Gå til innhold

Behandlingen gir økt selvskadingtrang..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får behandling for min spiseforstyrrelse og nå er jeg dessverre tilbake til selvskading og har en del selvmord tanker. 

Er det normalt at man får slike tanker under behandling for slike lidelser og at man får andre symptomer som selvskading ? 

Jeg er heldigvis ikke der at jeg har planer for hvordan jeg skal ende live mitt, men jeg tenker ofte på hvor godt det hadde vært å ikke være hær mer. Altså bare tanker, så ingen trenger bekymre seg, skal ikke  gjøre meg selv noe. 

Hvor lenge kommer jeg til å ha det så vondt før det gir seg og ting blir bedre ? kommer meg ingen steder, ligger bare hjemme, spiser og kutter meg. spiser, går opp i vekt og kutter meg. Det går bedre mtp spising, får i meg nok mat, men det gjør så vondt psykisk etterpå at jeg tyr til destruktivitet. Har noen hatt det slik før eller som har råd til meg ? 

Anonymkode: 2ba37...dc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg får behandling for min spiseforstyrrelse og nå er jeg dessverre tilbake til selvskading og har en del selvmord tanker. 

Er det normalt at man får slike tanker under behandling for slike lidelser og at man får andre symptomer som selvskading ? 

Jeg er heldigvis ikke der at jeg har planer for hvordan jeg skal ende live mitt, men jeg tenker ofte på hvor godt det hadde vært å ikke være hær mer. Altså bare tanker, så ingen trenger bekymre seg, skal ikke  gjøre meg selv noe. 

Hvor lenge kommer jeg til å ha det så vondt før det gir seg og ting blir bedre ? kommer meg ingen steder, ligger bare hjemme, spiser og kutter meg. spiser, går opp i vekt og kutter meg. Det går bedre mtp spising, får i meg nok mat, men det gjør så vondt psykisk etterpå at jeg tyr til destruktivitet. Har noen hatt det slik før eller som har råd til meg ? 

Er du aldri ute av leiligheten eller sosial med andre utenom familien? Det hørtes ikke ut som noe liv nei. Du må i det minste gå i behandling til du klarer et hverdagslig liv der du kan dra på jobb og være sammen med andre i sosiale settinger. 

Anonymkode: 8fc9b...540

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du aldri ute av leiligheten eller sosial med andre utenom familien? Det hørtes ikke ut som noe liv nei. Du må i det minste gå i behandling til du klarer et hverdagslig liv der du kan dra på jobb og være sammen med andre i sosiale settinger. 

Anonymkode: 8fc9b...540

Nei det har ikke vært slik hele tiden, bare nå siste tiden

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kutter du deg? Hvorfor tar du det valget om å kutte deg? For det er faktisk et aktivt valg du tar hver gang. Kan du ikke heller velge å prøve å finne andre måter å få ut følelsene på?

Anonymkode: 9869a...a4c

Skrevet

Det er helt vanlig at selvdestruktiviteten/mestringsstrategi for å håndtere følelser endrer karakter når man slutter med en eller flere metoder. Fra selvskading til spiseforstyrrelse, fra spiseforstyrrelse til selvskading, til alkoholmisbruk eller overtrening. Mekanismen bak er jo den samme. Så når en slutter med en ting er det mange som begynner/får økte symptomer rundt noe annet destruktivt. 

Det er derfor det er viktig å behandle selve følelsene og årsaken til at man begynte å regulere følelser på en dårlig måte i utgangspunktet. Ikke bare slutte med det og så tenke at det skal gå helt fint. 

Skrevet
59 minutter siden, Glitter skrev:

Det er helt vanlig at selvdestruktiviteten/mestringsstrategi for å håndtere følelser endrer karakter når man slutter med en eller flere metoder. Fra selvskading til spiseforstyrrelse, fra spiseforstyrrelse til selvskading, til alkoholmisbruk eller overtrening. Mekanismen bak er jo den samme. Så når en slutter med en ting er det mange som begynner/får økte symptomer rundt noe annet destruktivt. 

Det er derfor det er viktig å behandle selve følelsene og årsaken til at man begynte å regulere følelser på en dårlig måte i utgangspunktet. Ikke bare slutte med det og så tenke at det skal gå helt fint. 

Jeg kunne ikke vært mer enig. Du forstår hva du snakker om. Hilsen meg som har det nøyaktig på samme måte.

