Mulig reglene er endret, og mulig jeg kunne tatt fri uten inntekt. Men med 60 % lønn ville det uansett vært vanskelig. Jeg vil tro 60 % av inntekten er regnet ut fra inntekt etter feriepenger er trukket fra. Men det vet jeg ikke. Uansett opplevde jeg det tøft når andre fikk ta seg ferie. Nå er jeg heldig å får være i ordinært arbeid med normale rettigheter.

Anonymkode: d98a7...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ferie behøver jo ikke å bety utlandet da... man kan helt fint feriere i eget land, på campingplass eller hjemme liksom.

Anonymkode: c3a40...120

Ja, men du får ikke noe mer betalt om du ferierer i Norge så lenge ferien går utover planlagt aktivitet. Greia med utlandet er at når du mottar aap skal du være tilgjengelig for NAV. Om du ikke er i tiltak, kan du jo reise rundt i Norge og forsatt kunne møte opp på kort varsel. Derfor får du fortsatt aap på ferie i Norge, så lenge ferien ikke berører planlagt aktivitet. Sitter du i Pakistan, er det ikke bare å møte opp på kort varsel. Du er derfor utilgjengelig for NAV og skal ikke ha aap for de dagene du er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen link, men vet hva jeg selv fikk beskjed om. Mulig reglene er endret, og mulig jeg kunne tatt fri uten inntekt. Men med 60 % lønn ville det uansett vært vanskelig. Jeg vil tro 60 % av inntekten er regnet ut fra inntekt etter feriepenger er trukket fra. Men det vet jeg ikke. Uansett opplevde jeg det tøft når andre fikk ta seg ferie. Nå er jeg heldig å får være i ordinært arbeid med normale rettigheter.

Anonymkode: d98a7...689

66% og skattefri utbetaling i juni. Selvfølgelig er feriepengene med i beregningen. De regner med brutto inntekt, feriepenger er en del av den inntekten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ille ja, og burde ikke vært lov.

Du skriver: "på NAV sin side står det bare at man ikke har rett på AAP når man tar ferie, men at man kan søke om å få AAP allikevel så lenge ferien ikke kommer i veien for aktivitetene". Aktiviteten er å være i tiltak, som er hele tiden. Det er vanlig at et tiltak overlapper det neste.

Poenget er at man ikke har krav på ferie i det hele tatt, ikke om man kan ta ferie med eller uten AAP i den perioden. Det har vel med at hver tiltaksperiode ofte varer noen måneder, man er ikke egentlig vanlig ansatt i bedriften med de arbeidsbetingelsene som er der. Det er vanlig å bli overført rett til neste tiltak.

Jeg har ikke sagt noe om at de som er i tiltak jobber 100%, mange jobber under 50%.

Det er en person til her i denne tråden som skriver at h*n ikke får ferie.

Jeg finner dessverre heller ikke reglene på nettet, men det betyr ikke at det ikke stemmer. Det er avtalen NAV har med tiltaksbedriftene, ikke sikkert de ligger åpent så alle har tilgang til å se dem, men man kan sikkert få tak i dem hvis man spør NAV eller dere kan kontakte tiltaksbedrifter og høre med dem. 

Tiltaksbedriftene har avtale med og får betalt av NAV for å ha folk i tiltak, og da skal folk være i tiltak de periodene, ikke ute i ferie. Det er som sagt dette det er strammet inn på. 

Jeg har erfaring med en stor tiltaksbedrift med flere ansatte som jobber som veiledere, og har fått vite om denne innstrammingen flere ganger fra flere personer, veiledere og folk i tiltak. Det er ikke slik at jeg har misforstått én gang.

Det hadde faktisk vært veldig bra om en journalist eller jurist undersøkte regelverket ordentlig, om dette er lov. 

Anonymkode: 42289...dce

Ut ifra det NAV skriver selv, kan man ta så mye ferie man vil, man får bare ikke betalt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trine skrev:

Ut ifra det NAV skriver selv, kan man ta så mye ferie man vil, man får bare ikke betalt for det.

Tror du virkelig folk kan ta så mye ferie de vil når de går på AAP 

Anonymkode: 42289...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig folk kan ta så mye ferie de vil når de går på AAP 

Anonymkode: 42289...dce

Nei, det kommer nok til et punkt hvor NAV mener du har så mye ferie at aap ikke lenger er aktuelt. Poenget er at det hverken står på nav sine sider, eller i lov om folketrygd, at man ikke kan ta ferie når man mottar aap. Det hadde vært ekstremt mye støy i media dersom folk ikke fikk ta ferie mens de var i tiltak. Og samme hva jeg googler, kommer det ikke opp en eneste sak om at man ikke får ta ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig folk kan ta så mye ferie de vil når de går på AAP 

Anonymkode: 42289...dce

er noen utilgjengelig for tiltak så stanses all utbetaling av aap.

