Gå til innhold

Å tilfeldigvis møte på behandleren ute flaut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det hendt at du har møtt på behandleren din ute f.eks på kjøpesenteret, treningsenteret eller på byen samme kveld eller dagen etter du hadde samtale? Syns du det er litt flaut at behandleren ser at du er ute å "har et liv" når du samme dag satt å grein over depresjonen og selvmordstanker eller at du hadde så mye angst og var ensom og isolert?

Anonymkode: ce218...d4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har jeg, og jeg fikk streng beskjed neste gang om at det ikke er LOV Å hilse på hverandre utenfor timen.

Skrevet
Akkurat nå, Hodestups skrev:

Ja, det har jeg, og jeg fikk streng beskjed neste gang om at det ikke er LOV Å hilse på hverandre utenfor timen.

At behandler ikke hadde lov eller at du ikke hadde lov?

Skrevet

Ja, det er pinlig.

Anonymkode: a23f9...301

Skrevet
4 minutter siden, frosken skrev:

Ingen har lov.

Det for å ivareta taushetsplikt. Tror den regelen gjelder alle psykologer og pasienter. Det er bare ikke alle som opplyser om det

Skrevet
5 minutter siden, Hodestups skrev:

Ingen har lov.

Det for å ivareta taushetsplikt. Tror den regelen gjelder alle psykologer og pasienter. Det er bare ikke alle som opplyser om det

De har taushetsplikt, ikke du. Du har lov å hilse, men det kan være greit å være bevisst at om man velger å hilse på behandleren ute i det offentlige kan andre som ser det komme til å spørre hvordan dere kjenner hverandre. 

Skrevet
7 minutter siden, Hodestups skrev:

Ingen har lov.

Det er feil. Det er lov å hilse på pasienten sitt initiativ. 

Skrevet
17 minutter siden, Hodestups skrev:

Ingen har lov.

Jeg har venner i helsevesenet som sier at de hilser kun når pasienten hilser først.

Skrevet

Ja, det har skjedd, og det var overraskende pinlig. Rar greie, i grunn, men ganske vanlig  har jeg inntrykk av. 

Anonymkode: 13408...1d4

Skrevet

Jo jeg/de har hilst. Møtte en tidligere behandler jeg var svært knyttet til og hvor vår relasjon ble tettere enn en relasjon bør være så ledelsen grep inn. Han kom bort til meg og vi pratet sammen. Det synes jeg var hyggelig. 

Men generelt sett synes jeg det er ubehagelig for jeg ønsker å si hei, men så vet jeg ikke hva behandleren mener om det. 

Skrevet

Har møtt en tidligere psykolog flere ganger på forskjellige steder i byen. Vi har hilst på hverandre og pratet sammen. Synes det  er helt greit. Men har aldri møtt en behandler rett etter time. 

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du det er litt flaut at behandleren ser at du er ute å "har et liv" når du samme dag satt å grein over depresjonen og selvmordstanker eller at du hadde så mye angst og var ensom og isolert?

Nei? Hadde jeg f.eks gått til treningsstudio etter en vanskelig time og ikke møtt behandler hadde jeg likevel vært ærlig om det neste time. Det kunne blant annet betyr at sinnstemning/følelser kan svinge eller at jeg har prøvd å gjøre noe konstruktivt.

Skrevet

45 minutter siden, Hodestups skrev:

Ingen har lov.

Ingen kan nekte deg å hilse.

Skrevet
41 minutter siden, Maiaia skrev:

De har taushetsplikt, ikke du. Du har lov å hilse, men det kan være greit å være bevisst at om man velger å hilse på behandleren ute i det offentlige kan andre som ser det komme til å spørre hvordan dere kjenner hverandre. 

Nei, jeg har visst ikke det.

Skrevet
3 minutter siden, frosken skrev:

Ingen kan nekte deg å hilse.

jo.

Skrevet
1 time siden, Hodestups skrev:

1 time siden, frosken skrev:

Kan dere ikke prøve å holde dere til tema eller lage deres egen tråd? Denne tråden handlet ikke om hvorvidt det var lov å håndhilse eller ikke, men om det var flaut å bli sett ute av behandleren.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke prøve å holde dere til tema eller lage deres egen tråd? Denne tråden handlet ikke om hvorvidt det var lov å håndhilse eller ikke, men om det var flaut å bli sett ute av behandleren.

Det er ikke snakk om håndhilsing. Alo? 

Skrevet

Jeg jobber som renholdsoperatør på en psykiatrisk klinikk. Alle som jobber der har taushetsplikt, også vi. Vi får ikke lov til å hilse på pasientene når vi møter dem utenfor sykehuset - men vi har lov til å hilse i de tilfeller pasienten(e) hilser på oss først. Det inkluderer kommunikasjon. 

Jeg gikk for øvrig selv i behandling i ett år der. Det var flaut å treffe min tidlgere behandler i jobbsammenheng, men det gikk over etter en stund. Jeg møter for øvrig også andre som jobber i helsevesenet som går i behandling der. 

Behandlere er profesjonelle, og taushetsplikten er kjempestreng for oss alle. 

Anonymkode: f0f09...e11

Skrevet

Tillegg: om jeg møter folk jeg kjenner selv så har jeg ikke lov å hilse før de hilser selv. Hilser de ikke kan jeg heller ikke snakke med dem. 

Anonymkode: f0f09...e11

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har det hendt at du har møtt på behandleren din ute f.eks på kjøpesenteret, treningsenteret eller på byen samme kveld eller dagen etter du hadde samtale? Syns du det er litt flaut at behandleren ser at du er ute å "har et liv" når du samme dag satt å grein over depresjonen og selvmordstanker eller at du hadde så mye angst og var ensom og isolert?

Jeg tror at terapeuten din ser bare positivt på at du har et liv utenom terapien. Selv om du har det tungt og vanskelig og strever med f.eks. depresjon eller angst (eller hva du måtte streve med), er jo den klare anbefalingen at man skal forsøke å opprettholde en normal hverdag med hverdagslige aktiviteter. Det er et sunnhetstegn og et tegn på at man forsøker å gjøre noe med sin egen situasjon og sitt eget liv. Blir du klandret for dette, er det noe grunnleggende galt etter min mening.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp det som er sjarmen med et diskusjonsforum - at det oppstår litt sidespor i en tråd :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...