Skrevet
På 28.11.2019 den 21.28, AnonymBruker skrev:

Beklager at jeg har "likt" dette, har fjernet likes'en nå. Jeg blir så fortvilet over at dette problemet hele tida dukker opp! Først trodde jeg at noen hadde hacket meg og "likt" ting på mine vegne som jeg selv aldri ville ha likt. Men da jeg spurte admin, som videreførte spørsmålet til forumansvarlig, fikk jeg vite at det er en teknisk feil som gjør at noen brukere opplever en svært sensitiv likerfunksjon. Det skal liksom ingenting til før det blir en like fra meg. Det holder noen ganger bare å lese og scrolle, så plutselig har jeg "likt" diverse innlegg. Dette er utrolig irriterende og fortvilende for meg, fordi det kan se ut som om jeg liker at folk sliter og har det vondt! :( Så beklager igjen, men det er faktisk ikke min feil! 

Skrevet
10 minutter siden, Visma skrev:

Beklager at jeg har "likt" dette, har fjernet likes'en nå. Jeg blir så fortvilet over at dette problemet hele tida dukker opp! Først trodde jeg at noen hadde hacket meg og "likt" ting på mine vegne som jeg selv aldri ville ha likt. Men da jeg spurte admin, som videreførte spørsmålet til forumansvarlig, fikk jeg vite at det er en teknisk feil som gjør at noen brukere opplever en svært sensitiv likerfunksjon. Det skal liksom ingenting til før det blir en like fra meg. Det holder noen ganger bare å lese og scrolle, så plutselig har jeg "likt" diverse innlegg. Dette er utrolig irriterende og fortvilende for meg, fordi det kan se ut som om jeg liker at folk sliter og har det vondt! :( Så beklager igjen, men det er faktisk ikke min feil! 

Skrevet
På 28.11.2019 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kutter du deg? Hvorfor tar du det valget om å kutte deg? For det er faktisk et aktivt valg du tar hver gang. Kan du ikke heller velge å prøve å finne andre måter å få ut følelsene på?

Hallo ? Ka feiler deg ??? Les om selvskading så forstår du hvorfor folk skader seg. Du trenger ikke å komme hit og fortelle meg at det er et valg jeg tar selv, jeg er ikke fette dum i hode okei !? Jeg vet at det er et valg jeg tar selv og det var ikke det jeg lurte på, men om det er normalt at når man slutter med en ting så kan man få problemer med andre ting som man har slitt med før. Svar neste gang på det folk spør om ikke på det som du tenker på. Da får du heller skrive et eget innlegg selv der du spør folk om hvorfor de skader seg, ikke bland dine spørsmål i mitt innlegg!!!!

Skrevet

Snakk om å være egoistisk, jeg spurte hær fordi det var noe jeg lurte på. Ikke for at DU skal STJELE innlegget mitt fra meg og bruke den selv. Du får lage deg DIN EGEN TRÅD for ting du lurer på! 

Skrevet

Jeg og begynte kutte meg da jeg ble bedre fra bulimien min. Så bare ballet det på seg med diagnoser

Anonymkode: d05ee...ee2

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo ? Ka feiler deg ??? Les om selvskading så forstår du hvorfor folk skader seg. Du trenger ikke å komme hit og fortelle meg at det er et valg jeg tar selv, jeg er ikke fette dum i hode okei !? Jeg vet at det er et valg jeg tar selv og det var ikke det jeg lurte på, men om det er normalt at når man slutter med en ting så kan man få problemer med andre ting som man har slitt med før. Svar neste gang på det folk spør om ikke på det som du tenker på. Da får du heller skrive et eget innlegg selv der du spør folk om hvorfor de skader seg, ikke bland dine spørsmål i mitt innlegg!!!!

Nå må du roe deg litt ned... 

Anonymkode: f2980...017

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å pust med magen også overser du slike svar. :) Det vil alltid komme noen som ikke helt forstår hvordan det er mulig å være så destruktiv, men da gjelder det å prøve å ikke ta det så hardt til deg. Jeg skjønner du reagerer sånn fordi du er på en veldig dårlig plass psykisk. Da kan slike svar gjøre vondt. Men ja. Prøv å ikke la deg påvirke så negativt av det. 

