Gå til innhold

Kjempesliten av fulltidsjobbing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er neppe ‘in å si man er sliten, det som er ‘in er faktisk helt motsatt. Vi skal være supermennesker som klarer alt og mere til. 100% jobb, vedlikeholde hus, bil, hage. Være gode foreldre og følger opp på fritiden, være gode samboere, gode sexpartnere, ha minst en stor hobby, trene, spes sunt ++ Det er altfor stort press i samfunnet i dag. Og man skal helst IKKE si man er sliten.

Tror de aller fleste syns det er ubehagelig-  og for noen inkl meg selv, nærmest et nederlag å si man er sliten. Det er tegn på at man er svak og at helsa kanskje ikke er på topp. Og de fleste vil vel være sunne, friske og sterke?

Anonymkode: 0899f...d05

Jeg tror presset i dag er selvpåført. Dermed er det uten grenser. Før i tiden gjorde folk ting av plikt og fordi de fikk beskjed om det. Nå har folk selv ansvar for å sette egne mål og ha personlig suksess. Det er ingen som bestemmer at man skal spise sunt og trene. Det er et eget valg fordi man ikke vil være dårligere enn andre. Til og med i senga tipper jeg det ar annerledes før. Man hadde en ekteskapelig plikt, og ferdig med det. Kanskje foreldrene til og med fant ektefellen. Det var nok trasige greier, men ikke et stort press på å ha stor sexlyst, fantasi og initiativ.

I dag reagerer folk med høy utdanning sterkt på å bli kommandert til å gjøre noe i jobben. De skal motiveres og egentlig ta beslutningen sammen med sjefen. I praksis må sjefen da spille på samvittighet og ansvarsfølelse for å få noe gjort. Det oppleves som et "press" hvor folk selv må prioritere mellom jobb og familie. Kanskje enklere for noen å bli kommandert tross alt. Liksomfrihet er krevende.

Det er helt utenkelig å gå tilbake til strengt hierarki og pliktsex, men jeg tror forklaringen på moderne problemer ligger litt i det jeg har skrevet. Jeg tror det er vanskelig å påvise at arbeidslivet er råere enn for 50 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg tror presset i dag er selvpåført. Dermed er det uten grenser. Før i tiden gjorde folk ting av plikt og fordi de fikk beskjed om det. Nå har folk selv ansvar for å sette egne mål og ha personlig suksess. Det er ingen som bestemmer at man skal spise sunt og trene. Det er et eget valg fordi man ikke vil være dårligere enn andre. Til og med i senga tipper jeg det ar annerledes før. Man hadde en ekteskapelig plikt, og ferdig med det. Kanskje foreldrene til og med fant ektefellen. Det var nok trasige greier, men ikke et stort press på å ha stor sexlyst, fantasi og initiativ.

I dag reagerer folk med høy utdanning sterkt på å bli kommandert til å gjøre noe i jobben. De skal motiveres og egentlig ta beslutningen sammen med sjefen. I praksis må sjefen da spille på samvittighet og ansvarsfølelse for å få noe gjort. Det oppleves som et "press" hvor folk selv må prioritere mellom jobb og familie. Kanskje enklere for noen å bli kommandert tross alt. Liksomfrihet er krevende.

Det er helt utenkelig å gå tilbake til strengt hierarki og pliktsex, men jeg tror forklaringen på moderne problemer ligger litt i det jeg har skrevet. Jeg tror det er vanskelig å påvise at arbeidslivet er råere enn for 50 år siden.

Jeg tror mye har med tilgangen til informasjon i dagens samfunn. Vi har ubegrenset informasjon om hvordan andre har det - både når det gjelder sex, samliv, fritidsaktiviteter, kropp, trening, samfunnsengasjement, interiør etc - og dermed stiger nok ens egne forventninger om hvordan ens eget liv bør være, og vi kjenner oss stresset. Og ja, det er jo selvpåført, og det er vanskelig å bryte ut av det. 

Når det gjelder arbeidsliv så er jeg også til dels enig med deg i at mange er med på beslutningsprosesser i langt større grad enn for noen tiår siden, og at det det tidligere var enklere bare å utføre en jobb og så ta fri. Nå er det mange som aldri har helt fri fordi en alltid har tilgang på informasjon for å bli bedre informert, eller kommunikasjon for å tilfredsstille kunder og samarbeidspartnere til enhver tid, og når en føler at en burde svare/lese pga samvittighet for jobben, så spiser jo det av fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er neppe ‘in å si man er sliten, det som er ‘in er faktisk helt motsatt. Vi skal være supermennesker som klarer alt og mere til. 100% jobb, vedlikeholde hus, bil, hage. Være gode foreldre og følger opp på fritiden, være gode samboere, gode sexpartnere, ha minst en stor hobby, trene, spes sunt ++ Det er altfor stort press i samfunnet i dag. Og man skal helst IKKE si man er sliten.

