Gå til innhold

Jeg gledet meg til jul i år

Anbefalte innlegg

Skrevet
20 minutter siden, cilie skrev:

Ja, kanskje det er det. Sliter selv😅 Men bare være ute da og feks se på havet som jeg har gjort selv siste par dager. 

Ja, det høres mye mer overkommelig ut! 👍:)

Anonymkode: bb0df...670

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg vokste opp, gledet jeg meg, som alle andre barn, til jul. Dette var liksom årets høydepunkt. Mine foreldre hadde så dårlig råd at jeg faktisk fikk klær som vi fant i søppelcontainere. Jeg var så glad hver gang jeg fikk noe, bare et par votter ble jeg lykkelig for. 

Jeg hadde store forventninger om at jula skulle vi som familie kose oss, mine søsken, foreldre og meg. 
Men disse forventingene ble knust hvert år. For når jula kom ble det et helvete i heimen med en far som var fysisk og psykisk voldelig både mot oss og døde ting. Gardiner ble revet ned, bilder knust, for å nevne noe. 

Jeg var livredd og klar til å flykte fra heimen med mor og søsken. Men mor var ikke sterk nok. En gang dro hun imidlerid, men da truet han med å ta livet sitt og bedrev psykisk terror i telefonen. Mor turte ikke annet enn å dra hjem igjen... 

Og slik ble det hvert år... en grusom jul. Andre familier hygget seg, mens hjemme hos oss var det et levende mareritt. Jeg hadde mareritt om flukt fra vår far langt inn i voksen alder, til tross for at jeg flyttet hjemmefra som 16-åring og fikk en ny familie der forholdene i familen var gode og normale. Men jeg fikk nye erfaringer. Jeg fikk noen gode jul’er. 

Så ble jeg alvorlig syk som 30-åring. Etter det har jula vært vond hvert år. Jeg ble sånn etter denne alvorlige depresjonen (som det tok meg minst 6-7 år å bli helt frisk fra). Det var i denne tiden at jeg ble alvorlig syk, og det slår meg i bakken år etter år.. minnene innhenter meg. 

Jeg vet ikke om det ble mer forståelig hvorfor jeg gruer meg. Først gleder jeg meg, så gruer jeg meg og får det vondt fordi jeg vet hvor vondt det blir, jeg slipper liksom ikke unna. Men jeg skal som sagt gjøre det jeg kan for å fokusere utover og ikke ta noen dypdykk i følelsene, det er vel det som er «cluet». Idag skal jeg bake brød og kjeks. 

Anonymkode: afc96...9dc

Skrevet

Jeg vil takke dere alle for engasjementet, og jeg håper at andre som sliter kan hente noen råd og tips fra tråden. For min del ble det beste rådet å bli påminnet om å rette fokuset utover. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle t o m ha fri nesten hele jula. Jeg gledet meg og trodde virkelig at det skullle bli en fin jul i år. Men nå ser det bare mørk ut. Alt ble snudd i løpet av dagen. Alt veltet. Nå gruer jeg meg, for jeg vet akkurat hvor vondt det blir - i år også. Det blir noen svært tunge og mørke dager.

i tilegg mistet jeg brått og uventet min mor for kort tid siden, hvilket ikke gjør det lettere. 

Jeg håper jeg blir rammet av alvorlig sykdom så jeg mister livet. Da kan ingen klandre meg. 

Det er jo trist å miste sin mor, sånt tar tid ❤️ 

Men det at ting ser mørkt ut kan snu, det har jeg opplevd. Er ikke så veldig glad i jul selv men gjør det beste ut av det,det viktigste er at ungene får en fin jul selv om de er voksne.Tror du kommer deg gjennom det på et vis :) 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg vokste opp, gledet jeg meg, som alle andre barn, til jul. Dette var liksom årets høydepunkt. Mine foreldre hadde så dårlig råd at jeg faktisk fikk klær som vi fant i søppelcontainere. Jeg var så glad hver gang jeg fikk noe, bare et par votter ble jeg lykkelig for. 

Jeg hadde store forventninger om at jula skulle vi som familie kose oss, mine søsken, foreldre og meg. 
Men disse forventingene ble knust hvert år. For når jula kom ble det et helvete i heimen med en far som var fysisk og psykisk voldelig både mot oss og døde ting. Gardiner ble revet ned, bilder knust, for å nevne noe. 

Jeg var livredd og klar til å flykte fra heimen med mor og søsken. Men mor var ikke sterk nok. En gang dro hun imidlerid, men da truet han med å ta livet sitt og bedrev psykisk terror i telefonen. Mor turte ikke annet enn å dra hjem igjen... 

Og slik ble det hvert år... en grusom jul. Andre familier hygget seg, mens hjemme hos oss var det et levende mareritt. Jeg hadde mareritt om flukt fra vår far langt inn i voksen alder, til tross for at jeg flyttet hjemmefra som 16-åring og fikk en ny familie der forholdene i familen var gode og normale. Men jeg fikk nye erfaringer. Jeg fikk noen gode jul’er. 

