Gå til innhold

Lamictal, opptrapping, effekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på med opptrapping i sneglefart på lamictal, tar nå 30mg. Hvor høyt opp i dose må man før man kan regne med å kjenne effekt mot depresjon? Er redd jeg kanskje må opp i dose på litium siden jeg har blitt enda mer deprimert, madrs score 30. Nå står jeg på en dose med litium med minimalt med bivirkninger, ønsker ikke å ta høyere dose på grunn av bivirkninger. Blir som å velge mellom pest eller kolera. Føles mer og mer håpløst jo lenger jeg har depresjon, den blir jo ikke bedre heller.

Videoannonse
Annonse
Gjest Annamaria
Skrevet

Jeg fikk effekt på 300 MG og trappet opp mye fortere 

Skrevet
19 timer siden, Annamaria skrev:

Jeg fikk effekt på 300 MG og trappet opp mye fortere 

Jeg får ikke lov til å trappe opp så fort for å unngå bivirkninger. Tror ikke jeg skal opp på så høy dose som deg siden jeg også bruker litium.

Gjest Annamaria
Skrevet
6 minutter siden, Fionys skrev:

Jeg får ikke lov til å trappe opp så fort for å unngå bivirkninger. Tror ikke jeg skal opp på så høy dose som deg siden jeg også bruker litium.

Jeg brukte også litium

Skrevet

Jeg merket god effekt på 200mg. Bruker du virkelig bare 30mg?

Anonymkode: d83f6...747

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merket god effekt på 200mg. Bruker du virkelig bare 30mg?

Fionys er i stand til å svare selv, men jeg ville bare minne om at hun har sagt at hun er på opptrapping, og pr. nå er hun kommet til 30 mg. 

Skrevet
1 time siden, Visma skrev:

Fionys er i stand til å svare selv, men jeg ville bare minne om at hun har sagt at hun er på opptrapping, og pr. nå er hun kommet til 30 mg. 

Helt riktig :) 

Skrevet
1 time siden, Fionys skrev:

Helt riktig :) 

Bare syntes at 30mg selv i en opptrappingsfase var lavt. Vanligvis er det vel 25mg i to uker, så 50mg i to uker, deretter 100mg i to uker, og så 200mg, og at man eventuelt trapper videre opp etter det?

Gjest Annamaria
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare syntes at 30mg selv i en opptrappingsfase var lavt. Vanligvis er det vel 25mg i to uker, så 50mg i to uker, deretter 100mg i to uker, og så 200mg, og at man eventuelt trapper videre opp etter det?

Gikk greit for meg, ingen bivirkninger 

Skrevet

I meget sjeldne tilfeller kan alt skje. Men jeg tror ikke du skal forvente effekt før tidligst etter noen uker på 100 mg. Når en nærmer seg det en tror er sluttdosen, må doseringen kontrolleres med serumkonsentrasjonsmåling. Det er denne som "teller".

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen er til så lav opptrapping er siden jeg har fått så uholdbare bivirkninger av alle medisiner jeg har prøvd. Psykiater ønsker å ha kontroll på hvilken dose jeg eventuelt kjenner bivirkninger og virkninger, dette fordi vi skal finne en dose jeg både har virkning og minimalt med bivirkninger. Jeg bruker gjerne litt lengere tid på opptrapping for å finne en dose jeg kan leve med. Jeg vil helst ikke opp på høyere dose med litium på grunn av bivirkninger, derfor er lamictal lagt til.

6 timer siden, kupton skrev:

I meget sjeldne tilfeller kan alt skje. Men jeg tror ikke du skal forvente effekt før tidligst etter noen uker på 100 mg. Når en nærmer seg det en tror er sluttdosen, må doseringen kontrolleres med serumkonsentrasjonsmåling. Det er denne som "teller".

Håper jeg er en av de sjeldne tilfellene :) Greit å vite at man må opp i minst 100 mg før man kjenner effekt, selv om det er lenge til. Er det mest normalt å stå på litt lavere doser når man kombinerer litium og lamictal? (Jeg bruker 125mg litium, serumskonsentrajon 0,6. Vet ikke hvor høy dose jeg må ha av lamictal ennå.) Eller spiller det ingen rolle siden det er to forskjellige medisiner? Det blir spennende å se hva psykiatere finner på siden jeg har blitt ennå mer deprimer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...