Gå til innhold

Langrennski - Frosken, Elextra eller andre.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tror det aller viktigste for å få økt skiglede, er å ha godt feste slik at man slipper glippetak. Glid er også gøy, men jeg kan leve med litt dårligere glid så lenge jeg slipper glippetakene. Derfor tror jeg også at felleski kan være en god løsning for folk som ikke er så opptatt av å gå på ski, for de har ofte også liten erfaring med prepping og er de som gjerne ender opp med bakglatte ski med dårlig gli forover;-)

Enig i det du sier, selv om jeg er glidjunkie... får ikke utnyttet teknikken med dårlig glid. Men jeg har flere ganger hatt glatte ski også med felleskiene, så synes foreløpig at bruksområdet er litt smalt. Pleier du å rubbe dem opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
3 timer siden, Xtra skrev:

Jeg ville ikke kjøpt turski til en som liker å gå fort, men jeg er litt miljøskadd.  For meg er felleski et par jeg har i tillegg til smøreski, tror aldri jeg ville valgt bare felleski. I minusgrader er smøreski best. Det er også en fordel at unge mennesker lærer seg å smøre ski;  med bare felleski vil man jo knapt vite hva skismurning er.

Ja, jeg skriver jo i hovedinnlegget hva jeg vil ha 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, Xtra skrev:

Jeg tror du kan finne gode ski innen de fleste skimerker, men det gjelds å finne noen som passer til deg; de må være tilpasset din høyde, vekt og ferdighetsnivå. I de gode sportsbutikken er de flinke til å hjelpe deg å velge, jeg er mer skeptisk til de store kjedene. Selv har jeg bestandig vært fornøyd med Fischer, og føler dette merke som sikrest. Har også et par bra Salomon og felleskiene mine er Rossignol. 

Ja, men personalet var flinke på de butikkene vi var på. Jeg vet dette med høyde og vekt. Problemet var ikke ekspeditørene, men utvalget av smøreski. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, men personalet var flinke på de butikkene vi var på. Jeg vet dette med høyde og vekt. Problemet var ikke ekspeditørene, men utvalget av smøreski. 

 

Det høres litt underlig ut. Regner med det kanskje er typisk for kjedebutikkene, og at de har bedre utvalg smøreski i spesialbutikkene jeg nevnte. Min favoritt er Milslukern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, Fionys skrev:

Var litt trøtt og leste litt for i går, men ja det er nesten umulig å få tak i classic smøreski. Har du prøvd å se på internett hvilke ski som kan være et alternativ til disse Madshus skiene, det kan være greit før du begynner å lete i butikker. Kanskje Rossignol eller Fischer har noe tilsvarende. 

Ja kanskje, men skal prøve å finne Madsus Hyper sonic eller Nano sonic i riktig størrelse og vekt først.

Hvis dette blir helt umulig, får jeg ta en titt på de andre merkene 🙂

Når jeg først skal bruke mange penger på ski, vil jeg være helt sikker på å gjøre et riktig valg. 

Vet jeg høres litt vanskelig ut nå, men skiglede er viktig. Den største arven jeg kan gi « ungene » 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 minutter siden, Xtra skrev:

Det høres litt underlig ut. Regner med det kanskje er typisk for kjedebutikkene, og at de har bedre utvalg smøreski i spesialbutikkene jeg nevnte. Min favoritt er Milslukern.

Ja, det er meget underlig, men jeg gir meg ikke med det første. Skal høre på de butikkene dere foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tror det aller viktigste for å få økt skiglede, er å ha godt feste slik at man slipper glippetak. Glid er også gøy, men jeg kan leve med litt dårligere glid så lenge jeg slipper glippetakene. Derfor tror jeg også at felleski kan være en god løsning for folk som ikke er så opptatt av å gå på ski, for de har ofte også liten erfaring med prepping og er de som gjerne ender opp med bakglatte ski med dårlig gli forover;-)

Nettopp! For sånne som meg. :) Som hater bakglatte ski og som gjerne tar av seg skiene går når utforbakkene blir for glatte. Men mine nye felleski er såpass korte at jeg håper de vil være greiere å holde styr på og spennet er tilpasset min vekt med et nødskrik slik at jeg håper jeg vil trø dem litt nedpå så det ikke går for fort utfor. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Enig i det du sier, selv om jeg er glidjunkie... får ikke utnyttet teknikken med dårlig glid. Men jeg har flere ganger hatt glatte ski også med felleskiene, så synes foreløpig at bruksområdet er litt smalt. Pleier du å rubbe dem opp?