Så ble jeg alvorlig syk som 30-åring. Etter det har jula vært vond hvert år. Jeg ble sånn etter denne alvorlige depresjonen (som det tok meg minst 6-7 år å bli helt frisk fra). Det var i denne tiden at jeg ble alvorlig syk, og det slår meg i bakken år etter år.. minnene innhenter meg. 

Jeg vet ikke om det ble mer forståelig hvorfor jeg gruer meg. Først gleder jeg meg, så gruer jeg meg og får det vondt fordi jeg vet hvor vondt det blir, jeg slipper liksom ikke unna. Men jeg skal som sagt gjøre det jeg kan for å fokusere utover og ikke ta noen dypdykk i følelsene, det er vel det som er «cluet». Idag skal jeg bake brød og kjeks. 

Det er sånne personer som deg man får lyst til å gi en klem ♡ vær stolt av det du har klart i livet 

Anonymkode: 7c567...f16

Skrevet

Så bra at det ordnet seg hos namsmannen og at du fikk vite det før jul så du slipper å bekymre deg så for det i jula. Fikk du en nedbetaligsplan da som kommer til å gå greit å gjennomføre? Prøv å ikke kjøp ting på kreditt når du ikke har helt kontroll på økonomien. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En times gåtur synes jeg er mye og lenge til å være low key. 

Anonymkode: bb0df...670

Det tror jeg kommer mye an på hvordan man selv tenker om det. Å rusle rundt i 60 minutter, er ikke nødvendigvis slitsomt. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at det ordnet seg hos namsmannen og at du fikk vite det før jul så du slipper å bekymre deg så for det i jula. Fikk du en nedbetaligsplan da som kommer til å gå greit å gjennomføre? Prøv å ikke kjøp ting på kreditt når du ikke har helt kontroll på økonomien. 

Vi har hatt en nedbetalingsplan i et halvt år som vi følger slavisk. Denne laget NAV kompetansesenter for gjeldsrådgivning til oss. Vi har ikke handlet på kreditt på snart 2 år. Det kommer ikke et eneste kredittkort (og forbrukslån) inn i våre liv mer etter dette. 

Skrevet
12 minutter siden, frosken skrev:

Det tror jeg kommer mye an på hvordan man selv tenker om det. Å rusle rundt i 60 minutter, er ikke nødvendigvis slitsomt. 

Jeg rusler rundt en halvtime hver dag.. 

Skrevet

Hva gjør andre i sånne tilfeller? Er det jeg som ikke er flink nok?

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør andre i sånne tilfeller? Er det jeg som ikke er flink nok?

Vet ikke riktig hva som har skjedd annet enn at du gledet deg til jul, men så var det noe som snudde opp ned på alt igjen. Så vet ikke helt om jeg har noe å bidra med eller ikke..

Tenker du på depresjon? Jeg trener også prøver jeg å ha en aktivitet hver dag. Ikke alltid det går. 

Skrevet
7 minutter siden, Glitter skrev:

Vet ikke riktig hva som har skjedd annet enn at du gledet deg til jul, men så var det noe som snudde opp ned på alt igjen. Så vet ikke helt om jeg har noe å bidra med eller ikke..

Tenker du på depresjon? Jeg trener også prøver jeg å ha en aktivitet hver dag. Ikke alltid det går. 

Når minner og flashbaks bare velter over deg... 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når minner og flashbaks bare velter over deg... 

Da prøver jeg å avlede meg selv, men tror nok ikke jeg er så flink til å håndtere akkurat det så har ingen gode forslag. Hvis jeg faller ut av meg selv så bruker jeg en grounding-teknikk som går ut på å bli bevisst på omgivelsene og meg selv. Setter føttene i bakken, gnur de mot underlaget, gnir hendene mine mot hverandre. Fokuserer på ting rundt meg. Det har hjulpet noen ganger. 

Vonde minner prøver jeg å blokkere ute. Men det er ikke lett og jeg kjenner julen er en tung tid for da blir alt så tydelig. Men må prøve å tenke på det som er bra og ikke det som ikke er bra. Vet ikke hvor flink jeg er på det da. Er vel ikke flink til det. 

Endret av Glitter
Skrevet
5 minutter siden, Glitter skrev:

Da prøver jeg å avlede meg selv, men tror nok ikke jeg er så flink til å håndtere akkurat det så har ingen gode forslag. Hvis jeg faller ut av meg selv så bruker jeg en grounding-teknikk som går ut på å bli bevisst på omgivelsene og meg selv. Setter føttene i bakken, gnur de mot underlaget, gnir hendene mine mot hverandre. Fokuserer på ting rundt meg. Det har hjulpet noen ganger. 

Vonde minner prøver jeg å blokkere ute. Men det er ikke lett og jeg kjenner julen er en tung tid for da blir alt så tydelig. Men må prøve å tenke på det som er bra og ikke det som ikke er bra. Vet ikke hvor flink jeg er på det da. Er vel ikke flink til det. 

Jeg har lest mange av dine svar, og du har så mye bra å komme med :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest mange av dine svar, og du har så mye bra å komme med :)

Tusen takk. :) Prøver, og jobber med å følge mye av det jeg sier selv. Klarer det stadig mer, men har lang vei å gå. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...