Gå til innhold

Er dette tvangstanker, eller er jeg blitt gal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, så jeg ser bilder i hodet mitt som føles ekte/virkelige. Innerst inne vet jeg jo at det bare er noe som skjer oppi hodet mitt, men det er ubehagelig når det står på. Det trenger ikke være skremmende bilder, det er ofte bare bilder av helt tilfeldige ting som dukker opp i hodet mitt. Det har vært sånn de siste dagene, men jeg sliter med tvang fra før av, så jeg lurte på om det er det eller noe annet. Altså, jo oftere jeg prøver å skyve bildene vekk, jo oftere dukker de opp. Dette er veldig ubehagelig. Jeg er vel egentlig 100% sikker på at jeg har blitt fullstendig gal, at jeg har mista kontrollen her. Noen som vet hva dette kan dreie seg om?

Anonymkode: 8b1a1...ee5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så jeg ser bilder i hodet mitt som føles ekte/virkelige. Innerst inne vet jeg jo at det bare er noe som skjer oppi hodet mitt, men det er ubehagelig når det står på. Det trenger ikke være skremmende bilder, det er ofte bare bilder av helt tilfeldige ting som dukker opp i hodet mitt. Det har vært sånn de siste dagene, men jeg sliter med tvang fra før av, så jeg lurte på om det er det eller noe annet. Altså, jo oftere jeg prøver å skyve bildene vekk, jo oftere dukker de opp. Dette er veldig ubehagelig. Jeg er vel egentlig 100% sikker på at jeg har blitt fullstendig gal, at jeg har mista kontrollen her. Noen som vet hva dette kan dreie seg om?

Kan det dreie seg om angst? 

Skrevet

Jeg har ikke så god peil på verken angst eller tvang, men av interesse vil jeg gjerne spørre om hvilken type bilder det er du ser? Er det "stillbilder", eller "film"? Og er de knyttet opp mot ting du har hatt tvang på tidligere? 

Du har nok ikke blitt "gal", men jeg skjønner at dette må være veldig ekkelt og skremmende å oppleve! Du skriver et annet sted at du har veldig angst og ikke tør annet enn å ligge under dyna på sofaen.

Jeg vet dessverre ikke om noe som med sikkerhet kan hjelpe deg, men jeg tenker at du bør prøve å ta kontroll over angsten for å stå opp fra sofaen, og at du bør prøve å tvinge deg til å gjøre noe, f.eks litt husarbeid. Sette på radioen sånn at du kan lytte til andre ting enn det som foregår inne i hodet ditt. Så kanskje vil det slippe litt tak?

Jeg håper uansett at du er bedre i dag, og at du greier å gå på jobb i morgen. Hvis ikke du greier, så bør du be om akuttime hos legen for å få videre hjelp. Lykke til!

Skrevet
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Kan det dreie seg om angst? 

Ja, har alltid slitt med angst, så ja...

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke stille en diagnose men tenker at det kan være tvangstanker siden du egentlig innerst inne vet at det er tull. Og tvangshandlingen blir å skyve det vekk på en måte. Jo mer du prøver å unngå tankene  jo verre blir det. Det er vel typisk tvangen. En terapeut ville kanskje rådet deg til ikke å prøve å skyve de vekk men stå i ubehaget , så vil angsten «flater ut «etter hvert. Eller kanskje du trenger medisinering for å redusere tvangen? Jeg kan ta helt feil, bare en ekspert som kan si. Lykke til . 

Anonymkode: 27666...f50

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...