Gå til innhold

Kupton hvorfor kan man se på noen at de

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kan man på noen se med en gang man snakker med folk at de er schizofrene, mens andre virker helt vanlige? Når jeg sier at man kan se det på noen så mener jeg at de generelt sett snakker rart, vagt, monoton, uforståelig, tregt osv. Noen virker rett og slett litt psykisk utviklingshemmet?

Hvorfor er det sånn at noen med schizfreni virker helt normale når en snakker med dem, mens andre merker man det tydelig at det er noe galt med?

Anonymkode: e8c01...e95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er slik, er det fordi syndromet har utallige uttrykksmåter i tillegg til et svært spenn i alvorlighet.

Skrevet
Akkurat nå, kupton skrev:

Hvis det er slik, er det fordi syndromet har utallige uttrykksmåter i tillegg til et svært spenn i alvorlighet.

Men kan langvarig ubehandlet schizofreni gjøre at en blir sånn? Og de som ikke har blitt sånn er de som har fått behandling?

Skrevet

Sykdommen kan ha tatt en alvorligere retning fordi personen ikke har fått behandling, men det kan også skyldes at personen har en alvorligere form av sykdommen. Behandling har som mål å begrense de skadene som følger med sykdommen.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kan langvarig ubehandlet schizofreni gjøre at en blir sånn? Og de som ikke har blitt sånn er de som har fått behandling?

Husker før for mange år siden på dagsenteret, der satt det folk man tydelig kunne se at de var syke. Noen slevde, der luktet det gammel antipsykotika og overmedisinering. En ville stadig inn på psykiatrisk for å redusere medisiner, det fikk han ikke lov til og nå er han død. Må jo ha skjønt det var noe med han selv. 

Skrevet

En av mine "argumenter" jeg bruker når jeg skal forklare hvorfor jeg har fått feil diagnose, er at jeg er så normal. Jeg snakker vanlig og ser vanlig ut. Jeg er heller i overkant bevisst hvordan jeg fremstår utad, og har god kontroll over det.

Skrevet
34 minutter siden, Cesium skrev:

En av mine "argumenter" jeg bruker når jeg skal forklare hvorfor jeg har fått feil diagnose, er at jeg er så normal. Jeg snakker vanlig og ser vanlig ut. Jeg er heller i overkant bevisst hvordan jeg fremstår utad, og har god kontroll over det.

En normal person hadde aldri argumentert for å være frisk ovenfor behandler hvis de var feildiagnostisert med schizofreni. De hadde heller tenkt at behandler var en idiot og aldri møtt opp på legekontoret igjen. Normale mennesker har ikke behovet for å forsvare sin psykiske tilstand til noen som helst de bare gir rakkern i hva andre tenker og går videre med livet sitt. 

Anonymkode: 58815...ab0

Skrevet
Akkurat nå, Cesium skrev:

Er det schizofreni du har på papiret? Isåfall så kan jo grunnen til at du er såpass normal være at du fikk behandling og hjelp med en gang? Fikk du hjelp med en gang?

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det schizofreni du har på papiret? Isåfall så kan jo grunnen til at du er såpass normal være at du fikk behandling og hjelp med en gang? Fikk du hjelp med en gang?

Ja, schizofreni, har vært i psykiatrien i mange år men fikk den diagnosen først for noen måneder siden. Vet ikke helt om jeg egentlig har fått hjelp og behandling, utover akuttinnleggelser og støttesamtaler. Jeg har det vanskelig, så jeg tror jeg trenger hjelp (derfor jeg er i psykiatrien) men at det er en psykoselidelse det er jeg ikke enig i. 

Skrevet
Akkurat nå, Cesium skrev:

Ja, schizofreni, har vært i psykiatrien i mange år men fikk den diagnosen først for noen måneder siden. Vet ikke helt om jeg egentlig har fått hjelp og behandling, utover akuttinnleggelser og støttesamtaler. Jeg har det vanskelig, så jeg tror jeg trenger hjelp (derfor jeg er i psykiatrien) men at det er en psykoselidelse det er jeg ikke enig i. 

Men har du noen andre problemer enn psykoseproblematikk da? Kan ikke huske at du har skrevet noe om andre problemer...? Jeg regner med at du er klar over at dersom du ikke ønsker behandling for den schizofrenidiagnosen din så kan de heller ikke tvinge deg. Det er mange som tror at de er tvunget til å gå i behandling bare fordi psykiatrien sier at du har den og den diagnosen, men faktum er at det er utrolig mye feildiagnostiseringer. Går du til 5 forskjellige psykologer så ender du opp med 5 forskjellige diagnoser også. Det er helt vilt mange steder.

