Gå til innhold

Kupton eller andre: kanskje det ikke er så viktig å snakke om årsaken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var sykepleier. Hadde mye ansvar alene på vår avd og det var stor gjennomtrekk på leger så ofte måtte vi ta avgjørelser selv som var vanskelige. Jeg opplevde et traume på jobb og satt igjen med en ødeleggende skyldfølelse. Prøvde flere ganger å få til en samtale med lederen på jobben men overlegen som var ansvarlig hadde ikke tid før det hadde gått mange måneder. Da var jeg så psykisk dårlig at det ikke gikk an å ha en fornuftig samtale med meg. Senere har jeg prøvd å snakke med psykolog om saken. Han har nærmest vært litt belærende. Mener at siden jeg er sykepleier har ikke jeg noe ansvar da det er legene som har det formelle ansvaret så da er det jo ikke noe problem. Dette burde jeg jo tåle. Så derfor må det ha vært en annen grunn til min psykiske knekk. Forvirrende egentlig og frustrerende at min opplevelse ikke blir tatt på alvor og jeg begynner noen ganger å lure på min egen forstand. Psykologen har nesten gitt inntrykk av å vite mer om hvordan min arbeidplass fungerer enn meg. Nå bare nikker jeg og sier ja og ha, tørr ikke snakke om det lenger. Jeg fikk aldri hjelp med det som jeg tror utløste min psykiske krise men har slått meg til ro med det. Kanskje det ikke er så viktig ? Norge har nå enda en sykepleier som ikke utøver yrket sitt. 

Anonymkode: 51e9e...7e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har utvilsomt et poeng mtp. at det ikke var ditt ansvar. Like fullt har du fremdeles skyldfølelse, og hendelsen plager deg. Kan det være at behandler tenker det er andre, større mønstre som er mer vesentlige å jobbe med? Det stemmer nok at det var denne hendelsen som gjorde deg psyk, men det var kanskje mer «dråpen», enn hele begeret? Stress- og sårbarhetsnivå er individuelt. Er man robust og trygg, kommer man seg gjerne raskere oppå igjen, enn om man allerede har tung baggasje og dårlige mestringsstrategier i utgangspunktet. 

Anonymkode: 1f589...646