Gå til innhold

Tema i psykoser

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det oftest sånn at det er ett spesielt tema som går igjen hos dem som gjentatte ganger blir rammet av psykoser? 

La oss si at førstegangsspsykosen for en person handler om overvåkning og forfølgelse som overordnet tema og overvåkning og forfølgelse fra PST spesielt, som undertema. Så blir vedkommende medisinert og holder seg frisk en lengre periode. Men etterhvert blir denne personen psykotisk igjen, er det da stor sannsynlighet for at temaet i psykosen handler om det samme, kanskje til og med nøyaktig det samme som sist, eller kan det ta hvilken som helst annen form/handle om hva som helst neste gang?

Hva er vanligst?

Endret av Visma
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det finnes noe universalt svar på det, det kommer jo veldig an på hvilken psykoselidelse man har. 

Men det er nok absolutt vanligst at psykoser ikke handler om noe hyggelig, og ofte om noe man er redd for. For en person som er paranoid av natur, vil vel psykosene ofte handle om å bli overvåket eller forfulgt. Tilsvarende vil jeg tro at psykotiske som er redd for edderkopper oftere vil hallusinere store edderkopper som kommer inn i huset. 

Hallusinasjoner og vrangforestillinger er jo i bunn og grunn tanker det også, skapt av egen hjerne, selv om man ikke selv skjønner det.

Skrevet

Ja, på individnivå er det ofte slik at det psykotiske tema holder seg i omtrent det samme sporet.

Skrevet (endret)
7 minutter siden, kupton skrev:

Ja, på individnivå er det ofte slik at det psykotiske tema holder seg i omtrent det samme sporet.

Problemet er jo at trådstarter fikk en åpenbart psykotisk hendelse med dramatisk karakter som ikke var lik de øvrige psykosene, som er omtalt på forumet. Hvis denne ikke gjenkjennes som en psykose er jeg redd utfallet kan bli fatalt for trådstarter. Det handler om et kall om å ta livet sitt.

Det er nok unntak til det du skriver. Jeg ble bare bekymret for trådstarter

Endret av ISW
Skrevet (endret)
5 timer siden, ISW skrev:

4 timer siden, ISW skrev:

Feil 

Endret av Visma
Skrevet (endret)
5 timer siden, ISW skrev:

Jeg tror ikke det finnes noe universalt svar på det, det kommer jo veldig an på hvilken psykoselidelse man har. 

Hvilken type tror du jeg hadde?

Og er det noen fare for at den vil komme igjen ved seinere anledninger? Er litt redd for det nå som jeg er ute av det. Vil jo ikke at det skal komme tilbake.

Jeg pleier ikke å være plaget med psykoser, men kan få psykotiske symptomer i sykdomsfaser. Men denne som vi snakker om ble definert som en vrangforestilling av psykiater. Og hvis vrangforestilling betyr psykose, så var det jo psykose. De psykotiske symptomene jeg kan få i sykdomsfaser ligner ikke denne psykosen i innhold.

Ikke lett å bli klok, hehe

Endret av Visma
Skrevet

Men det som er litt rart, er jo at det tidvis dukker opp igjen. Jeg blir liksom ikke helt kvitt det 100%. Jeg ser det så klart og tydelig for meg, for det var en veldig klar og sterk opplevelse med et konkret oppdrag. Jeg må innrømme at jeg har litt vanskeligheter med å tro at det ikke er sant og reelt det jeg opplevde. Det kommer og går på en måte. Jeg vet jeg må bruke fornuften, men hvis noen sa til en at noe ikke eksisterte, som en vet med deg selv eksisterer, så er det jo ikke så lett å bare godta det. Hvis en f.eks vet med seg selv at en har lyst hår, så vet en at en har lyst hår selv om noen sier at en har mørkt. Dårlig forklart, men håper noen forstår hva jeg mener. 

Kanskje jeg (og andre) må anerkjenne at jeg opplevde det, for det gjorde jeg jo, men at jeg må bruke fornuften til å tenke at det bare var hjernen som spilte meg et puss. Men innimellom er det faktisk litt vanskelig. 

Skrevet
9 timer siden, ISW skrev:

Problemet er jo at trådstarter fikk en åpenbart psykotisk hendelse med dramatisk karakter som ikke var lik de øvrige psykosene, som er omtalt på forumet. Hvis denne ikke gjenkjennes som en psykose er jeg redd utfallet kan bli fatalt for trådstarter. Det handler om et kall om å ta livet sitt.

Det er nok unntak til det du skriver. Jeg ble bare bekymret for trådstarter

Det er bare du her inne som vet alt om dette, så jeg forventer ikke at Kupton eller andre forstår. Så det var nok dumt av meg å ta det opp.  

Skrevet
På 17.12.2019 den 16.34, Visma skrev:

Men det som er litt rart, er jo at det tidvis dukker opp igjen. Jeg blir liksom ikke helt kvitt det 100%. Jeg ser det så klart og tydelig for meg, for det var en veldig klar og sterk opplevelse med et konkret oppdrag. Jeg må innrømme at jeg har litt vanskeligheter med å tro at det ikke er sant og reelt det jeg opplevde. Det kommer og går på en måte. Jeg vet jeg må bruke fornuften, men hvis noen sa til en at noe ikke eksisterte, som en vet med deg selv eksisterer, så er det jo ikke så lett å bare godta det. Hvis en f.eks vet med seg selv at en har lyst hår, så vet en at en har lyst hår selv om noen sier at en har mørkt. Dårlig forklart, men håper noen forstår hva jeg mener. 

Kanskje jeg (og andre) må anerkjenne at jeg opplevde det, for det gjorde jeg jo, men at jeg må bruke fornuften til å tenke at det bare var hjernen som spilte meg et puss. Men innimellom er det faktisk litt vanskelig. 

Har du drøftet opplevelsen med din lege eller behandler om du har en? Ble du satt på AP etter denne hendelsen? Hva er det som kommer og går, - at du har vanskeligheter med å tro på at dette hendte deg eller er det tankene du hadde den gang som i blant fortsatt dukker opp hos deg?

Skrevet
16 timer siden, XbellaX skrev:

Har du drøftet opplevelsen med din lege eller behandler om du har en? Ble du satt på AP etter denne hendelsen? Hva er det som kommer og går, - at du har vanskeligheter med å tro på at dette hendte deg eller er det tankene du hadde den gang som i blant fortsatt dukker opp hos deg?

Ja til de to første spørsmålene.

Det som kommer og går er virkelighetsgehalten i opplevelsen. Jeg opplevde alt som virkelig, men jeg er åpen for at det bare var hjernen min som spilte meg et puss. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...