Gå til innhold

Kjempesliten av fulltidsjobbing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
2 timer siden, kupton skrev:

Det er ikke vanlig å ha det slik. Jeg jobbet >150% stilling i mer enn 30 år og hadde det aldri slik. Et vanlig friskt menneske klarer fint å ha en aktiv fritid selv om en jobber 100%. Selvsagt er det noen dager i året en er ekstra sliten, men ikke konstant.

En aktiv fritid har jo vi andre som har svart i tråden også. Tror vi som har svart har vært mest opptatt av ikke å «sykeligjøre » det å bli sliten. 

Det er sikkert noe uvant for trådstarter nå i starten og få mindre fritid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det er summen av jobb og et utfordrende privatliv som gjør at trådstarter blir så sliten, ikke jobben alene.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg tenker at det er summen av jobb og et vanskelig privatliv som gjør at trådstarter blir så sliten, ikke jobben alene.

Ok, ja hvis det er den samme som har skrevet mye her tidligere, er jeg enig i det.

Da er privatlivet hovedproblemet og så kan spørre seg om hvorfor man ofte ender opp med å ta så dårlige valg som gjør at man får disse problemene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på jobber. Hvis jobben er selvstendig og "selvstyrt" og man sitter på en rolig kontorplass der man kan reise seg opp, strekke på seg og hente noe å drikke ved behov, blir man sliten på en annen måte enn om man jobber et sted med høyt støynivå, liten selvstyring og dårlig fordelt belastning (f.eks. alltid mest mas like før man skal gå hjem for dagen og er mest sliten).

Det er en grunn til at mange ikke orker å jobbe 100% i f.eks. helsevesenet (ja, jeg vet at det også er andre årsaker til at det er mye deltid der) og enkelte typer serviceyrker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Ok, ja hvis det er den samme som har skrevet mye her tidligere, er jeg enig i det.

Da er privatlivet hovedproblemet og så kan spørre seg om hvorfor man ofte ender opp med å ta så dårlige valg som gjør at man får disse problemene.

 

 Dette kaller jeg baktalelse eller sladder. 

Anonymkode: 4ef59...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, laban skrev:

Det er stor forskjell på jobber. Hvis jobben er selvstendig og "selvstyrt" og man sitter på en rolig kontorplass der man kan reise seg opp, strekke på seg og hente noe å drikke ved behov, blir man sliten på en annen måte enn om man jobber et sted med høyt støynivå, liten selvstyring og dårlig fordelt belastning (f.eks. alltid mest mas like før man skal gå hjem for dagen og er mest sliten).

Det er en grunn til at mange ikke orker å jobbe 100% i f.eks. helsevesenet (ja, jeg vet at det også er andre årsaker til at det er mye deltid der) og enkelte typer serviceyrker. 

Er veldig enig. Det provoserer meg at noen vet så vell hva andre bør tåle fordi de selv klarer å jobbe. Jeg har gått til ulike spesialister som sitter på et kontor og jobber til de er 70 år. I mitt yrke er de fleste gått ned i stilling, blitt sykemeldt eller pensjonert pga stor belastning lenge før 67år. 

Anonymkode: 4ef59...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 17.12.2019 den 12.32, Xtra skrev:

Jeg tenker at det er summen av jobb og et utfordrende privatliv som gjør at trådstarter blir så sliten, ikke jobben alene.

Det er det sikkert, men jeg tror jeg at hvis TS skal komme ut problemene så er det en god start å få økonomien på plass.

Derfor: Hold ut, TS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2019 den 9.37, kupton skrev:

Det er ikke vanlig å ha det slik. Jeg jobbet >150% stilling i mer enn 30 år og hadde det aldri slik. Et vanlig friskt menneske klarer fint å ha en aktiv fritid selv om en jobber 100%. Selvsagt er det noen dager i året en er ekstra sliten, men ikke konstant.

