Gå til innhold

Kjempesliten av fulltidsjobbing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke mer arbeid enn 50 til 60 prosent til vanlig. Jeg ønsker mer jobbing men har ikke klart å få det. Men jeg har fått mye ekstra i desember. Og det tilsvarer ca 100 prosent. Jeg trenger pengene og står på. Men når arbeidsdagene er ferdig så må jeg bare slappe av og hvile. Har kun overskudd på den ene fridagen eller to fridager i uken. 

Hvordan er det med dere og jobbing? Blir dere like sliten? 

 

Anonymkode: dc1a6...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber godt over hva som regnes som 100 %, og ja, jeg blir sliten. Orker ikke så mye mer enn jobb, barn (ungdom) og trening i hverdagen. Men det hjelper godt at jeg jobber med noe  jeg finner interessant og meningsfylt. Også heldig med at jeg i ganske stor grad styrer tiden selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men når arbeidsdagene er ferdig så må jeg bare slappe av og hvile. Har kun overskudd på den ene fridagen eller to fridager i uken. 

Hvordan er det med dere og jobbing? Blir dere like sliten? 

Anonymkode: dc1a6...1c8

Ja, spesielt om vinteren. Som Xtra jobber jeg mer enn det som regnes som 100%, og forventer ikke å ha masse overskudd etter arbeidsdagen er over på vinters tid. Nettopp derfor det er så deilig med helg og ferier, da kan man få både dagslys og frisk luft :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Kayia skrev:

Ja, spesielt om vinteren. Som Xtra jobber jeg mer enn det som regnes som 100%, og forventer ikke å ha masse overskudd etter arbeidsdagen er over på vinters tid. Nettopp derfor det er så deilig med helg og ferier, da kan man få både dagslys og frisk luft :) 

Hvorfor velger dere et slikt liv? Hvorfor ikke jobbe tre dager i uken og klare seg med mindre materielle goder.

Anonymkode: 720b2...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Ja, det er helt vanlig. Denne uka ble det 6 dagers jobbing. Er sliten og gleder meg til julefri nå . Skal jobbe noen timer hjemmefra på julaften, men så er det fri resten av jula 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger dere et slikt liv? Hvorfor ikke jobbe tre dager i uken og klare seg med mindre materielle goder.

Anonymkode: 720b2...055

Skjønner godt at noe ønsker å gire ned, spesielt i småbarnsfasen.For meg handler valget om flere ting.

For det første liker jeg å ha økonomisk trygghet både her og nå, men også som pensjonist der framme. I tillegg er det en vesentlig faktor at jeg trives godt med jobben min, så jeg lider meg på ingen måte gjennom dagene. Jobben gir meg utfordringer og ny kunnskap, og jeg opplever å være indremotivert, ikke ytrestyrt. 

Det viktigste handler imidlertid om holdninger. Jeg har nok alltid trodd på og forventet at friske mennesker i arbeidsdyktig alder skal bidra til fellesskapet med å jobbe, selv om det sikkert hadde vært kos å tusle i skauen istedenfor. Det å jobbe er mitt bidrag om du skjønner, til noe som er større enn meg og mitt.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger dere et slikt liv? Hvorfor ikke jobbe tre dager i uken og klare seg med mindre materielle goder.

Anonymkode: 720b2...055

fordi det er ikke en sykdom eller noe noe negativt  å bli sliten av å jobbe 100%. å bli sliten av å ha gjort noe er normalt og positivt

Anonymkode: 57cec...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

fordi det er ikke en sykdom eller noe noe negativt  å bli sliten av å jobbe 100%. å bli sliten av å ha gjort noe er normalt og positivt

Anonymkode: 57cec...a35

Det er føles negativt hvis man hater jobben sin.

Anonymkode: 720b2...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er føles negativt hvis man hater jobben sin.

Anonymkode: 720b2...055

ja, det gjør det absolutt. men i blant må gjøre ting man hater , vi trenger penger for å leve :) 

Anonymkode: 57cec...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er normalt å være sliten på den måten du blir. 

Da jeg jobbet så var jeg både sliten og utmattet, slet med hodepine. Trivdes med kollegaer og jobben, men slet med meg selv. Jeg hadde ingen overskudd på fridager, men måtte prøve å  mote meg opp til å klare neste arbeidsuke. Det endte opp med at mine behandlere tvang meg til å sykemelde meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger dere et slikt liv? Hvorfor ikke jobbe tre dager i uken og klare seg med mindre materielle goder.

