Gå til innhold

Langrennski - Frosken, Elextra eller andre.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Gargamel skrev:

Hvis det er rom for løst prat, så kjøpte jeg disse i fjor:

https://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-traverse-78-crown-skin-smorefrie-fjellski-mfellefeste-1920-48805.aspx

De er smørefrie i tillegg til at man kan ta på feller hvis det er ekstra bratt. Jeg har brukt dem på et par toppturer sist sesong. Jeg gidder ikke å smøre fjellski, men har altså nølt litt med å satse på skin-ski til å gå i sporet med.

De så jo bra ut. Har selv et par som ligner disse https://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-e99-easy-skin-xtralite-fjellski-1920-48803.aspx, men har ikke blitt til at jeg har brukt dem noe særlig. Har de senere årene vært mest på fjell med preparerte spor, da foretrekker jeg rene langrennsski. Håper på en "ordentlig" fjellskitur snart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, cathlin skrev:

Hm. Jeg kjenner meg skeptisk. Men ser at du tidligere linket til skiene som vant denne testen. 

Skeptisk fordi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frosken skrev:

Skeptisk fordi?

Hvorfor kalle ski for felleski. Man vil ikke gå på feller man vil gå på ski. Som i å gå på ski med gli. (Det er jeg som er man). Jeg forstår ikke konseptet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, cathlin skrev:

Hvorfor kalle ski for felleski. Man vil ikke gå på feller man vil gå på ski. Som i å gå på ski med gli. (Det er jeg som er man). Jeg forstår ikke konseptet. 

Fellene på moderne felleski fungerer som et lag med skismurning; du har fremdeles god glid. Disse fellene kan ikke sammenlignes med slike avtagbare feller man har på fjellski, som tar det aller meste av gliden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Xtra skrev:

Fellene på moderne felleski fungerer som et lag med skismurning; du har fremdeles god glid. Disse fellene kan ikke sammenlignes med slike avtagbare feller man har på fjellski, som tar det aller meste av gliden.

Ok. Må man virkelig ha spesialski for å bruke disse fellene? Kan man ikke bare sette dem på normalskiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cathlin skrev:

Ok. Må man virkelig ha spesialski for å bruke disse fellene? Kan man ikke bare sette dem på normalskiene?

Disse fellene sitter fast på skiene, de er ikke til å ta av og på. Med andre ord er det spesialski. Det er mulig å bytte fellene om de blir veldig slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, cathlin skrev:

Ok. Må man virkelig ha spesialski for å bruke disse fellene? Kan man ikke bare sette dem på normalskiene?

De er limt fast under skiene. Man kan også kjøpe feller og lime fast på de skiene man alt har. Jeg har kjøpt meg felleski nå og er spent på hvordan de er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, cathlin skrev:

Hvorfor kalle ski for felleski. Man vil ikke gå på feller man vil gå på ski. Som i å gå på ski med gli. (Det er jeg som er man). Jeg forstår ikke konseptet. 

Når det ikke er veldig kaldt, så har felleskiene mine like god gli som smøreskiene - men jeg slipper glippetak.  Jeg har hittil ikke opplevd å ha dårlig feste med de skiene, men når det er ordentlig kaldt, så har de dårlig gli. Felleskiene gjør det enklere å dra ut i Marka på ulikt føre, slipper å smøre om hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Når det ikke er veldig kaldt, så har felleskiene mine like god gli som smøreskiene - men jeg slipper glippetak.  Jeg har hittil ikke opplevd å ha dårlig feste med de skiene, men når det er ordentlig kaldt, så har de dårlig gli. Felleskiene gjør det enklere å dra ut i Marka på ulikt føre, slipper å smøre om hele tiden. 

Pussig, jeg har hatt glatte ski med felleskiene flere ganger, så har følt at også disse har smalere bruksområde enn jeg først trodde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Pussig, jeg har hatt glatte ski med felleskiene flere ganger, så har følt at også disse har smalere bruksområde enn jeg først trodde. 

Så rart. Kanskje jeg har vært ekstra heldig med mine. Jeg bruker mine helt til det er blå ekstra-føre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Har du funnet skiene du lette etter?