Hei

dette gledet meg å lese.

ble overrasket over at så mange mennesker synes bli slitne etter 8 timers arbeidsdag.

etter en arbeidsdag gjør jeg feks mange andre ting, ting jeg liker, for tiden tegne og fotografere.

i kveld skriver jeg en oppgave for noen. Fordi jeg er trøtt etter en lang dag, tok jeg nå og tenkte best legge meg.

også min kjæreste har lyst og energi etter arbeidsdagen, ofte drar vi da ut i skogen sammen, etter lagd og spist middag, eller fisker, plukker sopp, eller som nå for tiden tar vi bilder.

jeg kan bli sliten, ikke av mye Fysisk arbeide, eller skrivearbeidet jeg er alene om, men mer hvis mennesker snakker ustanselig ord inn i ørene mine, det takler jeg dårligere enn kjæresten, som også takler prat prat og prat.

min begrensning ligger ikke i fysisk arbeide eller arbeide, men er mer begrenset til slitenhet ved store krav om å høre på formålsløst snakk.

men heller ikke jeg blir sliten etter en normal arbeidsdag. Det eneste jeg vil, er slippe for mange ugjennomtenkte ord, jeg forstår ikke hvorfor andre ofte sier ting, det er liksom ingen mening i det, jeg får fort den tanken at noen forstyrrer meg med formålsløst snakk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2019 den 9.37, kupton skrev:

Det er ikke vanlig å ha det slik. Jeg jobbet >150% stilling i mer enn 30 år og hadde det aldri slik. Et vanlig friskt menneske klarer fint å ha en aktiv fritid selv om en jobber 100%. Selvsagt er det noen dager i året en er ekstra sliten, men ikke konstant.

Du hadde en jobb med meget stort ansvar. Var ikke det slitsomt? 
 

Hvordan klarte du å jobbe så mye uten å bli sliten? 
 

Jeg blir «misunnelig« på dere som er friske, kjenner jeg. Jeg skulle gjerne ønske jeg klarte det samme. 

Anonymkode: 18fff...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei

dette gledet meg å lese.

ble overrasket over at så mange mennesker synes bli slitne etter 8 timers arbeidsdag.

etter en arbeidsdag gjør jeg feks mange andre ting, ting jeg liker, for tiden tegne og fotografere.

i kveld skriver jeg en oppgave for noen. Fordi jeg er trøtt etter en lang dag, tok jeg nå og tenkte best legge meg.

også min kjæreste har lyst og energi etter arbeidsdagen, ofte drar vi da ut i skogen sammen, etter lagd og spist middag, eller fisker, plukker sopp, eller som nå for tiden tar vi bilder.

jeg kan bli sliten, ikke av mye Fysisk arbeide, eller skrivearbeidet jeg er alene om, men mer hvis mennesker snakker ustanselig ord inn i ørene mine, det takler jeg dårligere enn kjæresten, som også takler prat prat og prat.

min begrensning ligger ikke i fysisk arbeide eller arbeide, men er mer begrenset til slitenhet ved store krav om å høre på formålsløst snakk.

men heller ikke jeg blir sliten etter en normal arbeidsdag. Det eneste jeg vil, er slippe for mange ugjennomtenkte ord, jeg forstår ikke hvorfor andre ofte sier ting, det er liksom ingen mening i det, jeg får fort den tanken at noen forstyrrer meg med formålsløst snakk

 

Hva slags arbeid har du? Jeg tenker det er forskjell på å sitte på eget kontor og arbeide selvstendig, og jobbe i butikk hvor en må fly rundt og ordne med varer og betjene kunder i et sett.

Anonymkode: 720b2...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags arbeid har du? Jeg tenker det er forskjell på å sitte på eget kontor og arbeide selvstendig, og jobbe i butikk hvor en må fly rundt og ordne med varer og betjene kunder i et sett.

Anonymkode: 720b2...055

Enig. Noen jobber er hardere enn andre. 

Anonymkode: 18fff...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags arbeid har du? Jeg tenker det er forskjell på å sitte på eget kontor og arbeide selvstendig, og jobbe i butikk hvor en må fly rundt og ordne med varer og betjene kunder i et sett.

