Gå til innhold

Når belastningene i livet blir så stor at jeg ikke orker mer

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 minutter siden, Visma skrev:

Jeg ser ikke noe galt i å gi uttrykk for følelsen av å ikke orke mer. Det bør være lov på et forum for psykiatri, synes jeg. Det betyr ikke nødvendigvis at man roper "ulv, ulv", men er nok heller f.eks et uttrykk for slitenhet og depressive følelser og tanker. Det betyr ikke, som ts sa, at hun har tenkt å dø. Det er ingen trusel, kanskje bare et hjertesukk?

Er helt enig.

Når jeg "ikke orker mer"  så tar jeg en time out for meg selv. Og den kan vare i dagevis , hvis jeg skulle trenge det..  For meg betyr det at jeg ikke greier mer av det jeg gjør til vanlig. Det være seg aktiviteter og/eller jobbing med meg selv. En pause fra livet rett og slett

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

selvfølgelig gjør det det . Jeg har også vært der , mange av oss har det , og derfor er jeg litt lei av å høre at "man ikke orker mer" når man fortsetter å leve . det blir litt misbruk av ord og skaper en slik "ulv ulv" stemning .

Anonymkode: 37ba3...d3c

Jeg er ikke enig med deg. 

Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

derfor er jeg litt lei av å høre at "man ikke orker mer" når man fortsetter å leve

Får mistanke om at du er den samme som mener at det ikke finnes noe som heter "selvmordsforsøk" fordi de som gjør det ikke lykkes. Hvis det er deg har du også uttalt at om man virkelig ønsker å dø så greier man det. Og det er jo forsåvidt helt sant. Men man skal ikke undergrave alvorligheten av selvmordsforsøk. Det er i mange tilfeller et rop om hjelp, et fortvilet uttrykk for at man nettopp ikke orker mer. Og da trenger man hjelp til å greie å fortsette. Det er alvorlig i seg selv å ikke ta selvmordskandidater på alvor, enten det er første eller 50. gang de forsøker. Mennesker med EUPF er vel muligens de som oftest "forsøker", men det betyr ikke at man ikke skal ta dem på alvor likevel. En dag har de høyere sjanse for å til slutt dø, selv om det ikke var tilsiktet. Det er kanskje vanskelig å ta mennesker helt på alvor når de gjentatte ganger gjør slike forsøk, men det er alvorlig likevel, og de både trenger og har krav på lik hjelp som hvilke som helst andre selvmordskandidater. Jeg kan forstå at det utad kan se ut som om de roper "ulv, ulv", men man må likevel ta dem alvorlig og forsøke å hjelpe dem. 

Jeg har en bekjent på Facebook som stadig selvskader og setter sitt liv i fare ved å påføre seg selv anafylaktisk sjokk slik at hun stadig må inn på sykehus for å få hjelp. Jeg må innrømme at jeg blir lei av og irritert over å se det, for hun legger det ut på fb. Og veien til å tenke at hun er dum i hodet er ganske kort.. men samtidig forstår jeg at hun er syk og trenger hjelp, men at hun enten ikke har fått det, eller at hun ikke ønsker å nyttiggjøre seg den hjelpen hun eventuelt har fått tilbud om. En dag er jeg redd for at hun lykkes, og det hadde jo i så fall vært dypt tragisk. Men nei, det er neimen ikke lett å forstå seg på slik adferd. 

Endret av Visma
Skrevet (endret)

Jeg synes egentlig det burde være en regel på forumet om å spesifisere utsagn som «jeg orker ikke mer», «jeg gir opp alt» osv. Slike utsagn kan være alt fra at man er lei av svigermor til skjulte eller mindre skjulte selvmordstrusler. 

I dette innlegget antar jeg det er snakk om tidsklemma og krav før jul kombinert med psykisk lidelse, og at det nok ikke stikker så enormt dypt, men jeg synes det er litt uheldig likevel å formulere seg på en måte som kan skape bekymring.