Jeg har dessverre kjøpt meg et ekstrapar denne uka, langrennski med både feller og stålkanter... På vei til Alpene for å gå på ski noen dager, og plutselig fikk jeg det for meg at det sikkert er så bratt terreng der at jeg trenger stålkanter på langrennskiene.

Snart skal jeg starte mitt eget skiutsalg! (Eller rydde i boden så det blir bedre plass der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Stod jo ikke noe nytt i den artikkelen, men de nye "skrubindingene" så smarte ut. Har selv bindinger som kan flyttes frem og tilbake på felleskiene, men skien må da tas av, og det er ikke bestandig så enkelt. Litt fikling må til, særlig om det er snø i bindingen, og briller må jeg også ha på for å få det til 🙄. Men tror ikke jeg går til det skritt å bindingene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
12 timer siden, frosken skrev:

Har du funnet skiene du lette etter?

Jeg har dessverre kjøpt meg et ekstrapar denne uka, langrennski med både feller og stålkanter... På vei til Alpene for å gå på ski noen dager, og plutselig fikk jeg det for meg at det sikkert er så bratt terreng der at jeg trenger stålkanter på langrennskiene.

Snart skal jeg starte mitt eget skiutsalg! (Eller rydde i boden så det blir bedre plass der.)

Å, du er heldig som skal på en slik tur, men du skal gå langrenn i alpene altså og ikke alpint ? Jeg har bare stått alpint i Verbier ( mulig det ikke skrives sånn ) for mange år siden og det var fantastisk. Vi må få høre hvordan turen var etterpå.

Ja, har inntrykk av at du har stort lager med langrennski ja 😂 

Det jeg trenger nå er nye slalomski. De jeg har, har jeg brukt i veldig mange år nå og i fjor begynte de å gå i oppløsning 🙂

Nei, vi har enda ikke kjøpt nye langrennski til henne. Hun har det jo så travelt alltid når hun er hos meg 😠 Har så mange avtaler hele tiden og nå har hun nettopp skaffet seg en tredje jobb også i tillegg til at hun går siste året på videregående 😱

Men hun kommer i dag og nå må vi bare få gjort det om det skal bli ski på henne til jul. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 10.12.2019 den 23.56, frosken skrev:

Har du funnet skiene du lette etter?

Jeg har dessverre kjøpt meg et ekstrapar denne uka, langrennski med både feller og stålkanter... På vei til Alpene for å gå på ski noen dager, og plutselig fikk jeg det for meg at det sikkert er så bratt terreng der at jeg trenger stålkanter på langrennskiene.

Snart skal jeg starte mitt eget skiutsalg! (Eller rydde i boden så det blir bedre plass der.)

Da har vi  kjøpt nye ski til henne. Jeg måtte bare gi opp å finne smøreski som passet både vekt og høyde. Orket ikke å fly i flere butikker. Det ble Madshus hyper sonic , men men med feller. 

Skiene kostet 4000 kroner, så det følger med en forpliktelse til denne julegaven. Hun er nødt til å være med både faren sin og meg på skitur 😀

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Da har vi  kjøpt nye ski til henne. Jeg måtte bare gi opp å finne smøreski som passet både vekt og høyde. Orket ikke å fly i flere butikker. Det ble Madshus hyper sonic , men men med feller. 

Skiene kostet 4000 kroner, så det følger med en forpliktelse til denne julegaven. Hun er nødt til å være med både faren sin og meg på skitur 😀

Jeg regner med dette er noe hun har ønsket seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
32 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg regner med dette er noe hun har ønsket seg?

Jepp ! 🙂

Jeg har spurt henne et par ganger i tidligere juler og håpet hun ønsket seg ski til jul. Da hadde hun andre ønsker.

I år spurte jeg ikke. Hun kom til min store glede med ønsket sitt helt uoppfordret 🙂

Hun har nok sett hvor trasig det er å gå med gamle og dårlige ski og så har hun jo sett at jeg ikke kjøper det ellers i året. Det er jo en kostnad jeg ikke tar sånn uten videre, uten at hun viser interesse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...