Anonymkode: 09ddd...f00

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har du noen andre problemer enn psykoseproblematikk da? Kan ikke huske at du har skrevet noe om andre problemer...? Jeg regner med at du er klar over at dersom du ikke ønsker behandling for den schizofrenidiagnosen din så kan de heller ikke tvinge deg. Det er mange som tror at de er tvunget til å gå i behandling bare fordi psykiatrien sier at du har den og den diagnosen, men faktum er at det er utrolig mye feildiagnostiseringer. Går du til 5 forskjellige psykologer så ender du opp med 5 forskjellige diagnoser også. Det er helt vilt mange steder.

Om man går til fem forskjellige psykologer og får fem forskjellige diagnoser betyr ikke at noen av de diagnosene er feil. I de psykologenes virkelighet er diagnosen mest sannsynlig korrekt da feildiagnostisering skjer sjeldnere enn korrekte diagnoser. 

Skrevet (endret)
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine problemer har egentlig vært helt fra slutten av barneskolen at jeg ikke ser noe meningsfylt med livet. Har ikke noe motivasjon, klarer ikke å få ting gjort, er ikke interessert i dagligdagse ting, føler meg fengslet i hodet mitt. Skole og jobb har ikke fungert i det hele tatt, fordi jeg rett og slett ikke klarer å få meg selv til å gjøre enkle oppgaver. Det høres ut som latskap, kanskje det er det, men jeg klarer ikke å endre på det. 

Hun som utredet meg mente at dette var såkalte negative symptomer som man kan ha med schizofreni. Men jeg mener at jeg bare er sånn, at eksistensen min og sinnet mitt bare ikke passer inn i denne verdenen. 

Jeg lar ikke behandlere tvinge på meg noe. Ville ikke bli sendt inn i det pakkeforløpet for schizofreni, men heller bare fortsette som før med behandler. Jeg vil heller ikke bruke antipsykotika og det blir i noen grad respektert. 

Endret av Cesium
Ville bare legge til at jeg slet også med selvskading da jeg var yngre. Kutting, overdoser. Jeg har alltid vært veldig likegyldig til livet, så det var mest bare en lek for meg. Det vokste jeg heldigvis av meg. 
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En normal person hadde aldri argumentert for å være frisk ovenfor behandler hvis de var feildiagnostisert med schizofreni. De hadde heller tenkt at behandler var en idiot og aldri møtt opp på legekontoret igjen. Normale mennesker har ikke behovet for å forsvare sin psykiske tilstand til noen som helst de bare gir rakkern i hva andre tenker og går videre med livet sitt. 

Ja, for dette hørtes jo veeeldig normalt ut! :)

Endret av Visma
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler noe mindre skråsikkerhet når det gjelder å beskrive hva "normale" mennesker gjør. Også blant "normale" er det svært stor spredning i tenkemåter og adferd.

Skrevet

Jeg får Zyprexa, og hver gang jeg henter ut medisiner så står det med store bokstaver MOT PSYKOSE på pakken og jeg blir like irritert hver gang for jeg mener selv jeg aldri har psykose. Grunnen til at jeg tar medisiner er at ellers sliter jeg med søvn.

Negative symptomer derimot det har jeg i bøtter og spann. 

Ingen hadde gjettet at jeg har schizofreni som diagnose,vis de møter meg på butikken, du skal kjenne meg veldig godt,før du merker at jeg ikke er helt normal,(hva enn normal er for noe). 

Anonymkode: 33e2a...881

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får Zyprexa, og hver gang jeg henter ut medisiner så står det med store bokstaver MOT PSYKOSE på pakken og jeg blir like irritert hver gang for jeg mener selv jeg aldri har psykose. Grunnen til at jeg tar medisiner er at ellers sliter jeg med søvn.

Negative symptomer derimot det har jeg i bøtter og spann. 

Ingen hadde gjettet at jeg har schizofreni som diagnose,vis de møter meg på butikken, du skal kjenne meg veldig godt,før du merker at jeg ikke er helt normal,(hva enn normal er for noe). 

Anonymkode: 33e2a...881

Mer jeg ble litt nysgjerrig på hva du mente med der? Hva er de merker på deg da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...