Endret av ISW
Skrevet
14 timer siden, Visma skrev:

Får mistanke om at du er den samme som mener at det ikke finnes noe som heter "selvmordsforsøk" fordi de som gjør det ikke lykkes. Hvis det er deg har du også uttalt at om man virkelig ønsker å dø så greier man det. 

Ikke bland meg med andre , du vet ikke hvem jeg er . Jeg har forklart hvorfor jeg reagerte , jeg synes det er en utvanning av alvorlige ord.

Jeg vet godt hva selvmord er , det er akkurat derfor jeg reagerer på ordbruken . 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bland meg med andre , du vet ikke hvem jeg er . Jeg har forklart hvorfor jeg reagerte , jeg synes det er en utvanning av alvorlige ord.

Jeg vet godt hva selvmord er , det er akkurat derfor jeg reagerer på ordbruken . 

Oi, bevares! Ikke meninga å krenke deg! 

Skrevet
10 timer siden, ISW skrev:

Jeg synes egentlig det burde være en regel på forumet om å spesifisere utsagn som «jeg orker ikke mer», «jeg gir opp alt» osv. Slike utsagn kan være alt fra at man er lei av svigermor til skjulte eller mindre skjulte selvmordstrusler. 

I dette innlegget antar jeg det er snakk om tidsklemma og krav før jul kombinert med psykisk lidelse, og at det nok ikke stikker så enormt dypt, men jeg synes det er litt uheldig likevel å formulere seg på en måte som kan skape bekymring.

Enig. Ingen grunn til bruke disse sterke uttrykkene uspesifisert/unyansert. 

Skrevet (endret)

Jeg skjønner godt hva dere mener, ab..3dc, ISW, og frosken -men er ikke helt enig. 

Fra tid til annen blir det diskutert hva som bør være lov å si, og hvordan man bør formulere seg. Hvis ikke jeg husker helt feil ble det "konkludert" med at det f.eks. er lov å si noe ala: "Nå har jeg det så vanskelig at jeg ikke orker mer". 

ISW og admin sier jo noe om dette selv i f.eks denne tråden, (hvis ikke jeg totalt har misforstått hva denne problemstillingen i tråden handler om)

https://forum.doktoronline.no/topic/450927-selvmordstråder/?tab=comments#comment-3929850 

Så det trådstarter egentlig burde ha skrevet er da: "Når belastningene i livet er så store at jeg føler at jeg ikke orker mer" og at da hadde det vært ok?

Jeg vet at det finnes flere eksempler på slike diskusjoner, men det overordnede her er hva som faktisk står i reglementet for dol. Anbefaler alle å lese det.

Og når det gjelder ts i denne tråden har hun ikke kommet med selvmordstrusler, bare vonde tanker om at hun ikke "orker mer". Hun avkrefter også at dette dreier seg om selvmordsplaner, så da ser jeg ikke helt problemet.

Endret av Visma
Skrevet
9 timer siden, Visma skrev:

Oi, bevares! Ikke meninga å krenke deg! 

har aldri hevdet å være krenket . slapp av. det må være lov å være uenig 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har aldri hevdet å være krenket . slapp av. det må være lov å være uenig 

Ja, beklager. Bare trodde du ble "sur" på meg, hehe.. 😅 God jul! :)

Skrevet
På 22.12.2019 den 23.00, Visma skrev:

Jeg er i ferd med å få meg ordinært arbeid, skal på intervju i januar. Og jeg har funnet meg en hobby og til og med en elsker!

Et annet sted skriver du at du er gift/har mann. Hvorfor har du da en elsker?

Anonymkode: b3174...663

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et annet sted skriver du at du er gift/har mann. Hvorfor har du da en elsker?

Anonymkode: b3174...663

Antakelig fordi at anonyme brukere som deg skal få noe å spørre om! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...