Gå til innhold

Nevropsykologisk undersøkelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært og kan fortelle litt om hvordan det foregikk? Hvor lenge holdt dere på? Og hva var grunnen til at du var der?

Anonymkode: 8a144...8e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble utredet grunnet mistanke om Asperger syndrom og ADD. Var 27 år. Ble henvist av psykologspesialist jeg hadde på psykiatrisk avdeling. 

Det startet med to dager fra ca 09-14 (med pauser) hvor jeg gjennomgikk masse tester. Blant annet IQ-test og oppmerksomhetstesting. Så intervjuet han meg om min oppvekst og generell oppfatning av egne sosiale utfordringer/styrker. Fikk også ett eller flere lange skjema med masse spørsmål jeg skulle fylle ut selv. Deretter intervjuet han min mor om min oppvekst og utfordringer/styrker. 

Så gikk det 3-4 mnd (fellesferien gjorde at det tok litt ekstra tid) og jeg fikk diagnosen Asperger. Tror kanskje han snakket med min behandler også om hvordan hun oppfattet meg. 

Ingenting skummelt, men det var ganske slitsomt med de testene. Var helt gåen når dagen var omme. 

Skrevet
5 timer siden, Glitter skrev:

Jeg ble utredet grunnet mistanke om Asperger syndrom og ADD. Var 27 år. Ble henvist av psykologspesialist jeg hadde på psykiatrisk avdeling. 

Det startet med to dager fra ca 09-14 (med pauser) hvor jeg gjennomgikk masse tester. Blant annet IQ-test og oppmerksomhetstesting. Så intervjuet han meg om min oppvekst og generell oppfatning av egne sosiale utfordringer/styrker. Fikk også ett eller flere lange skjema med masse spørsmål jeg skulle fylle ut selv. Deretter intervjuet han min mor om min oppvekst og utfordringer/styrker. 

Så gikk det 3-4 mnd (fellesferien gjorde at det tok litt ekstra tid) og jeg fikk diagnosen Asperger. Tror kanskje han snakket med min behandler også om hvordan hun oppfattet meg. 

Ingenting skummelt, men det var ganske slitsomt med de testene. Var helt gåen når dagen var omme. 

Ikke ts, og helt utenom tema. Men fikk du vite iq scoren din? (Kommer ikke til å spørre hva din var altså, men jeg skal på sånn test og lurer på om dette opplyses i epikrisen din e.l.)

Anonymkode: 11bdf...229

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ts, og helt utenom tema. Men fikk du vite iq scoren din? (Kommer ikke til å spørre hva din var altså, men jeg skal på sånn test og lurer på om dette opplyses i epikrisen din e.l.)

Ja jeg fikk vite den. :)

Skrevet
58 minutter siden, Glitter skrev:

Ja jeg fikk vite den. :)

Takk for svar 😊

Skrevet

Jeg var på en slik undersøkelse i forbindelse med att jeg var med i TOP prosjektet. Jeg ble ikke iq testet. Det var mange forskjellige tester. Feks skulle jeg lese farger fra ett ark, i ord som hadde en annen farge enn de jeg leste opp. Så var det å bli lest en historie som jeg skulle si hva handlet om etterpå. Jeg gjorde det ganske dårlig på testen. Unntatt på det verbale, der jeg fikk "full pot". Eksekutive funksjoner var det jeg scoret dårligst på, det var under lav området faktisk.

Konklusjonen ble "broket test, som kan tyde på att pasienten har paranoid schizofreni eller langvarig alvorlig angstlidelse.

Hele testen tok vel 3 timer vil jeg tro.

Jeg fikk en liten pause ca halveis.

Jeg tror jeg kunne gjort bedre i dag. Mener jeg hadde en litt sløv dag.

Anonymkode: b5a27...be8

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på en slik undersøkelse i forbindelse med att jeg var med i TOP prosjektet. Jeg ble ikke iq testet. Det var mange forskjellige tester. Feks skulle jeg lese farger fra ett ark, i ord som hadde en annen farge enn de jeg leste opp. Så var det å bli lest en historie som jeg skulle si hva handlet om etterpå. Jeg gjorde det ganske dårlig på testen. Unntatt på det verbale, der jeg fikk "full pot". Eksekutive funksjoner var det jeg scoret dårligst på, det var under lav området faktisk.

Konklusjonen ble "broket test, som kan tyde på att pasienten har paranoid schizofreni eller langvarig alvorlig angstlidelse.

Hele testen tok vel 3 timer vil jeg tro.

Jeg fikk en liten pause ca halveis.

Jeg tror jeg kunne gjort bedre i dag. Mener jeg hadde en litt sløv dag.

Kan de virkelig få en diagnose ut av disse testene? Skjønner at det står at det kunne tyde på, men jeg synes det er drøyt at de i det hele tatt kunne få det ut av disse testene. Jeg trodde det var kun fir å se på det kognitive. Konsentrasjon, hukommelse og iq osv

Skrevet

For å sette en diagnose, må en ofte samle inn mange opplysninger. Så setter en alt det en vet sammen og konkluderer med en diagnose.

Det samme gjør somatikerne nå de setter sammen sykehistorie, symptomer , funn ved klinisk undersøkelse, laboratorieprøver og billeddiagnostikk.