Anonymkode: c76aa...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2019 den 18.18, Trine skrev:

Hvordan kan man vite at det ikke ødelegger for aktivitetsplanen? Det tok under 4 uker fra vi avtalte aktivitet og til jeg begynte i tiltak. Vi hadde også mer enn ett møte i året. Nei, man er ikke ledig på samme måte, men likheten mellom folk som går på aap og folk i jobb, er at begge får betalt for det. Om det er et krav om tilgjengelighet og at utenlandsreiser skal avtales på forhånd, så er det jo bare å avtale på forhånd. Det blir jo som å ha en jobb med vaktordning. Man har fri, men man får betalt for fritiden mot at man kan rykke ut på et oppdrag på kort varsel og at man er tilgjengelig på telefon. Og siden man ikke kan ha egne regler for hver enkelt bruker og at 4 uker i utlandet kan komme i veien for både tiltak og behandling, må de jo ha en regel på dette.

Du tar feil. Man må ikke søke om å dra på ferie eller til utlandet. 

Anonymkode: 7d4ec...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2019 den 18.31, AnonymBruker skrev:

Klarer man å gjøre alt mulig annet, men bare ikke jobbe så er det heller tvilsomt at personen skulle hatt aap i utgangspunktet. Klarer man ikke fulltid nei da søker man deltidsjobb. Men å drive å feste hver helg, trene flere dager i uken og henge rundt med venner det klarer dem..

Anonymkode: c3a40...120

Det er høye krav til arbeidstakere i dag og sterk konkurranse om alle jobber. Har man hull i cven eller helseutfordringer er det vanskelig å få jobb. Det er lett å falle ut og vanskelig å komme inn igjen. Fordømmende menneske!

Anonymkode: 7d4ec...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

er noen utilgjengelig for tiltak så stanses all utbetaling av aap.

Anonymkode: c76aa...028

Jeg får heller ikke lønn når jeg tar ferie, så den delen kan jeg forstå.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ille ja, og burde ikke vært lov.

Du skriver: "på NAV sin side står det bare at man ikke har rett på AAP når man tar ferie, men at man kan søke om å få AAP allikevel så lenge ferien ikke kommer i veien for aktivitetene". Aktiviteten er å være i tiltak, som er hele tiden. Det er vanlig at et tiltak overlapper det neste.

Poenget er at man ikke har krav på ferie i det hele tatt, ikke om man kan ta ferie med eller uten AAP i den perioden. Det har vel med at hver tiltaksperiode ofte varer noen måneder, man er ikke egentlig vanlig ansatt i bedriften med de arbeidsbetingelsene som er der. Det er vanlig å bli overført rett til neste tiltak.

Jeg har ikke sagt noe om at de som er i tiltak jobber 100%, mange jobber under 50%.

Det er en person til her i denne tråden som skriver at h*n ikke får ferie.

Jeg finner dessverre heller ikke reglene på nettet, men det betyr ikke at det ikke stemmer. Det er avtalen NAV har med tiltaksbedriftene, ikke sikkert de ligger åpent så alle har tilgang til å se dem, men man kan sikkert få tak i dem hvis man spør NAV eller dere kan kontakte tiltaksbedrifter og høre med dem. 

Tiltaksbedriftene har avtale med og får betalt av NAV for å ha folk i tiltak, og da skal folk være i tiltak de periodene, ikke ute i ferie. Det er som sagt dette det er strammet inn på. 

Jeg har erfaring med en stor tiltaksbedrift med flere ansatte som jobber som veiledere, og har fått vite om denne innstrammingen flere ganger fra flere personer, veiledere og folk i tiltak. Det er ikke slik at jeg har misforstått én gang.

Det hadde faktisk vært veldig bra om en journalist eller jurist undersøkte regelverket ordentlig, om dette er lov. 

Anonymkode: 42289...dce

Hvis det er sånn at noen stiller på jobb for AAP 52 uker i året minus helligdager så lurer jeg å om det må ha skjedd en feil. NAV kan ikke "avtale" seg bort fra ferieloven:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

"Enhver som utfører arbeid i annens tjeneste (arbeidstaker) har rett til ferie etter denne lov."

Legg merke til hvor vid definisjonen av arbeidstaker er. Man skulle tro hele poenget var å fange opp de på AAP og lignende.

Jeg tenker at man like gjerne kunne hatt krav på 5 ukers ferie med AAP-utbetaling. Det har man åpenbart ikke i dag. Det er et enklere enn å lage et feriepengesystem. Jeg regner med at få i praksis stiller på jobb (tiltak) mer enn 47 uker i året uansett, og at folk ofte får innvilget ferie med utbetaling hvis de søker. Derfor tenker jeg ordningen ville vært relativt "billig" for samfunnet. Man kunne ikke regnet med å bestemme selv når disse ukene skulle tas ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...