Jeg må ha god glid ellers er det ikkeno gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Jeg tror det aller viktigste for å få økt skiglede, er å ha godt feste slik at man slipper glippetak. Glid er også gøy, men jeg kan leve med litt dårligere glid så lenge jeg slipper glippetakene. Derfor tror jeg også at felleski kan være en god løsning for folk som ikke er så opptatt av å gå på ski, for de har ofte også liten erfaring med prepping og er de som gjerne ender opp med bakglatte ski med dårlig gli forover;-)

Jeg ser på det som litt bakglatte ski som en naturlig del av det å gå ski😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Xtra skrev:

Enig i det du sier, selv om jeg er glidjunkie... får ikke utnyttet teknikken med dårlig glid. Men jeg har flere ganger hatt glatte ski også med felleskiene, så synes foreløpig at bruksområdet er litt smalt. Pleier du å rubbe dem opp?

Jeg bruker to spesialmidler: Et til å rense fellene av og til, - og et til å forhindre ising. Jeg tror ikke man skal rubbe feller? Som du kanskje husker, så fikk jeg ingen nytte av zeroskiene mine, men felleskiene trives jeg med - selv om jeg må innrømme at gliden ikke er helt optimal;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, cathlin skrev:

Jeg ser på det som litt bakglatte ski som en naturlig del av det å gå ski😎

Det må kunne karakteriseres som en vrangforestilling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, frosken skrev:

Jeg bruker to spesialmidler: Et til å rense fellene av og til, - og et til å forhindre ising. Jeg tror ikke man skal rubbe feller? Som du kanskje husker, så fikk jeg ingen nytte av zeroskiene mine, men felleskiene trives jeg med - selv om jeg må innrømme at gliden ikke er helt optimal;-)

Jeg har også spesialmidlene og har brukt dem. Trodde jeg hadde hørt at man måtte rubbe opp rubben etterhvert, men husker kanskje feil. Mine ski er uansett fortsatt såpass nye at rubben ikke er slitt.

 

Skal prøve å komme meg en tur på ski i helgen, men da er det vel for kaldt for felleski. Og spørs om ikke de andre skiene mine ikke bare må smøres, men også bør preppes/glides først 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
10 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg har også spesialmidlene og har brukt dem. Trodde jeg hadde hørt at man måtte rubbe opp rubben etterhvert, men husker kanskje feil. Mine ski er uansett fortsatt såpass nye at rubben ikke er slitt.

 

Skal prøve å komme meg en tur på ski i helgen, men da er det vel for kaldt for felleski. Og spørs om ikke de andre skiene mine ikke bare må smøres, men også bør preppes/glides først 😮

Det er riktig at man må rubbe opp zero-ski, men mine var et feilkjøp. Det har kun vært glipptak og frustrasjon uansett føre. Det har gjort meg skeptisk til å hoppe på siste motebølge med smørefrie, selv om jeg er åpen for at ting sikkert har gått fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Det er riktig at man må rubbe opp zero-ski, men mine var et feilkjøp. Det har kun vært glipptak og frustrasjon uansett føre. Det har gjort meg skeptisk til å hoppe på siste motebølge med smørefrie, selv om jeg er åpen for at ting sikkert har gått fremover.

Mente ikke zeroski, jeg mente felleski, det er jo to ulike ting. Jeg kjøpte også zeroski og har vært skuffet over dem. Tror de er ideelle på et par plussgrader og masse fuktig nysnø, men det er ikke så ofte det er akkurat slike forhold. Felleskiene har et større spenn, men er heller ikke gode når det er ordentlig kaldt eller isete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
10 minutter siden, Xtra skrev:

Mente ikke zeroski, jeg mente felleski, det er jo to ulike ting. Jeg kjøpte også zeroski og har vært skuffet over dem. Tror de er ideelle på et par plussgrader og masse fuktig nysnø, men det er ikke så ofte det er akkurat slike forhold. Felleskiene har et større spenn, men er heller ikke gode når det er ordentlig kaldt eller isete.

OK. Er det rubb på felleski?

Zeroski skal liksom være bra på fuktig nysnø, men det har ikke fungert i det hele tatt for meg. Zeroskiene har vært minst ræva når det rett og slett er veldig mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gargamel skrev:

Dette skjønner jeg ikke. På bildet ser det ut som om det er "pels" under, altså fløyelaktif stoff. Er den avtagbar?

Man kan vel ikke rubbe opp den?

Ja, den ser litt pelsaktig ut. Den sitter fast. Man skal visst ikke rubbe den opp, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Hvis det er rom for løst prat, så kjøpte jeg disse i fjor:

https://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-traverse-78-crown-skin-smorefrie-fjellski-mfellefeste-1920-48805.aspx

De er smørefrie i tillegg til at man kan ta på feller hvis det er ekstra bratt. Jeg har brukt dem på et par toppturer sist sesong. Jeg gidder ikke å smøre fjellski, men har altså nølt litt med å satse på skin-ski til å gå i sporet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...