Anonymkode: 720b2...055

Tja. Fordi jeg vil forsørge meg selv og fremdeles har to barn som trenger økonomisk støtte en stund til? Fordi jeg egentlig elsker jobben min, selv om det kan være tungt å dra seg ut av dyna kl. 6 en mørk og sur høstmorgen. Fordi jeg synes at de som er friske og raske bør jobbe for å hjelpe de som ikke er så heldige at de klarer det. Det hadde ikke blitt mye innbetalt til ulike trygdeordninger dersom alle hadde gått ned til 50% stilling... Og jeg tenker noen år fremover til jeg skal gå av med pensjon.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke mer arbeid enn 50 til 60 prosent til vanlig. Jeg ønsker mer jobbing men har ikke klart å få det. Men jeg har fått mye ekstra i desember. Og det tilsvarer ca 100 prosent. Jeg trenger pengene og står på. Men når arbeidsdagene er ferdig så må jeg bare slappe av og hvile. Har kun overskudd på den ene fridagen eller to fridager i uken. 

Hvordan er det med dere og jobbing? Blir dere like sliten? 

 

Anonymkode: dc1a6...1c8

Hvis du til vanlig jobber 50-60% og så i en periode jobber såpass mye mr er det ikke rart du blir sliten. Jeg blir også sliten etter en arbeidsdag, men ikke så ille at jeg ikke makter annet enn å sitte i godstolen og se tomt foran meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Tja. Fordi jeg vil forsørge meg selv og fremdeles har to barn som trenger økonomisk støtte en stund til? Fordi jeg egentlig elsker jobben min, selv om det kan være tungt å dra seg ut av dyna kl. 6 en mørk og sur høstmorgen. Fordi jeg synes at de som er friske og raske bør jobbe for å hjelpe de som ikke er så heldige at de klarer det.

Men hva gjør vi fremover når det blir overskudd på arbeidskraft pga automatisering og bruk av roboter?

Anonymkode: 720b2...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva gjør vi fremover når det blir overskudd på arbeidskraft pga automatisering og bruk av roboter?

Anonymkode: 720b2...055

Det er et godt spørsmål, på en del områder er vi jo i ferd med å gjøre oss selv overflødige / arbeidsløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 14.12.2019 den 20.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke mer arbeid enn 50 til 60 prosent til vanlig. Jeg ønsker mer jobbing men har ikke klart å få det. Men jeg har fått mye ekstra i desember. Og det tilsvarer ca 100 prosent. Jeg trenger pengene og står på. Men når arbeidsdagene er ferdig så må jeg bare slappe av og hvile. Har kun overskudd på den ene fridagen eller to fridager i uken. 

Hvordan er det med dere og jobbing? Blir dere like sliten? 

 

Anonymkode: dc1a6...1c8

Gratulerer med at du har fått 100%. Jeg håper du klarer å stå i det, så du får mer arbeid senere også.

Nei, jeg blir ikke sliten av 100% jobb. Det kommer, av at jeg synes jobben er morsom, og den er ikke fysisk slitsom. Jeg har jobbet på gård, butikk og byggeplass før. Da var jeg mer utslitt på kvelden.

Jeg er litt sliten for tiden, men det er fordi veldig mye av fritiden går med til å følge opp ungdommene. Det er greit, for det er bare en kort periode før de flytter ut.

Jeg jobbet 120%  og mere til før. Kunne gjerne sitte til 24 på jobb uten å merke at tiden gikk. Jeg reiste hver uke. Det var greit når vi ikke hadde barn. Etter at vi fikk barn var det fortsatt mye jobbing og overtid noen år. Nå kuttet jeg det tvert for å redde ekteskapet, og kommer hjem til samme tid hver dag. I det minste sier jeg fra om jeg må jobbe lenger.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger dere et slikt liv? Hvorfor ikke jobbe tre dager i uken og klare seg med mindre materielle goder.

Anonymkode: 720b2...055

Godt spørsmål. Jeg kunne jobbet 60% og hatt det bra økonomisk. Saken er at man blir sugd inn i prosjekt og det blir bare stress å være hjemme når ting brenner på jobb. De andre er borte på dagtid uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å ha det slik. Jeg jobbet >150% stilling i mer enn 30 år og hadde det aldri slik. Et vanlig friskt menneske klarer fint å ha en aktiv fritid selv om en jobber 100%. Selvsagt er det noen dager i året en er ekstra sliten, men ikke konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...