Tror de aller fleste syns det er ubehagelig-  og for noen inkl meg selv, nærmest et nederlag å si man er sliten. Det er tegn på at man er svak og at helsa kanskje ikke er på topp. Og de fleste vil vel være sunne, friske og sterke?

Anonymkode: 0899f...d05

Tommel opp!

Anonymkode: 18fff...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎12‎.‎2019 den 23.33, AnonymBruker skrev:

Du skulle prøvd deg i min jobb et år. Svaret ditt provoserer. Hilsen en som er mye sliten 

Anonymkode: 18fff...370

Hva jobber du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎12‎.‎2019 den 9.26, AnonymBruker skrev:

Jeg vet akkurat hvor sliten jeg er, og jeg skulle gjerne likt å se hvor opplagt kupton er etter 8 timer med skogsarbeid hver dag i 30 år. 

Den som har arbeidet slik, er helt sikkert meget sliten. Men dette gjelder virkelig ikke mange i dag. Skogsarbeidere i dag kjører enten hogstmaskin eller lastbærere. Og jeg vet at det finnes svært anstrengende jobber. Men de fleste jobber i dag er overkommelige og godt forenelig med både å ha småbarn og drive med fritidsaktiviteter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.12.2019 den 13.03, kupton skrev:

Hva jobber du med?

Jeg står opp kl 0520. Kl 0620 går jeg til jobb. Kl 0700 starter jeg på jobb. Til kl 10 vasker jeg og min kollega kontorer og andre fellesområder. I løpet av en uke/5 dager vasker vi ca 100 kontorer og rom pluss fellesområder som feks toaletter på denne tiden.  

Så har vi en halvtime matpause før jeg vasker en sengepost, garderober, korridorer og andre områder. 

Vi har en et par kaffepauser i tillegg til matpausen. 

Slik er min arbeidsuke. Jeg går over 10.000 skritt hver dag, og jeg jobber effektivt og raskt. Jeg får virkelig brukt kroppen. 

For å klare neste dag prøver jeg å sovne før kl 22. 

Bør jeg, med min jobb, som alle andre klare å være med på alt du mener en skal klare? Mener du at jeg syter når jeg sier jeg er sliten og ikke orker å være med på ting på fritiden min?

 

Anonymkode: 18fff...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør jeg, med min jobb, som alle andre klare å være med på alt du mener en skal klare? Mener du at jeg syter når jeg sier jeg er sliten og ikke orker å være med på ting på fritiden min?

Jeg mener ikke at du syter. Men jeg mener at selv med denne jobben skal det være mulig å delta på noe fritidsaktiviteter, særlig dersom du ikke har små barn. Jeg kjenner flere som arbeider med renhold, og de trenger ikke å bruke alle de 128 timene i uka de ikke er på jobb til å hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Jeg mener ikke at du syter. Men jeg mener at selv med denne jobben skal det være mulig å delta på noe fritidsaktiviteter, særlig dersom du ikke har små barn. Jeg kjenner flere som arbeider med renhold, og de trenger ikke å bruke alle de 128 timene i uka de ikke er på jobb til å hvile.

Dine svar gjør meg bare trist. Men du er iallefall ærlig, så jeg vet hvilket syn du har på meg og andre som har det sånn. 

Anonymkode: 18fff...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.12.2019 den 13.11, kupton skrev:

Den som har arbeidet slik, er helt sikkert meget sliten. Men dette gjelder virkelig ikke mange i dag. Skogsarbeidere i dag kjører enten hogstmaskin eller lastbærere. Og jeg vet at det finnes svært anstrengende jobber. Men de fleste jobber i dag er overkommelige og godt forenelig med både å ha småbarn og drive med fritidsaktiviteter 🙂

 Du mener vel at alle skal være tøffe og klare det samme som deg. 

Anonymkode: 18fff...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Du mener vel at alle skal være tøffe og klare det samme som deg. 

Anonymkode: 18fff...370

Jeg synes denne typen kommentarer er helt meningsløse. Du ba om kommentarer på et tema, du fikk relevante kommentarer - og så klarer du å vri det til at noen har negativt syn på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, frosken skrev:

Jeg synes denne typen kommentarer er helt meningsløse. Du ba om kommentarer på et tema, du fikk relevante kommentarer - og så klarer du å vri det til at noen har negativt syn på deg. 

Nei. Det er ikke det jeg gjør. 
Hold deg unna meg. 

Anonymkode: 18fff...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Jeg synes denne typen kommentarer er helt meningsløse. Du ba om kommentarer på et tema, du fikk relevante kommentarer - og så klarer du å vri det til at noen har negativt syn på deg. 

