Gå til innhold

Eupf og stigmatisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere, er det noen her med denne diagnosen som har kjent på å bli stigmatisert? Da tenker jeg mest om dere har vært åpne på jobb/ arbeidsgiver og følt på dette i etterkant???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer nok ikke til å være ærlig om mine diagnoser til en framtidig arbeidsgiver. Det er ikke noe hn trenger å vite. Vil nok måtte si at jeg har ting jeg sliter med siden jeg ikke vil kunne jobbe fullt, men thats it. Det er generelt sett ikke noe jeg forteller til hvem som helst. 

Vet ikke hva godt det skulle gjøre for noen å fortelle akkurat hvilken diagnose de har. Det er uansett neppe noen tilrettelegging som kan gjøres for å gjøre det lettere å stå i jobb ut fra å fortelle at en har EUPF. Tenker man kan få eventuell nødvendig tilrettelegging uten å gå i detaljer rundt diagnoser. 

Skrevet

Det er stigmatisering rundt alle psykiske lidelser.

Depresjon- "ta deg sammen"

Angst- "psh det er da ikke noe å være redd for"

Schizofreni- Du er farlig

osv.

Man bør være nøye med hvem man deler slik info til. Folk er fordomsfulle.

Anonymkode: f2516...34a

Skrevet

I hovedsak er det en persons adferd som avgjør hvordan andre ser på vedkommende.

Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

I hovedsak er det en persons adferd som avgjør hvordan andre ser på vedkommende.

Tror det også til en viss grad. Men hva man vet om en annen gir jo en forforståelse, og påvirker hvilke briller en ser personen med.  Som påvirker hvordan man tolker og hvilke holdninger man har til den andre?

Skrevet
5 timer siden, Alwaysfeeling skrev:

Hei dere, er det noen her med denne diagnosen som har kjent på å bli stigmatisert? Da tenker jeg mest om dere har vært åpne på jobb/ arbeidsgiver og følt på dette i etterkant???

Er åpen, eupf har jeg ikle håper jeg ikke (nettopp pga stigma).  Åpen om bipolar og tourettes når det føles naturlig. Sier det ikke bare for å si det. Men ikke åpen før folk har blitt kjent med "den friske meg" Tror det har litt å si npr det gjelder holdninger fra andre. Og npr jeg så forteller, virker det som jeg bryter noen fordommer.

Skrevet

Ja, og hvis det gjelder trangsynte mennesker så er det vel bare diagnosen som er viktig for dem. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...