Skrevet

Oh... my... gaaaad...! Her lukter det EUPF lang vei! Det gir jo forklaring både på selvskadingen og det utrolig sinte svaret du gav meg! Så takk, nå skjønner jeg bedre.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oh... my... gaaaad...! Her lukter det EUPF lang vei! Det gir jo forklaring både på selvskadingen og det utrolig sinte svaret du gav meg! Så takk, nå skjønner jeg bedre.

Gir det deg noen form for glede å tråkke på en som ligger nede? Uansett diagnose er jo TS en som sliter og da er ikke slike svar som dine spesielt hyggelig mener nå jeg. 

Skrevet
2 minutter siden, Glitter skrev:

Gir det deg noen form for glede å tråkke på en som ligger nede? Uansett diagnose er jo TS en som sliter og da er ikke slike svar som dine spesielt hyggelig mener nå jeg. 

Svaret hennes til meg var ikke spesielt hyggelig det heller. Mon tro om det gir henne en form for glede å svare andre folk på den måten når de først forsøker å hjelpe. 

Og for alt både du og ts vet så kan jeg ligge enda lengre ned enn ts. Har du tenkt på det?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svaret hennes til meg var ikke spesielt hyggelig det heller. Mon tro om det gir henne en form for glede å svare andre folk på den måten når de først forsøker å hjelpe. 

Og for alt både du og ts vet så kan jeg ligge enda lengre ned enn ts. Har du tenkt på det?

Nei det var en overreaksjon, men det er jo da en gjenspeiling av hvordan TS har det. Når noen skriver om spiseforstyrrelse og selvskading så vet en jo at en har med noen som sliter med å regulere følelser å gjøre. Da burde en kanskje prøve å heller vise litt forståelse og evt komme med forslag til hvordan heller håndtere det. 

Å spørre hvorfor hun selvskader og si at det er et aktivt valg viser meg at du har lite forståelse for hva selvskading er. Ja i og for seg er det et valg, men det er sterke emosjonelle krefter som gjør at man velger den løsningen og i situasjonen føles det ikke som et valg. Det føles som den eneste løsningen. Det krever veldig mye jobbing for å klare å avvenne seg det. Det er ikke så enkelt som å bare tenke at "nei fra og med i dag har jeg sluttet". Jeg har ikke kuttet meg siden i sommer. Før det var rett før jul i fjor. Likevel må jeg fortsatt aktivt jobbe hardt med meg selv nesten ukentlig for å ikke gjøre det. Det er vanskelig å slutte. Men mulig ja. :)

Det kan godt være du ligger langt nede du også og det er jo leit, men jeg vet ikke helt hva det hadde med saken å gjøre? Jeg personlig oppfattet ikke innlegget ditt som et ønske om å hjelpe TS, men heller som å være nedsettende mot en som selvskader. Kanskje var det et forsøk på hjelp som kom litt skjevt ut da. Det er det jo bare du som vet helt sikkert. 

Skrevet

Snakk om å være egoistisk, jeg spurte hær fordi det var noe jeg lurte på. Ikke for at DU skal STJELE innlegget mitt fra meg og bruke den selv. Du får lage deg DIN EGEN TRÅD for ting du lurer på! 

Her blir jeg altså kalt egoistisk og en tyv og kjeltring som stjeler, bare fordi jeg spurte deg om hvorfor du drev og kuttet deg og anbefalte deg å finne andre måter å løse vanskelige følelser på. 

Du burde se å ta deg kraftig sammen! Det er IKKE noe mer synd på deg enn på andre, og det du sliter med gir deg INGEN rett til å utagere så voldsomt mot en som forsøkte å hjelpe.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første så har ikke jeg EUPF og for det andre du er ingen psykolog eller en autorisert helsepersonell for å dele ut diagnoser hær på forumet. Hold deg til dine egne problemer og slutt å rakk ned på mennesker med slike diagnoser! Hvem tror du at du er ?? Du er ikke noe mere verdt enn de, så slutt å lek Gud hær på forumet! På tide å vise respekt til folk som har andre problemer enn deg! Om du sliter med noe annet så skal du være glad for jeg tror ikke noen med EUPF liker å ha det sånn. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du rakker ned på mennesker som har andre problemer enn deg! Nå er jeg heldig som ikke har EUPF, men tenk på alle de du har sårt med dine kommentarer ?  Jeg svarer deg på samme måte som du svarer meg så kanskje du får smake litt på hvordan det er å bli lagt i en bås og bli behandlet som om man er et problem. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...