Jeg synes også slike kommentarer er meningsløse.  Jeg opplever at kupton beskriver hva et friskt menneske burde greie, mulig jeg tar feil. Hva skal jeg si da, jeg må jo bare være søppel. Jeg som bli veldig sliten av å jobbe 3 timer i uka + oppfølging av lege/terapeut + å være litt sosial. Skal jeg skamme meg eller hva? Jeg gjør så godt jeg kan + litt til. Er forresten møkk lei av å skamme meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg synes også slike kommentarer er meningsløse.  Jeg opplever at kupton beskriver hva et friskt menneske burde greie, mulig jeg tar feil. Hva skal jeg si da, jeg må jo bare være søppel. Jeg som bli veldig sliten av å jobbe 3 timer i uka + oppfølging av lege/terapeut + å være litt sosial. Skal jeg skamme meg eller hva? Jeg gjør så godt jeg kan + litt til. Er forresten møkk lei av å skamme meg.

Da bør han i så fall presisere at det gjelder de friske. Jeg er også møkk lei av å skamme meg. Jeg trodde faktisk t o m inntil denne tråden at jeg var tøff som klarer full jobb i min situasjon. Jobben var det jeg klarte, liksom - noe denne tråden fikk meg til å føle at det ikke var bra nok, man må klare enda mer enn full jobb og å si at man er sliten skal man ihjertall ikke gjøre. 

Men siden det er bare jeg som reagerer på kuptons utsagn skal jeg trekke meg tilbake. 

Anonymkode: 18fff...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør han i så fall presisere at det gjelder de friske. Jeg er også møkk lei av å skamme meg. Jeg trodde faktisk t o m inntil denne tråden at jeg var tøff som klarer full jobb i min situasjon. Jobben var det jeg klarte, liksom - noe denne tråden fikk meg til å føle at det ikke var bra nok, man må klare enda mer enn full jobb og å si at man er sliten skal man ihjertall ikke gjøre. 

Men siden det er bare jeg som reagerer på kuptons utsagn skal jeg trekke meg tilbake. 

Anonymkode: 18fff...370

Du kan velge å slutte å skamme deg, det er ditt valg. 

Anonymkode: 5511f...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

Jeg synes også slike kommentarer er meningsløse.  Jeg opplever at kupton beskriver hva et friskt menneske burde greie, mulig jeg tar feil. Hva skal jeg si da, jeg må jo bare være søppel. Jeg som bli veldig sliten av å jobbe 3 timer i uka + oppfølging av lege/terapeut + å være litt sosial. Skal jeg skamme meg eller hva? Jeg gjør så godt jeg kan + litt til. Er forresten møkk lei av å skamme meg.

Gir sykdom grunn til å skamme seg? Er man søppel dersom man er syk? Jeg trodde du var uføretrygdet som følge av alvorlig psykisk lidelse? Er det i så fall grunn til å forvente at du skal klare like mye som en som er frisk?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ikke det jeg gjør. 
Hold deg unna meg. 

Anonymkode: 18fff...370

Jeg skjønner ikke hva du vil med innleggene dine på dol om dagen. Du har tidligere sagt at du ikke er ute etter bekreftelser på at du er like god som andre osv. når du skriver innlegg, - men nå virker det som om det er eneste hensikten din. Hvis du spør om andre blir like slitne som det du beskriver av fulltidsjobbing, så kan det vel ikke være greit at folk svarer at "nei, de blir ikke så slitne som du beskriver"? (For øvrig det samme i tråden med temaet at det er vanskelig å vite at man ikke klarte å gi barna en bedre oppvekst.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, frosken skrev:

Jeg skjønner ikke hva du vil med innleggene dine på dol om dagen. Du har tidligere sagt at du ikke er ute etter bekreftelser på at du er like god som andre osv. når du skriver innlegg, - men nå virker det som om det er eneste hensikten din. Hvis du spør om andre blir like slitne som det du beskriver av fulltidsjobbing, så kan det vel ikke være greit at folk svarer at "nei, de blir ikke så slitne som du beskriver"? (For øvrig det samme i tråden med temaet at det er vanskelig å vite at man ikke klarte å gi barna en bedre oppvekst.) 

Tro og men hva du vil. Jeg har trukket meg fra diskusjonen.

Anonymkode: 18fff...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, frosken skrev:

Gir sykdom grunn til å skamme seg? Er man søppel dersom man er syk? Jeg trodde du var uføretrygdet som følge av alvorlig psykisk lidelse? Er det i så fall grunn til å forvente at du skal klare like mye som en som er frisk?!?

Jo, jeg er uføretrygdet pga alvorlig psykisk lidelse, men det gnager ofte i meg at jeg burde greie mer. Har også noen fysiske utfordringer.  Nå har jeg noen i familien som mener at jeg bare burde ta meg sammen og de var jeg sammen med i går. Er vel litt ekstra preget av det i dag.  Men disse har også både meninger og livstil som ikke passer helt meg. Så jeg bør rett og slett bare kaste disse følelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ikke det jeg gjør. 
Hold deg unna meg. 

Anonymkode: 18fff...370

😮

Som frosken også skriver...om du søker svar og meninger fra folk i et åpent forum og ikke tåler relevante og konstruktive svar og, bør du rett og slett la være å sende inn slike innlegg. Om du kun søker trøst og sympati, bør du vel nesten poengtere dette..

Anonymkode: 0899f...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...