Anonymkode: 720b2...055

Hei

jeg lager hjemmesider, driver med infrastruktur og nettverkstjenester, skriver oppgaver for andre, og leser i blant korrektur, reparerer PC er og annet utstyr.

det som krever mest energi er å skrive oppgaver for andre der jeg ikke kjenner terminologi, det krever mye i blant sette seg inn i et nytt felt.

Det jeg håper få mer tid til, er å jobbe 1-2 dager i uken på gjenbruk, jeg liker finne ting og lage ting av det folk kaster. Det blir til nye unike ting, ikke kjedelige samlebåndsprodukter. Ting man lager av ting man finner/ eller av ting folk kaster, blir unike, personlige, ikke kopier og likt andres .

feks en gammel lampefotot i messing, som ingen ser verdi eller skjønnhet i, kan bli den flotteste lampe med ny ledning, en passende skjerm, en riktig type lyspære.

osv... det er bare fantasien og tiden og plassen som i blant stopper prosjektene 🙂

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei

jeg lager hjemmesider, driver med infrastruktur og nettverkstjenester, skriver oppgaver for andre, og leser i blant korrektur, reparerer PC er og annet utstyr.

det som krever mest energi er å skrive oppgaver for andre der jeg ikke kjenner terminologi, det krever mye i blant sette seg inn i et nytt felt.

Det jeg håper få mer tid til, er å jobbe 1-2 dager i uken på gjenbruk, jeg liker finne ting og lage ting av det folk kaster. Det blir til nye unike ting, ikke kjedelige samlebåndsprodukter. Ting man lager av ting man finner/ eller av ting folk kaster, blir unike, personlige, ikke kopier og likt andres .

feks en gammel lampefotot i messing, som ingen ser verdi eller skjønnhet i, kan bli den flotteste lampe med ny ledning, en passende skjerm, en riktig type lyspære.

osv... det er bare fantasien og tiden og plassen som i blant stopper prosjektene 🙂

Prøv å jobb 8 timer i butikk eller sykehjem og se om du blir sliten da. Legg også til 2-3 timers pendling.

Anonymkode: 720b2...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde en jobb med meget stort ansvar. Var ikke det slitsomt?

Hvordan klarte du å jobbe så mye uten å bli sliten? 

Innimellom var det slitsomt. Jeg vil nevne en del punkter som jeg mener er av stor betydning. En må prøve å finne det positive ved enhver jobb. Jeg har jobbet med ulike ting, og har funnet mening og glede med alt. Gode kolleger har vært av stor betydning. Savnet av dem er verst med å være pensjonert. Forventninger til jobben: Alle jobber har noe ved seg som er kjedelig. Det en ikke kan gjøre noe med, bør en ikke bruke krefter på å irritere seg over. Forventninger til slitenhet: Når en er i jobb, skal en forvente som noe positivt at en er sliten. Det er beviset på at en har gjort en skikkelig innsats. Jeg jobbet innimellom i skogen. Da nøt jeg smertene jeg hadde etter arbeidstid. De var beviset på at jeg hadde brukt meg og tatt i.

Så må en finne fritidsaktiviteter som lader og restituerer. Jeg fant mine ting med både sosiale aktiviteter sammen med andre, og aleneaktiviteter der jeg kunne tømme hodet.

Kanskje viktigst er det når en opplever at en har gjort en forskjell i noens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

Innimellom var det slitsomt. Jeg vil nevne en del punkter som jeg mener er av stor betydning. En må prøve å finne det positive ved enhver jobb. Jeg har jobbet med ulike ting, og har funnet mening og glede med alt. Gode kolleger har vært av stor betydning. Savnet av dem er verst med å være pensjonert. Forventninger til jobben: Alle jobber har noe ved seg som er kjedelig. Det en ikke kan gjøre noe med, bør en ikke bruke krefter på å irritere seg over. Forventninger til slitenhet: Når en er i jobb, skal en forvente som noe positivt at en er sliten. Det er beviset på at en har gjort en skikkelig innsats. Jeg jobbet innimellom i skogen. Da nøt jeg smertene jeg hadde etter arbeidstid. De var beviset på at jeg hadde brukt meg og tatt i.