Worrisome Plenty
Skrevet (endret)

..

Endret av Worrysome plenty
Skrevet

Psykologen visste nok hva som det stod mellom i diagnoser før jeg kom dit. Man blir jo ikke satt på en Nevropsykologisk test uten at det foreligger mistanke om psykisk sykdom. Altså han visste nok hva den psykologen som utredet symptomer og sykehistorie trodde kunne være mulige sykdommer. Forøvrig så er det nok også en god del info de finner ut av en slik nevro psykologisk test også, de gjør det jo ikke for moro skyld.

Skrevet

Feks leser jeg att det jeg hadde scoret dårlig på (eksekutive funksjoner), kan tyde på att man har problemer med problemløsninger og sosialt samvær. Det igjen kan være tegn på feks schizofreni, som har kognitive (negative) symptomer som r en viktig del av diagnosen. Att jeg scoret høyt på verbale tester tyder på att jeg da ikke hadde den uorganiserte (hebefrene) typen av schizofreni osv. Det er i alle fall det jeg satt med inntrykk av.

Gjest Annamaria
Skrevet

Da jeg hadde bipolar lidelse tok jeg en nevropsykologisk utredning som viste at jeg var normalt intelligent, men at den bipolare lidelsen jeg hadde da hadde skadet hjernen min

Skrevet
3 minutter siden, Annamaria skrev:

Da jeg hadde bipolar lidelse tok jeg en nevropsykologisk utredning som viste at jeg var normalt intelligent, men at den bipolare lidelsen jeg hadde da hadde skadet hjernen min

Da du hadde bipolar lidelse? Enten så har du det eller så har du det vel ikke? 

Anonymkode: 1377d...c5e

Gjest Annamaria
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da du hadde bipolar lidelse? Enten så har du det eller så har du det vel ikke? 

Anonymkode: 1377d...c5e

Min lidelse forandret form og jeg har idag en annen diagnose 

Skrevet (endret)

Jeg leste nå igjennom hele diagnostiseringen av meg som førte til AS diagnosen. Jeg trodde den viste at jeg ikke hadde ADD, men her stod det altså at det ikke var gjort nok utredning for å avdekke om jeg hadde ADD, men at det forelå indikasjon til det og at jeg burde utredes videre for dette av mine faste behandlere. Ble litt overrasket for det har ingen sagt til meg, og ADD har jeg jo lenge lurt på om jeg har. 

Er dette noe jeg burde ta opp @kupton ? Føler det blir litt dumt da jeg allerede har tatt opp det med utredning av bipolar2 og hun mente det ikke skulle være førsteprioritet, men kanskje på et senere tidspunkt. Så hvis jeg tar opp enda en diagnose å utredes for vil det jo virke som om jeg ønsker alle mulige diagnoser. Men det var jo nevropsykologen som skrev at det burde gjøres. Kan likevel ikke se at det har noen poeng for meg da jeg ikke ser for meg at jeg ønsker å gå på medisiner. Har jo klart meg i snart 29 år uten tross alt. Da er det vel best å avstå uansett? Ser ikke helt at Ritalin eller annet vil kunne hjelpe med de ting i livet jeg virkelig trenger hjelp til uansett. Dessuten har jeg tidligere ruset meg på Ritalin og jeg får angst når virkningen avtar (nedturen). Og det orker jeg ikke. Dessuten vet jeg ikke om jeg hadde klart å ikke misbruke den. 

Likevel vil jeg jo prøve alt som kan hjelpe meg. 

Endret av Glitter
Skrevet

1. Når dette står i journalen din, synes jeg det er helt på sin plass å spørre om hvorfor dette ikke er fulgt opp.

2. Det finnes nå mange langt bedre medisiner enn Ritalin.

Skrevet
1 time siden, Annamaria skrev:

Min lidelse forandret form og jeg har idag en annen diagnose 

Betyr ikke det at den bipolare lidelsen da i utgangspunktet var feil?

(Jeg lurer oppriktig på hvordan dette fungerer da jeg skal utredes for bipolar igjen etter å hatt diagnosen i mange år. Tenker at om de da finner noe annet at den bipolare var feil i utgangspunktet )

Gjest Annamaria
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr ikke det at den bipolare lidelsen da i utgangspunktet var feil?

(Jeg lurer oppriktig på hvordan dette fungerer da jeg skal utredes for bipolar igjen etter å hatt diagnosen i mange år. Tenker at om de da finner noe annet at den bipolare var feil i utgangspunktet )

Nei den var riktig på daværende tidspunkt. Jeg har idag diagnose schizoaffektiv.

Endret av Annamaria
Skrevet
17 minutter siden, kupton skrev:

1. Når dette står i journalen din, synes jeg det er helt på sin plass å spørre om hvorfor dette ikke er fulgt opp.

2. Det finnes nå mange langt bedre medisiner enn Ritalin.

Okei. Takk for svar. :) Ja det gjør vel det! 

Skrevet
19 minutter siden, Annamaria skrev:

Hvvordan klarte nevropsykologen å se at hjernen din var blitt skadet? Og hvordan skadet var den?

Anonymkode: 8a144...8e8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...