Gå til innhold

Langrennski - Frosken, Elextra eller andre.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Klassisk med litt skøyting innimellom. 

Svarte jeg på det du lurte på ?

 

Da ville jeg kjøpt klassisk ski hvis det ikke er mye skøyting, evt. turski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Hvordan skal jeg klare å velge ut riktig ski her ? Erfaringen fra de butikkene jeg har vært på ( av de som måler tyngden på skiene)  er at selv om lengden stemmer og vekta sånn noenlunde i forhold til det som er oppgitt på skiene, så var de skiene de hadde på lager likevel litt for tunge etter måling. Da blir det vanskelig å bare velge ut et par ski på nettet. 

 

Det skal ikke være lett.

Anonymkode: 0a056...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, Fionys skrev:

Da ville jeg kjøpt klassisk ski hvis det ikke er mye skøyting, evt. turski.

Ja, det er ikke aktuelt med skøyteski 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 timer siden, Fionys skrev:

Lette turski er kanskje det beste alternativet :)

Jeg vet hva jeg vil.ha. Det er ikke det jeg lurer på 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg vet hva jeg vil.ha. Det er ikke det jeg lurer på 😀

Jeg ville ikke kjøpt turski til en som liker å gå fort, men jeg er litt miljøskadd.  For meg er felleski et par jeg har i tillegg til smøreski, tror aldri jeg ville valgt bare felleski. I minusgrader er smøreski best. Det er også en fordel at unge mennesker lærer seg å smøre ski;  med bare felleski vil man jo knapt vite hva skismurning er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, XbellaX skrev:

Hva slags tråd er dette du har rotet deg inn i? Du skal heller bli med meg å ta et glass vin du, vi er litt mer sånn "bypåske- personer".

Kan gjøre begge deler. Jeg er en hybrid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan finne gode ski innen de fleste skimerker, men det gjelds å finne noen som passer til deg; de må være tilpasset din høyde, vekt og ferdighetsnivå. I de gode sportsbutikken er de flinke til å hjelpe deg å velge, jeg er mer skeptisk til de store kjedene. Selv har jeg bestandig vært fornøyd med Fischer, og føler dette merke som sikrest. Har også et par bra Salomon og felleskiene mine er Rossignol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, XbellaX skrev:

Hva slags tråd er dette du har rotet deg inn i? Du skal heller bli med meg å ta et glass vin du, vi er litt mer sånn "bypåske- personer".

😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg vet hva jeg vil.ha. Det er ikke det jeg lurer på 😀

Var litt trøtt og leste litt for i går, men ja det er nesten umulig å få tak i classic smøreski. Har du prøvd å se på internett hvilke ski som kan være et alternativ til disse Madshus skiene, det kan være greit før du begynner å lete i butikker. Kanskje Rossignol eller Fischer har noe tilsvarende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, cathlin skrev:

Takk. Der står testvinner fra 2017. Der har ikke skjedd noe nytt her siden den gang?

Det kan godt hende:-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, frosken skrev:

Mange fine ski der, og om man går i butikkene i disse dager har man mulighet for å gjøre varp på eldre modeller. Jeg er kresen på ski, men har knapt noen ganger kjøpt årets modell og til full pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Xtra skrev:

Jeg ville ikke kjøpt turski til en som liker å gå fort, men jeg er litt miljøskadd.  For meg er felleski et par jeg har i tillegg til smøreski, tror aldri jeg ville valgt bare felleski. I minusgrader er smøreski best. Det er også en fordel at unge mennesker lærer seg å smøre ski;  med bare felleski vil man jo knapt vite hva skismurning er.

Hvorfor er det en fordel å kunne smøre ski? Jeg har aldri klart å lære meg det der - altså å kline på smurning i forhold til temperatur klarer jeg jo, men når det kommer til glider og alt mulig sånt så faller jeg av lasset. Nå har jeg kjøpt et par felleski, fjorårsmodell, egentlig kostet bare skiene 3699,-, fikk dem for 2200,- med bindinger. :) Men jeg er på ingen måte noen super-skiløper heller og er bare lykkelig over å slippe å smøre. Er det veldig kaldt går jeg ikke på ski rett og slett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvorfor er det en fordel å kunne smøre ski? Jeg har aldri klart å lære meg det der - altså å kline på smurning i forhold til temperatur klarer jeg jo, men når det kommer til glider og alt mulig sånt så faller jeg av lasset. Nå har jeg kjøpt et par felleski, fjorårsmodell, egentlig kostet bare skiene 3699,-, fikk dem for 2200,- med bindinger. :) Men jeg er på ingen måte noen super-skiløper heller og er bare lykkelig over å slippe å smøre. Er det veldig kaldt går jeg ikke på ski rett og slett..

Det øker skigleden å ha god glid og så generelt så gode ski som mulig.  Om en bare er "påskeskiløper" og ikke går langrennsteknikk, spiller det sikkert mindre rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Mange fine ski der, og om man går i butikkene i disse dager har man mulighet for å gjøre varp på eldre modeller. Jeg er kresen på ski, men har knapt noen ganger kjøpt årets modell og til full pris.

Jeg har heller ikke pleid å kjøpe årets modell. Felleskiene mine ble til på den måten at jeg tok med yndlingsskiene mine til Oslo sportslager og sa at jeg ønsket meg felleski som var like gode som de skiene jeg hadde. Dermed foreslo de å få Fisher til å sette feller på en nyere variant av skiene jeg hadde, noe som har fungert veldig bra. Jeg har aldri vært noen eliteløper i langrenn, jeg er bare veldig glad i å gå på ski og har fått hjelp til å finne ski - og støvler - som passer til mine behov. Det eneste som er litt upraktisk, er at jeg har salomonbindinger på alle skiene mine - og nå produseres det ikke støvler til den typen bindinger lenger. Så om et år eller noe sånt, så må jeg skifte bindinger på alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Xtra skrev:

Det øker skigleden å ha god glid og så generelt så gode ski som mulig.  Om en bare er "påskeskiløper" og ikke går langrennsteknikk, spiller det sikkert mindre rolle.

Jeg tror det aller viktigste for å få økt skiglede, er å ha godt feste slik at man slipper glippetak. Glid er også gøy, men jeg kan leve med litt dårligere glid så lenge jeg slipper glippetakene. Derfor tror jeg også at felleski kan være en god løsning for folk som ikke er så opptatt av å gå på ski, for de har ofte også liten erfaring med prepping og er de som gjerne ender opp med bakglatte ski med dårlig gli forover;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, XbellaX skrev:

Hva slags tråd er dette du har rotet deg inn i? Du skal heller bli med meg å ta et glass vin du, vi er litt mer sånn "bypåske- personer".

Hysj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...