Så må en finne fritidsaktiviteter som lader og restituerer. Jeg fant mine ting med både sosiale aktiviteter sammen med andre, og aleneaktiviteter der jeg kunne tømme hodet.

Kanskje viktigst er det når en opplever at en har gjort en forskjell i noens liv.

Dette kunne jeg skrevet selv. 

Jeg ville imidlertid ikke skrevet det forrige innlegget ditt. Som deg har jeg alltid jobbet mye, og for det meste har jeg valgt dette selv (dvs all overtid har ikke vært pålagt). Dette er ikke uvanlig for oss med fleksibilitet, ansvar for egne områder og fleksibilitet.

I perioder hvor jeg har blitt pålagt svært mye arbeid med vanskelige saker og tildels svært stort ansvar har jeg blitt langt mer sliten av å holde koken enn når jeg har valgt det selv fordi jeg har hatt mulighet og kapasitet. Jeg syns nok derfor at det første innlegget ditt var noe bastant og unyansert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å jobb 8 timer i butikk eller sykehjem og se om du blir sliten da. Legg også til 2-3 timers pendling.

Anonymkode: 720b2...055

Ok

da hadde jeg nok blitt psykisk utslitt, jeg tåler ikke så mye gjentagende snakk og formålsløs tale.

jeg jobbet på sykehjem når jeg var tenåring da, jeg syns det gikk OK, men det ble problemer, jeg skjønte ikke helt hva det var, men jeg varslet i hvert fall om at de ansatte sluntret unna med rutinene.

det hadde jeg ikke brydd meg særlig om, men så oppdaget jeg at flere eldre fikk for lite veske og ble dehydrerte, disse var svært syke og lå liksom alene for å dø, da mente jeg man ikke kan bruke feks 40 min på en pause, 
det fremstod for meg helt absurd at mennesker skal dø av tørst fordi man ikke jobber effektivt.

det var en ukultur rådende på dette sykehjemmet, og så ekstremt mye prat og latter, det var praten og latteren som gjorde meg sliten, ikke stelle og mate de eldre.

så ja det er visse yrker som er mer krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg syns nok derfor at det første innlegget ditt var noe bastant og unyansert. 

Jeg må skrive slik jeg opplevde det. Ikke bare jeg, men storparten av de jeg jobbet sammen med og de jeg drev fritidsaktiviteter sammen med.

Jeg synes vi har en slitenhetsgreie i samfunnet. Det har nesten blitt in å snakke om hvor sliten en er - hele tiden. De som var mest slitne på jobben, var i hvert fall ikke slitne fordi de jobbet mest, raskest og mest effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Jeg må skrive slik jeg opplevde det. Ikke bare jeg, men storparten av de jeg jobbet sammen med og de jeg drev fritidsaktiviteter sammen med.

Jeg synes vi har en slitenhetsgreie i samfunnet. Det har nesten blitt in å snakke om hvor sliten en er - hele tiden. De som var mest slitne på jobben, var i hvert fall ikke slitne fordi de jobbet mest, raskest og mest effektivt.

Det er jeg helt enig med deg i, men ser ingen grunn til å polarisere av den grunn. Å ikke tåle å jobbe 100% er ikke vanlig, men å være uberørt etter 150% stilling er heller ikke innenfor normalfordelingen vil jeg tro... ;) 

Jeg syns Nicklus beskrev det godt jeg, det er ikke rart at TS er mer sliten etter 100%-stilling når hun vanligvis har 50/60%. Det er imidlertid ikke farlig å være sliten, og - som du så riktig sier - det er direkte uklokt å dyrke følelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, kupton skrev:

Jeg må skrive slik jeg opplevde det. Ikke bare jeg, men storparten av de jeg jobbet sammen med og de jeg drev fritidsaktiviteter sammen med.

Jeg synes vi har en slitenhetsgreie i samfunnet. Det har nesten blitt in å snakke om hvor sliten en er - hele tiden. De som var mest slitne på jobben, var i hvert fall ikke slitne fordi de jobbet mest, raskest og mest effektivt.

Du skulle prøvd deg i min jobb et år. Svaret ditt provoserer. Hilsen en som er mye sliten 

Anonymkode: 18fff...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...